AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #1 Del Skrevet 3. januar 2023 Hei, noen som har jobbet som brukerstyrt personlig assistent og vil fortelle litt om hvordan det er? Anonymkode: 9aa53...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Del Skrevet 5. januar 2023 Slitsomt. Ingen kontakt med kolleger i det hele tatt. Ikke veldig godt betalt. Men bedre enn bensinstasjon og kanskje butikk. Dårlig jobbsikkerhet. Hvis brukeren ikke liker deg så mister du jobben. Man er i bunn og grunn en annens personlige tjener. Går mye i vasking av hus. Vasking av person og kjøring til ærender avhengig av hva brukeren trenger hjelp til. Noe av dette kan være mye bedre/verre avhengig av hva brukeren trenger hjelp til, og ikke minst brukerens personlighet. Man kan være heldig å få en bruker som er grei og omgjengelig og ikke krever masse fysisk arbeid. Anonymkode: 3e139...1be 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Del Skrevet 5. januar 2023 Hold det borte dersom det er tjenestemottaker selv eller foreldre som er arbeidsleder .. Dårlig time lønn, men ok hvis du er ufaglært eller ikke har utdanning. Dårlige vilkår, da de kan varsle senest 14 dager før om endringer. Eks, jeg jobbet døgn vakter på 48 timer i helger (med hviletid på natt) Da bestemte mor seg for å ta datteren hjem, jeg fikk ikke lønn for dette siden det var satt opp på arbeids planen. At det mangler så mange timer med lønn er helt avgjørende for meg. Kan nevnes jeg sa opp min kommunale jobb for å bli med i denne ordningen, og endte opp med rævva lønn, da jeg er fagarbeider og tariff steig, men ikke i den private bpa ordningen. Endte derfor tilbake i Kommunen og fikk lønnen jeg fortjente, ift utdannelse. Anonymkode: 7d243...1b5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Del Skrevet 5. januar 2023 Dårlig erfaring her også. Vært for to forskjellige. Anbefales ikke. Nå jobber jeg i bolig for mennesker med utviklingshemming. Mye bedre! Man har kollegaer og leder. Anonymkode: 1b84c...551 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Del Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hold det borte dersom det er tjenestemottaker selv eller foreldre som er arbeidsleder .. Er det ikke alltid det da? Anonymkode: 76f2e...8d1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #6 Del Skrevet 7. januar 2023 Å være BPA er å utgjøre en forskjell for noen. Du skal være deres armer og bein. Arbeidsoppgavene varierer veldig fra person til person. Noen trenger hjelp til personlig pleie, hjelp med mating og andre oppgaver. Mens noen trenger hjelp til og fra eller med trening, handling (også klær og gaver), hjelpe med kjøring til og fra, gjøre hverdagslige oppgaver, være med på turer og reiser/sosiale sammenkomster osv. Det er ofte svært varierte arbeidsoppgaver. Som BPA gjør man en stor forskjell for den som trenger deg. Og man kjenner at man gir mening i livet til den det gjelder. Tenk på alt vedkommende kan få til å gjøre med en BPA, som den ikke ville ha fått til uten. Anonymkode: 962b8...b39 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joni123 Skrevet 7. januar 2023 #7 Del Skrevet 7. januar 2023 Tenk deg godt om. Her er det mange med dårlige erfaringer. Spesielt om bruker selv eller foreldrene blir arbeidsgiver. Du får dritten hvis de er i dårlig humør for et eller annet På en avdeling, bolig eller institusjon er du mye bedre beskyttet og vil ha mange kollegaer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #8 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 8.30): Er det ikke alltid det da? Anonymkode: 76f2e...8d1 Neida, firmaet kan også være det. Anonymkode: 93225...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #9 Del Skrevet 7. januar 2023 Drittjobb for syke som strengt tatt burde bodd på et hjem. Byttet til hjemmesykepleier. Har mere kontroll over min tid der pga fast turnus uavhengig av brukere Anonymkode: f5b21...b3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #10 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 8.06): Hei, noen som har jobbet som brukerstyrt personlig assistent og vil fortelle litt om hvordan det er? Anonymkode: 9aa53...16c Svar fra en jeg kjenner som har jobbet dette i over 10 år. Utrolig givende jobb! Man blir en del av familien! Man knytter seg til brukeren! Jeg har vært BPA for et barn og har sett barnet vokse. Godt betalt for ufaglært, gode ordninger, overtid, helgetillegg, helligdagstillegg. Men det er ikke jobb for alle. Man må være serviceinnstilt, empatisk og villig til å gjøre det som trengs. Mange forstår ikke hva BPA jobben går ut på og svartmaler den uten grunn. Anonymkode: bad40...46a 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #11 Del Skrevet 7. januar 2023 Har jobbet som bpa i 3 år nå ved siden av studier. Assistent for et barn med sjelden diagnose. Mine arbeidsdager er varierte. Det kan være alt fra kino, følge i barnebursdag, aketur,gå på riding eller svømming sammen med barnet/ foreldrene eller familiebesøk med hele storfamilien, være med som ekstra på legekonttoll, kjøreturer, handling med barn og mor. Jeg har også vært med på mange turer og opplevelser i inn og utland. Føler det er en givende jobb og at jeg har vært veldig heldig med arbeidsleder som alltid tar hensyn til oss assistenter. Lett å få byttet vakter, aldri problem å få fri til personlige ting og leseperioder/ eksamen/ dra hjem til jul. Vi assistenter jobber oftest alene, men det legges opp til fellesskap gjennom møter og sosialt treff med middager/ opplevelser/ julebord for alle. For min del føler jeg meg utrolig heldig med jobben. Anonymkode: 70af6...08b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #12 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 4.02): Hold det borte dersom det er tjenestemottaker selv eller foreldre som er arbeidsleder .. Hvilken annen mulighet har man? Det er enten personen selv, eller en av foreldrene til barnet hvis det er barn. Jeg synes svartmalingen er uheldig. Anonymkode: bad40...46a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #13 Del Skrevet 7. januar 2023 Har taushetsplikt selv om jeg ikke lengre jobber som assistent. Ville holdt meg langt unna om det var en som står deg nær og hvis du samtidig skal bo i hybelen de gangene du er vikar. Det betyr ingen faste arbeidstider, både på godt og vondt. Anonymkode: a0ce5...984 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Del Skrevet 19. februar 2023 Hvis aktør stiller med arbeidsleder - absolutt, hvis ikke - altså at bruker selv er arbeidsleder eller pårørende så unnvik. Jeg er på mitt sjette år som BPA, vært i en ordning hvor bruker var arbeidsleder og det var utrolig uforutsigbar arbeidsmengde samt. ingen som faktisk følger med på at oppgavene du gjør er innebefattet i vedtaket gitt av kommunen. Nå er jeg BPA for en og samme aktør, er arbeidsleder i en ordning og kun ansatt i en annen. Det gjør det ryddigere fordi man må følge arbeidsmiljøloven strengt, man sørger for at assistentene har trygge personer å forholde seg til som ikke er berørt av sykdom personlig, og ikke minst er det med på å styrke arbeidsmiljø også. Det aller viktigste jeg vil si er i BPA, er å forstå selv at man ikke er noens tjener - men fungerer som et levende hjelpemiddel. Det innebærer til tider oppgaver man syns er skikkelig kjipe, og det merker bruker fort. Man kan ikke være bestevenn med alle assistentene sine heller, så at brukere kan gi deg sparken fordi det er dårlig kjemi er ikke sant. Det er ikke lov, faktisk. Anonymkode: 1c2ae...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå