Gå til innhold

Hvordan få sponplater med strietapet slette? (bad)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man helsparkle en vegg bestående av 50 år gamle sponplater med glassfiberstrie?

Badet i den nye boligen min "mangler" en flislagt vegg. Heldigvis gjelder dette den veggen som er lengst unna dusjen, men ikke særlig pent. 

Nederst på denne veggen har tidligere eiere forlenget gulvflisene som en slags kant/list oppover veggen. Denne fliskanten kan jo ikke fjernes for å legge gipsplater, så da antar jeg alternativet er helsparkling?

Vil i så fall alt dette rundt fukt-endringer og spon er levende materiale gjøre at sparkelen sprekker opp? Eller vil glassfiberstria kunne ta unna bevegelsen i sponplata, sånn at oppsprekking unngås? Er dette en tapt sak dersom man ønsker å unngå å lage en helt ny vegg?

Hjelp...

Jeg er ikke særlig erfaren med oppussing, men har lyst til å lære

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg at jeg ville gått for å rive veggen med sponplater. Som du sier så vil sponplater leve med skiftende fuktighet, og jeg tror både sparkel og glassfiberstrie vil sprekke opp i skjøtene.

Riv veggen, sett opp gipsvegger, ha på membran, og flislegg veggen. Ville valgt fliser som står i kontrast til de gamle. Og kanskje en gang senere når du får lyst til å fornye hele badet, så gjør du det samme på med resten av veggene.

Anonymkode: 479a9...c4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her tror jeg at jeg ville gått for å rive veggen med sponplater. Som du sier så vil sponplater leve med skiftende fuktighet, og jeg tror både sparkel og glassfiberstrie vil sprekke opp i skjøtene.

Riv veggen, sett opp gipsvegger, ha på membran, og flislegg veggen. Ville valgt fliser som står i kontrast til de gamle. Og kanskje en gang senere når du får lyst til å fornye hele badet, så gjør du det samme på med resten av veggene.

Anonymkode: 479a9...c4a

Takk for svar!

Resten av badet er flislagt og nyoppusset av tidligere eiere, er bare den ene veggen som står igjen med glasstrie. De 3 flislagte veggene er av betong, i motsetning til denne veggen av spon

Kan tenke meg det du foreslår er den beste løsningen, men det blir nok en jobb for litt mer viderekomne enn det jeg er.

Må vurdere å leie proff hjelp i så fall

Anonymkode: c7954...6c4

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her med erfaring veggfornyer (mtp. litt fuktigere forhold på bad)? Vet det ikke blir 100% slett og pent, men store deler av veggen er dekket med høyskap likevel.

Anonymkode: c7954...6c4

Skrevet

Nyoppusset bad hvor kun 3 av 4 vegger er pusset opp? Isåfall er det antagelig gjort en overflateoppussing, og ikke en fullstendig jobb. 

Rullesparkling av strietapeten vil nok gå bra. Litt arbeid og flisespikkeri med sparkling, pussing, sparkling og pussing, men det er en ganske billig og rimelig "enkel" oppgave gitt at du har litt tid, og klarer å akseptere et rimelig brukbart resultat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres litt rart ut at badet er nyoppusset, men ikke den ene veggen. Er det bare gjort en kosmetisk oppussing?

Anonymkode: 1a4d7...808

Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Nyoppusset bad hvor kun 3 av 4 vegger er pusset opp? Isåfall er det antagelig gjort en overflateoppussing, og ikke en fullstendig jobb. 

Rullesparkling av strietapeten vil nok gå bra. Litt arbeid og flisespikkeri med sparkling, pussing, sparkling og pussing, men det er en ganske billig og rimelig "enkel" oppgave gitt at du har litt tid, og klarer å akseptere et rimelig brukbart resultat. 

Takk for svar

Enig i at dette var litt sløvt arbeid. Er ikke superhappy for dette, men var førstegangskjøper i en stor by. Kunne ikke være så kresen.

Tror du sparkelen vil sprekke opp i så fall?

Skrevet

Selv om det er litt jobb, ville jeg fjernet tapeten og tatt en ny vurdering når du ser hvordan platene ser ut bak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våtromssparkel? Tror jeg ville fjernet tapeten og eventuelt lagt slettvegg tapet oppå, lettere enn sparkel som gjerne sprekker osv 

Anonymkode: 10d3a...693

Skrevet

Da vi pusset opp oppdaget vi en døråpning mellom bad og kjøkken som var tettet igjen med sponplate for noen tiår siden. Pill råttent opplegg, de platene var det bare å få ut først som sist. Støtter @aksase som sier fjern tapet og vurder plater før du finner på noe sprell. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at dersom du fjerner strien, så må du passe på at det er papirstrimler i skjøtene, som må sparkles inn. Hvis ikke kan det raskt sprekke opp. 

Anonymkode: e687b...667

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...