Gå til innhold

"Mirakelmedisin" mot fedme er nå tilgjengelig i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det betyr at folka får ha diabetesmedisinen Ozempic og lignende preparater sin i fred fra nå av? 

«Mirakelmedisin» tilgjengelig i Norge: - Løser på ingen måte problemet (tv2.no)

Dersom du sliter med fedme / overvekt, kommer du til å prøve denne medisinen eller kommer du til å holde fast ved den traudige og kanskje umerkelige forbedringen ved å endre kostohold og livsstil? 

Anonymkode: 4f576...1cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med de bivirkningene som står nevnt i artikkelen, vil jeg si nei takk😅

Anonymkode: aedc3...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo omtrent akkurat de samme bivirkningene for de som bruker ozempic, og det har jo "tatt av"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr "traudige"?

Anonymkode: d239e...62e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kommer til å prøve dette. Skammen og stigmaene rundt det å være overvektig gir meg sosial angst. Jeg har det fint med meg selv, men takler ikke at folk tenker jeg er lat eller spiser helt på tryne. Jeg har en hormon sykdom som gjør meg overvektig. Å bli tynnere vil hjelpe på selvtilliten min. Jeg hater at det er sånn. Jeg har prøvd ALT. Også andre medisiner, som har hatt god effekt når jeg gikk på dem. 

Anonymkode: 5d97a...470

• Liker 7
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker Saxenda, så jeg kommer nok ikke til å bytte med det første. Kanskje vurdere det hvis Saxenda etterhvert gir dårlig effekt.

Anonymkode: 52450...d1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo omtrent akkurat de samme bivirkningene for de som bruker ozempic, og det har jo "tatt av"

Det er selvfølgelig de samme bivirkningene, det er jo sammemedisin. 

Anonymkode: 9d0dd...af8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fasinerande da. Kan vere det har noko for seg. Kjem til å venta til det blir etablert.

Anonymkode: de246...4b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg kommer til å prøve dette. Skammen og stigmaene rundt det å være overvektig gir meg sosial angst. Jeg har det fint med meg selv, men takler ikke at folk tenker jeg er lat eller spiser helt på tryne. Jeg har en hormon sykdom som gjør meg overvektig. Å bli tynnere vil hjelpe på selvtilliten min. Jeg hater at det er sånn. Jeg har prøvd ALT. Også andre medisiner, som har hatt god effekt når jeg gikk på dem. 

Anonymkode: 5d97a...470

hvorfor sluttet du med medisner som har effekt for en sykdom, og hvorfor vurderer du da en som er "ny" når du har en "gammel" som virker? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme som traurig?

Det samme tenkte jeg. Kjenner til traurig, men har aldri hørt taudig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er selvfølgelig de samme bivirkningene, det er jo sammemedisin. 

kan du vise til noe dokumentasjon på dette? 
De har helt ulike info i felleskatalogen for eksempel som egne medisinske produkter:

Wegovy FlexTouch «Novo Nordisk» - Felleskatalogen

AnonymBruker
Skrevet

– Det er viktig å få frem hva bivirkningene er, sånn at man kan dempe forventningene om at dette er en lettvint løsning, sier hun til TV 2.

Blant annet er kvalme, diaré, oppkast, luft i magen, slapphet, hårtap og gallesteinsanfall oppnevnt som vanlige bivirkninger. Det kommer frem i oversikten over bivirkninger i Felleskatalogen.

Så dere tjukkaser vil heller miste håret og konstant gå rundt og prompe, enn å gjennomgå enkle kostholdsendringer?

Anonymkode: 765cf...43d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kanskje det betyr at folka får ha diabetesmedisinen Ozempic og lignende preparater sin i fred fra nå av? 

«Mirakelmedisin» tilgjengelig i Norge: - Løser på ingen måte problemet (tv2.no)

Dersom du sliter med fedme / overvekt, kommer du til å prøve denne medisinen eller kommer du til å holde fast ved den traudige og kanskje umerkelige forbedringen ved å endre kostohold og livsstil? 

For denne gruppen overvektige, er ofte ikke livstilsendringer godt nok, dette er mere en erstatning for operasjon. 

Gitt at prisen er så ekstremt mye dyrere enn Ozempic, ser jeg ikke så mye hjelp med det første, men når det kommer på blå resept, så kan det kansje hjelpe på presset på diabetes bruken.

Jeg ville trodd at folk nå hadde fått med seg at livsstilsendringer ikke nødvendigvis er mirakelkuren på overvekt.  

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (2 minutter siden):

Det samme tenkte jeg. Kjenner til traurig, men har aldri hørt taudig.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme som traurig?

se svar med link i annen post.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke til å prøve den.

Jeg ble overvektig etter at jeg fikk store mage og tarm plager for 7 år siden. Jeg er nå 48, og var normalvektig helt fram til da. Og jeg har jo prøvd å gå ned i vekt, men da må jeg sulte meg, og fortsatt så går det ekstremt sakte. Jeg prøvde nå igjen, startet før jul, levde da på 1000 kalorier om dagen, og gikk ned 1 kg i måneden. Da er det lett å gi opp. Og med tanke på at jeg er rundt 30 kg overvektig, så skulle jeg gått ned mye raskere. Jeg blir heller ikke trodd av helsevesenet. 

Anonymkode: 36674...de7

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hvorfor sluttet du med medisner som har effekt for en sykdom, og hvorfor vurderer du da en som er "ny" når du har en "gammel" som virker? 

Det er dyre medisiner dette her, får man de ikke (lenger) på blå resept er det mange som ikke vil ha råd til fortsette.. det kan også være snakk om uakseptable bivirkninger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (1 minutt siden):

For denne gruppen overvektige, er ofte ikke livstilsendringer godt nok, dette er mere en erstatning for operasjon. 

Gitt at prisen er så ekstremt mye dyrere enn Ozempic, ser jeg ikke så mye hjelp med det første, men når det kommer på blå resept, så kan det kansje hjelpe på presset på diabetes bruken.

Jeg ville trodd at folk nå hadde fått med seg at livsstilsendringer ikke nødvendigvis er mirakelkuren på overvekt.  

Jeg tror det er veldig mange som er overvektige som føler de har "prøvd alt" men som i realiteten ikke har prøvd lenge nok og har gitt opp fordi de ikke ser reaultat raskt nok i forhold til det å forandre hvordan de spiser, hva de spiser, når de spiser og ting som døgnrytme, bevegelse, søvn osv. jeg tror på studiene som viser at om man gjør de riktige tingne over lang nok til så får man resultater, kanskje ikke like raskt og oppsiktsvekkende som om man tar medikamenter som dette - men jeg tror at om man "legger inn innsatsen lenge nok" får man også "belønningen" så sant det ikke er andre underliggende medisinske årsaker som er med på å legge hindringer for en. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...