Horsegirl Skrevet 3. januar 2023 #1 Skrevet 3. januar 2023 Dette er ikke noen konspirasjonsteori, World economic forum er helt åpne med at de vil innføre et helt nytt økonomisk system og bruker også benevnelsen "The great reset" Hvordan tror dere økonomien vår blir påvirket? Vil penger investert i aksjer/fond miste stor verdi? Jeg er bekymret for arv jeg eventuelt vil få om 10-20 års tid, som vil være på en god del millioner... Jeg kommer selv aldri til å tjene mer enn gjennomsnittet eller mindre, og er svært bekymret for dette... 1
Gjest Odyssinous Skrevet 3. januar 2023 #2 Skrevet 3. januar 2023 Planen er vel at vi skal eie ingenting og være lykkelige, så det er ikke så mye å gjøre med. Og før noen skal "faktasjekke" og påstå at WEF aldri har påstått noe slikt og at great reset bare er en konspirasjonsteori: Her er tweeten fra WEF selv: https://twitter.com/wef/status/808328302213689344?s=20&t=ePX5AHTYHjKa8STJ-5O69A
Thanos Skrevet 3. januar 2023 #3 Skrevet 3. januar 2023 Vi vanlige borgere kan sabotere dette. Nok folk må bare våkne og gjøre motstand. 2
Druid Skrevet 3. januar 2023 #4 Skrevet 3. januar 2023 (endret) Horsegirl skrev (7 timer siden): Dette er ikke noen konspirasjonsteori, World economic forum er helt åpne med at de vil innføre et helt nytt økonomisk system og bruker også benevnelsen "The great reset" Hvordan tror dere økonomien vår blir påvirket? Vil penger investert i aksjer/fond miste stor verdi? Jeg er bekymret for arv jeg eventuelt vil få om 10-20 års tid, som vil være på en god del millioner... Jeg kommer selv aldri til å tjene mer enn gjennomsnittet eller mindre, og er svært bekymret for dette... Okay, la oss ta denne ved hornene : WEF er en lobby organisasjon. De har med seg en god del kompetente mennesker, men det er fortsatt en lobbyorganisasjon. De har relativt begrenset makt. "The great reset" er en betegnelse de har på de mekanismene som i utgangspunktet vil ta livet av det kapitalistiske system : nedgang i befolkningsveksten med tilhørende økonomisk stagnasjon, og økende inflasjon på grunn av utfordringene med klima, og ressursforbruk. Stagflasjon er ikke egentlig en dreper på nasjonalt nivå; land som Norge kan bare flytte store pengesekker til offentlig forbruk og kickstarte økonomien igjen. I globalt perspektiv , er det en planet-ødelegger. WEF har anbefalinger for å løse dette, primært kapitalisere ALLE verdier. Det betyr at man i mindre grad EIER og i større grad, enten forvalter eller forbruker i form av leier ut eller leier. Dette fordi de store midlene som ligger i eierskap idag, stort sett er makroøkonomisk verdiløst : Ditt hus som du bor i , er i dag verdt null, uansett hvor mye du betalte for det. Den eneste verdien som er i huset , er det du betaler av avgifter, vedlikehold og renter. MÅLET med WEF sin plan er at alle kapital inntekter : lønn, investeringer, aksjer , vil øke i verdi og økonomisk betydning, mens død kapital som bil, båt , eiendom og andre forbruksvarer som IKKE skaper verdi med løpende kapitalavkastning, vil bli en økonomisk trussel : "you will own nothing and be happy" : Du vil opprettholde en kjøpekraft og økonomisk status, uten å sløse kapitalressurser. Utfordringen i WEF sin plan , er at dette er ekstremt kulturelt. Økonomiske tradisjoner i ulike land er veldig forskjellige. Det er ikke mulig å sammenligne boligmarkedet i Norge og Sveits , og derfor heller ikke gjeldsgraden, fordi mekanismene spiller ikke etter de samme reglene. Dermed kan man ikke se til WEF og si "Sånn blir det", fordi denne planen vil ikke politisk fungere her, selv om den kan fungere andre plasser. Men problemet den skal løse er der konstant ; den konseptuelle løsningen blir den samme, vi kommer bare til å se den på andre måter, som f.eks særnorske skatter som "Skatt på fordel av egen bolig" Endret 3. januar 2023 av Druid 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå