Gå til innhold

Eksen hans har hatt livmorhalskreft ... tør jeg ha sex med han?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flørter med en fyr som jeg kjenner godt..

Jeg vet at en av eksene hans har hatt livmorhalskreft .. tror det er 5-6 år siden det ble slutt , men vet ikke om de har kost seg etter det..

Jeg kjenner at det er en skikkelig «turnoff» .. hvor stor er sansynligheten for at han har viruset, kan menn testes, hvor lang tid etter vaksinen er satt går det til den beskytter?

Anonymkode: f8bf8...bf3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dump han!

Anonymkode: b3ddc...ea1

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål til deg. Tror du at du vil få mest pålitelig svar på dine medisinske spørsmål fra randoms på et useriøst nettforum, eller om du googler viruset og vaksinen og leser på offentlige helsemyndigheters nettsider?

Anonymkode: 5bb19...ac6

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

70% av befolkningen har hpv og hos de fleste ligger viruset latent/ikke utvikler seg.

Jeg var selv hatt celleforandringer som har forandret seg litt av og på i flere år. Fikk beskjed om at det ikke var vits å informere sexpartnere da det er så vanlig.  Så lenge man tar jevnlige undersøkelser så er ikke det et problem, livmorhalskreft er noe som tar flere år på å utvikle seg, i de få tilfeller det faktisk gjør det. 

Mest sannsynlig har du viruset uansett, eller kommer til å få det en eller annen gang. 

Anonymkode: d2da1...d2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

70% av befolkningen har hpv og hos de fleste ligger viruset latent/ikke utvikler seg.

Jeg var selv hatt celleforandringer som har forandret seg litt av og på i flere år. Fikk beskjed om at det ikke var vits å informere sexpartnere da det er så vanlig.  Så lenge man tar jevnlige undersøkelser så er ikke det et problem, livmorhalskreft er noe som tar flere år på å utvikle seg, i de få tilfeller det faktisk gjør det. 

Mest sannsynlig har du viruset uansett, eller kommer til å få det en eller annen gang. 

Anonymkode: d2da1...d2e

Nå når vaksinen er en del av barnevaksinasjonsprogrammet så er det vel slik at de farligste virusene ikke kommer til å smitte «alle».

Har hørt at hpv + vil bli ekskludert som blodgivere...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hallo hallo.. Først og fremst! Kreft smitter ikke. Om det er han som har smittet henne med hpv og om det i det hele tatt er årsaken, vet vi ikke. Kanskje hun lot være å ta celleprøver? 

Hvis du tar celleprøver hver tredje år, så skal det veldig veldig mye til for st du får livmorhalskreft. Selv er jeg konisert  pga alvorlige celleforandringer. Går kjempefint med meg idag. 

Ro ned...

Anonymkode: 4e699...809

TS
Det ble allerede sagt
Kreft smitter ikke.
Det er uansett ikke på kg at du får de fleste seriøse svar på medisinske spørsmål.

Anonymkode: 1354f...656

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta HPV-vaksine om du ikke har gjort det? 

Anonymkode: 5090a...9c5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er over 35 så sjekkes man for hpv viruset på kontroller og ikke vanlige celleprøver. Er du under så kan du be om å bli sjekket for hpv viruset. Har du det ikke så ta vaksinen. Har du det, ja da spiller det ingen rolle. 

Anonymkode: c2cd3...8c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hallo hallo.. Først og fremst! Kreft smitter ikke. Om det er han som har smittet henne med hpv og om det i det hele tatt er årsaken, vet vi ikke. Kanskje hun lot være å ta celleprøver? 

Hvis du tar celleprøver hver tredje år, så skal det veldig veldig mye til for st du får livmorhalskreft. Selv er jeg konisert  pga alvorlige celleforandringer. Går kjempefint med meg idag. 

Ro ned...

Hun har eventuelt smittet ham før hun fikk kreft, du skjønner vel at det er dét Ts er redd for?

Hpv smitte fører også til kreft i munn og /svelg /anus og penis. 

Anonymkode: 1c403...c2b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå når vaksinen er en del av barnevaksinasjonsprogrammet så er det vel slik at de farligste virusene ikke kommer til å smitte «alle».

Har hørt at hpv + vil bli ekskludert som blodgivere...

Oi, sier du det? Da blir det enda mer mangel på blodgivere.

Anonymkode: 5d3b4...509

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS
Det ble allerede sagt
Kreft smitter ikke.
Det er uansett ikke på kg at du får de fleste seriøse svar på medisinske spørsmål.

Anonymkode: 1354f...656

Hpv viruset som fører til kreft smitter. 

Har du bodd under en stein? 

Humant papilloma-virus (HPV) kan gi kreft flere steder: munn og svelg hos både menn og kvinner, dessuten anus. Hos kvinner er det også livmorhals, vagina og vulva, hos menn penis. I Norge har hyppigheten av kreft i munn og svelg vært økende.

Norge har hyppigheten av kreft i munn og svelg vært økende. I 2016 var den 15,8 pr. 100 000 for menn og 8,5 pr. 100 000 for kvinner (Kreftregisteret). For menn var dermed hyppigheten av kreft i munn og svelg høyere enn hyppigheten av livmorhalskreft for kvinner (13,2 pr. 100 000).

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/seksuell-helse/papilloma-virus-i-munn-og-svelg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hpv viruset som fører til kreft smitter. 

Har du bodd under en stein? 

Humant papilloma-virus (HPV) kan gi kreft flere steder: munn og svelg hos både menn og kvinner, dessuten anus. Hos kvinner er det også livmorhals, vagina og vulva, hos menn penis. I Norge har hyppigheten av kreft i munn og svelg vært økende.

Norge har hyppigheten av kreft i munn og svelg vært økende. I 2016 var den 15,8 pr. 100 000 for menn og 8,5 pr. 100 000 for kvinner (Kreftregisteret). For menn var dermed hyppigheten av kreft i munn og svelg høyere enn hyppigheten av livmorhalskreft for kvinner (13,2 pr. 100 000).

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/seksuell-helse/papilloma-virus-i-munn-og-svelg

Forferdelige greier. Synd at mange av oss har så utsvevende seksualhistorikk. Selv om jeg har ligget med få så spiller jo det liten rolle hvis min partner har ligget rundt og samlet smitte.

Anonymkode: 5d3b4...509

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hpv er ikke kreft !

Det er ikke sigaretter heller.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

tenker vel at TS ikke bør ha sex - ferdig snakka.. 

Anonymkode: ed677...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Den kreftformen er jo som en kjønnssykdom å regne. Dumpings

Anonymkode: dd096...cb5

AnonymBruker
Skrevet

For 5 år siden hadde jeg et forhold til en enkemann, hvis eks-kone døde av livmorhalskreft.

Må innrømme at jeg tenkte på det etterpå, og ifjor testet jeg positivt på HPV18, som er den nest mest kreftfremkallende varianten.

Jeg trodde jeg hadde fått det nylig, men fikk innkalling til GU igjen nå rett før jul, og hun sa at ifjor var første gang jeg automatisk ble testet for HPV, fordi det ikke hadde vært en del av programmet før, så jeg kunne ha hatt det i flere år mente hun. Så mulig jeg faktisk fikk det fra denne enke-mannen da, hvem vet.

Denne gangen testet jeg negativt og alt var fint, men jeg kan jo for alt jeg vet også ha det i munn/svelg, der testes man jo aldri. Hun anbefalte meg Gardasil vaksinen, for hun mente at den helt klart forebygger celleforandringer og kreft også om man har viruset fra før.

Anonymkode: 7a4a6...296

• Liker 6
Skrevet

Det tar vanligvis 10 år å utvikle kreft etter hpv-smitte. Hpv-virus lever ikke 10 år i en kropp.

Har du tatt hpv-vaksinen?

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Det tar vanligvis 10 år å utvikle kreft etter hpv-smitte. Hpv-virus lever ikke 10 år i en kropp.

Har du tatt hpv-vaksinen?

Feil. HPV viruset ligger i dvale, og kan komme og gå om man først har fått det....

Anonymkode: 7a4a6...296

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har man hpv i seg, er det ingen mening å ta vaksinen, sa min lege. Jeg er 35år. Han sier jeg kan ha hpv i meg for resten av livet, som veldig mange andre har. Går helt fint.

Skal man unngå hpv/celleforandringer må man kutte ut å ha sex. 

Og det var derfor jeg skrev at om hun ikke har hpv påvist, så kan hun ta vaksinen. Har hun hpv, så spiller det ingen rolle. 

Anonymkode: c2cd3...8c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du sjekker deg jevnlig og det bør du fortsette med slik at evt. celleforandringer oppdages tidlig.

Hvis du ikke er jomfru er sjanse for at du allerede er smittet stor.

Anonymkode: a6432...1bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...