Gå til innhold

Jernmangel kan føre til infertilitet

shakini

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd i 18 md, blitt utredet for infertilitet og hadde nesten gitt opp. På en vanlig legesjekk fant jeg ut at jeg manglet jern og begynte å ta tilskudd for åtte uker siden. Og nå er jeg gravid!

Kn selvfølgelig være tilfeldig, men etter hva jeg har funnet ut via internett, er det en sammenheng mellom jernmangel og infertilitet. Ville bare dele dette i tilfelle det kan hjelpe flere. De som utredet meg for infertilitet sjekket bare fsh og amh og sånn. Jern var aldri et tema. 

Endret av shakini
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott! Gratulerer!

Vil bare si at jernmangel kan føre til plager under svangerskapet også, samt at fosteret og morkaken ikke utvikler seg som det skal. Jeg hadde jernmangel og utviklet store plager med rastløse bein. Fikk ikke sove på nettene pga. det, og det ballet på seg med forkjølelse pga. svekket immunforsvar grunnet lite søvn. Så sjekk jernstatusen deres, damer!

Anonymkode: a290f...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også prøver lenge, hadde slitt med jernmangel pga dårlig opptak. Hadde 8 i verdi, altså langt under referansegrensen, men ble gravid likevel.

Anonymkode: a7b3b...453

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe å tenke på for de som har gjennomgått en abort og sliter etterpå med å bli gravid. Jeg hadde en MA, og fikk en måned senere påvist mye jernmangel. 

Anonymkode: 73900...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jernmangel. Faktisk ganske lavt. Men aldri hatt problemer med å bli gravid. 

Anonymkode: 0baaa...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...