Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, kusinen min har en sønn på snart 2,5 år som går på tærne. Jeg har aldri sett unger gå sånn før, og ble nysgjerrig på det og googlet. Der ble jeg møtt av alt fra autisme til CP. Og når jeg leser om autisme, så ser jeg at mange av symptomene stemmer godt med sønnen hennes sin atferd. Han har lite språk, veldig opptatt av å sortere ting, lite samhandling, veldig vilter og aktiv, ser ikke farer. Kanskje dette er ganske normalt, jeg har ikke barn selv, men ble bekymret for han. Noen her som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 5f27a...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det endel og har adhd :)

AnonymBruker
Skrevet

Opvokst med en som har det. Han varrar helt til folk sluttet å kommentere gangen hans. En lege satt stopper for maset da han var rundt 18. Han har korte sener, og slik er det bare.

Anonymkode: f06cc...494

Skrevet

Jeg gikk på tå til jeg kom i 2.klasse. Ikke autist, men korte muskler i leggene og kompartmentsymdrom

AnonymBruker
Skrevet

Min datter gjorde det. Hadde ikke korte sener, og det ble konkludert med «habituell tågange», men det viste seg at hun var hulfot (motsatte av plattfot, veldig høy vrist/bue) og hun fikk smerter i bena i tiårsalderen og må ha spesialstøpte skosåler. 

Anonymkode: 5269a...0d8

AnonymBruker
Skrevet

Tågange gir mindre støt oppover i kroppen, og mindre slitasje på ledd enn hælgange. 

Anonymkode: b875c...176

AnonymBruker
Skrevet

Tågange er ikke unormalt for barnehagebarn, men om det ser ut til å henne barnet fysisk eller om det kan virke som om barnet har vondt er det fint å kunne forhøre seg med fysioterapeut. 

Du skriver at det er mange symptomer du kjennet igjen i barnet som kan peke mot en slik diagnose, og hvem vet kanskje er det det og kanskje ikke.

Uttrykker foreldre bekymring for barnet? Går barnet i barnehage? Lett å tenke at barnehagen eventuelt har observert flere av de samme tendensene som du nå er blitt oppmerksom på og luftet dette i en foreldresamtale. 

Det kan jo fort bli veldig sårt og vanskelig for din relasjon med barnets foreldre om du kommer med antydninger og synsing omkring en diagnose. Jeg vil tro du bør trå varsomt om du ønsker å lufte en slik bekymring med foreldre. 

Anonymkode: c98af...ce2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke unormalt! Min 2-åring gjorde også det, har blitt mye mindre av det nå,evt sluttet. Så, dette trenger ikke å være noe diagnose.

Anonymkode: 40a44...e38

AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt bare korte akillessener? 

Anonymkode: b5d9a...d16

AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver, så er det ikke så uvanlig blant så små barn. Det bør sjekkes ut av lege etter hvert, men det er altså gode sjanser for at det ikke er noen underliggende diagnose sånn basert at han går på tå i seg selv. Resten kan også være helt normalt for en på 2,5, men det er uansett mye lettere for foreldrene og helsestasjonen å vurdere enn fremmede på nett. Jeg vil tro barnet har vært på toårskontroll, og at helsestasjonen evt. har plukket opp om det er noen bekymringer. 

Mormoren min, jeg og min yngste datter har gått mye på tå. Jeg gjør det fortsatt i blant, og må konsentrere meg litt for å la være innendørs. Jeg har litt kort akillessene, det er kanskje årsaken hos oss. Datteren min har akkurat fylt tre, og går fortsatt litt på tå, men mindre enn tidligere. Helsestasjonen kommenterte det da vi var på toårskontroll, men sa at det ikke var noen grunn til bekymring (da barnet ellers utviklet seg normalt på alle områder). 

Anonymkode: 50942...caf

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Mvh. Leselusa, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min gikk på tærne (uten sko) konsekvent frem til 3 års alder og litt til og fra frem til skolealder. Var ingenting galt. 

Anonymkode: bb280...a13

AnonymBruker
Skrevet

😅 mitt barn går også på tå, fordi han syns det er gøy og tuller. 

Anonymkode: 5d12e...855

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine nevøer på 1 og 4 år gjør det. 4-åringen mindre nå enn da han begynte å gå. De er friske barn. 

Anonymkode: 9caca...6de

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn som er autist gjør det

Anonymkode: f4daa...43c

Skrevet

Har et barn som gikk på tærne.
Ekstremt stamme akillessener. Seriegipset og senere operert. Vellykket operasjon.
Ble sjekket for CP (negativt). Autisme var det aldri snakk om. 

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min gjorde det. Vart til slutt operert. Kun snakk om korte sener.

Anonymkode: a72c8...79f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei, kusinen min har en sønn på snart 2,5 år som går på tærne. Jeg har aldri sett unger gå sånn før, og ble nysgjerrig på det og googlet. Der ble jeg møtt av alt fra autisme til CP. Og når jeg leser om autisme, så ser jeg at mange av symptomene stemmer godt med sønnen hennes sin atferd. Han har lite språk, veldig opptatt av å sortere ting, lite samhandling, veldig vilter og aktiv, ser ikke farer. Kanskje dette er ganske normalt, jeg har ikke barn selv, men ble bekymret for han. Noen her som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 5f27a...732

Min datter hadde det. I spebarn/småbarnssalderen. Ble henvist til barnepol, bla, viste seg å være habituell. Hvis vi bemerket det, så gikk hun vanlig, men så fort hun "glemte seg", så gikk hun på tå igjen. 

Ingen diagnoser, ingen senere problemer, vokste av seg relativt tidlig. 

Anonymkode: 45a36...6f9

• 9 måneder senere...
Skrevet

Sønnen min har gjort det siden han lærte å gå, og har fått autismediagnose.

Anonymkode: 0f11a...472

Skrevet

Min sønn gjorde det. Det er normalt for barn fram til ca 3 års alder, men min fortsatte fram til skolestart. Klarte å sette hælene i gulvet når han fikk beskjed om det, men glemte det og gikk med all vekt fremme på tåballene. Henvist til fysioterapeut, og gikk dit for behandling jevnlig i årevis. Mye hjemmeøvelser, daglig i flere år. Hadde svak og uproposjonal støttemusklatur rundt kne og hofter, som gjorde at leddene og ryggen ble feilbelastet. Uten behandling og spesifikk opptrening ville dette over tid ha ført til ryggsmerter og knesmerter. Nå er han tenåring og har normal gange. Vi håper at all denne jobben gjør at han slipper å få patellafemoralt smertesyndrom og belastningsskader som voksen.

Noe autisme har aldri vært vurdert, det er ingenting som tyder på noe sånt.

Tågange er altså normalt for en på 2,5. Men det bør gi seg etter hvert. Og hvis ikke  betyr det uansett ikke nødvendigvis at han har autisme eller cp.

Anonymkode: 39ff6...ac0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...