AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Har et enkeltpersonforetak som er ganske nyoppstartet.det er bokføringsplikt men ikke regnskapsplikt. Man har plikt til å føre regnskap…men forstår ikke hvor det skal være eller om jeg må sende det inn på skattemeldingen. Skal snakke med en regnskapsfører. Har satt alt inn i permer og har en bedriftskonto og en skattetrekkonto. Spørsmålet er når jeg skal levere skattemeldingen.skal jeg da sende inn kun utgifter og inntekter? Eller må hele regnskapet sendes inn der?? Hvis jeg ikke skal sende inn hele regnskapet.. holder det om jeg har det i en perm ? eller må jeg ha et regnskaps program? Anonymkode: c962a...9f9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Det er bokføringsplikt ja, du må føre regnskap. Du trenger et program som møter bokføringlovens krav, eventuelt excel - men også dette må være et oppsett som møter alle lovens krav. At det ikke er regnkapsplikt sier bare noe om plikten til å levere årsregnskap. Dette har direkte ikke noe med skattemeldingen å gjøre. Men er noe du skal holde i tilfelle kontroll. Men hør med regnskapsfører, du, det kan raskt bli dyrt å trå feil. Og dette er ikke noe du lærer gjennom spørsmål på et forum, eller en runde på google. I og med at du har skattetrekkskonto er det også enkelte forhold knyttet til arbeidsgiveravgift og oppgaveplikt du må ha kontroll på. Og så er du mulig også mva pliktig? Anonymkode: 086e9...95d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er bokføringsplikt ja, du må føre regnskap. Du trenger et program som møter bokføringlovens krav, eventuelt excel - men også dette må være et oppsett som møter alle lovens krav. At det ikke er regnkapsplikt sier bare noe om plikten til å levere årsregnskap. Dette har direkte ikke noe med skattemeldingen å gjøre. Men er noe du skal holde i tilfelle kontroll. Men hør med regnskapsfører, du, det kan raskt bli dyrt å trå feil. Og dette er ikke noe du lærer gjennom spørsmål på et forum, eller en runde på google. I og med at du har skattetrekkskonto er det også enkelte forhold knyttet til arbeidsgiveravgift og oppgaveplikt du må ha kontroll på. Og så er du mulig også mva pliktig? Anonymkode: 086e9...95d Er ikke mva pliktig Anonymkode: c962a...9f9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er bokføringsplikt ja, du må føre regnskap. Du trenger et program som møter bokføringlovens krav, eventuelt excel - men også dette må være et oppsett som møter alle lovens krav. At det ikke er regnkapsplikt sier bare noe om plikten til å levere årsregnskap. Dette har direkte ikke noe med skattemeldingen å gjøre. Men er noe du skal holde i tilfelle kontroll. Men hør med regnskapsfører, du, det kan raskt bli dyrt å trå feil. Og dette er ikke noe du lærer gjennom spørsmål på et forum, eller en runde på google. I og med at du har skattetrekkskonto er det også enkelte forhold knyttet til arbeidsgiveravgift og oppgaveplikt du må ha kontroll på. Og så er du mulig også mva pliktig? Anonymkode: 086e9...95d Takk.jeg spør noen😅 Anonymkode: c962a...9f9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Du bør lese deg opp på bokførigsloven og regnskapsloven. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/ https://www.altinn.no/starte-og-drive/ Anonymkode: 0df5f...5e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå