Gå til innhold

Tvangssalg bil, hvordan fungerer dette? ( medlåntaker )

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer det om en bil blir tvangssolgt, og medlåntaker er ufør men har penger på sparekonto? 
trekker de alt for bilen og medlåntaker får beholde bilen? Eller hvordan gjøres dette. 

eller blir bilen solgt til det de får solgt den for og medlåntaker må betale resterende? Kan denne personen da kreve meg for pengene? 
skal under gjeldsordning, men denne bilen her ødelegger når jeg ikke får solgt. Skulle ikke vært et problem å selge den, men tydeligvis ingen som er intr i elbil. Lagt ute i 3 mnd, og samme pris som de andre på Finn, ingen feil, og veldig få av denne bilen ute her jeg bor.

lurer fordi jeg får ikke solgt bilen, eneste mulighet er å la den gå videre. Kan ikke sette bilen ned i pris siden jeg ikke kan betale mellomlegget, noe som vil si at ingen vil kjøpe en bil det er pant i. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Vanskelig situasjon. 

Anonymkode: fd7c6...930

AnonymBruker
Skrevet

Blir den tvangssolgt må lån og medlåntaker dekke det overskytende beløpet som ikke dekkes av salgssummen. 

Ved tvangssalg får man oftest MYE dårligere pris enn om man selger selv til en privatperson på feks Finn, så her bør du ta bort annonsen, shine den opp og ta noen fine bilder, og legge den ut på nytt  

Elbiler skal jo liksom være så lettsolgt og lite tap på, så enten har du en ukurant en, eller pris og presentasjon er feil. 

Du kan også høre med diverse forhandlere om de vil selge den for deg. Det koster litt, men er nok bedre for økonomien din enn tvangssalg. 

Anonymkode: 009e1...6e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir den tvangssolgt må lån og medlåntaker dekke det overskytende beløpet som ikke dekkes av salgssummen. 

Ved tvangssalg får man oftest MYE dårligere pris enn om man selger selv til en privatperson på feks Finn, så her bør du ta bort annonsen, shine den opp og ta noen fine bilder, og legge den ut på nytt  

Elbiler skal jo liksom være så lettsolgt og lite tap på, så enten har du en ukurant en, eller pris og presentasjon er feil. 

Du kan også høre med diverse forhandlere om de vil selge den for deg. Det koster litt, men er nok bedre for økonomien din enn tvangssalg. 

Anonymkode: 009e1...6e2

Takk for svar. Da får jeg evt prøve med forhandler. Er en forhandler som selger bilen for meg nå, men de bare selger den mot et tillegg, de har ikke kjøpt den sånn som andre gjør. Men vist en forhandler kjøper den, blir salgspanten slettet da? Da må jeg jo igjen låne mellomlegget for å betale ut resterende av lånet. Og det er ikke sikkert jeg får lånt så mye privat. Og må i tillegg da betale dette tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet

Du eller medlånetaker må dekke eventuelt beløp ja. 
Medlånetaker kan beholde bilen, om h*n innfrir lånet. 

Medlånetaker kan for så vidt ikke kreve deg for penger, men du er skikkelig skikkelig kjip om du faktisk ikke inngår avtale for å dekke beløpet!
Men dette er jo det absolutte stjerneeksemplet på hvorfor man ALDRI bør si ja til å være medlånetaker. 
En ting er at du ikke klarer overholde lånet, sånt kan skje. Men du mener at det er å "kreve" penger av deg dersom medlånetaker må ut med en større sum fordi du ikke har kontroll. Fyttifaen jeg hadde eksplodert fullstendig om det var meg som var medlånetaker, om jeg måtte dekke gjelden og personen lurte på om jeg kunne kreve pengene tilbake. Jeg hadde dratt det for forliksrådet da. 

Anonymkode: 07983...5ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du eller medlånetaker må dekke eventuelt beløp ja. 
Medlånetaker kan beholde bilen, om h*n innfrir lånet. 

Medlånetaker kan for så vidt ikke kreve deg for penger, men du er skikkelig skikkelig kjip om du faktisk ikke inngår avtale for å dekke beløpet!
Men dette er jo det absolutte stjerneeksemplet på hvorfor man ALDRI bør si ja til å være medlånetaker. 
En ting er at du ikke klarer overholde lånet, sånt kan skje. Men du mener at det er å "kreve" penger av deg dersom medlånetaker må ut med en større sum fordi du ikke har kontroll. Fyttifaen jeg hadde eksplodert fullstendig om det var meg som var medlånetaker, om jeg måtte dekke gjelden og personen lurte på om jeg kunne kreve pengene tilbake. Jeg hadde dratt det for forliksrådet da. 

Anonymkode: 07983...5ab

Takk for svar. Selvfølgelig skal jeg betale mellomlegget tilbake. Er en i familien som ga meg et privat lån for å kjøpe en annen bil, så planen er da og ta mellomlegget sammen med det også betaler jeg hver mnd til dette familiemedlemmet. Er jo jeg som har foresaket situasjonen så selvfølgelig skal jeg gjøre opp for meg, eller ikke akk min feil, exen sin feil men lar det ikke gå utover den som har hjulpet meg, derfor selger jeg bilen før det er for sent. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er x’en sin feil, dra den til forliksrådet 

Anonymkode: 7e124...0d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er en forhandler som selger bilen for meg nå, men de bare selger den mot et tillegg, de har ikke kjøpt den sånn som andre gjør.

Det kan være derfor du ikke får solgt. Jeg hadde aldri kjøpt en bil en forhandler selger på vegne av kunde, mye dårligere vilkår. Hvorfor selger du ikke bare selv?

Anonymkode: 9761f...0cb

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er en i familien som ga meg et privat lån for å kjøpe en annen bil, så planen er da og ta mellomlegget sammen med det også betaler jeg hver mnd til dette familiemedlemmet.

Så du skal inn i gjeldsordning, og det første du gjør før den trår i kraft er å ta opp et privat lån for å kjøpe bil? Hvordan skal det betjenes, og er det avklart med kreditorer og namsmann? 

Endret av newman01
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Selvfølgelig skal jeg betale mellomlegget tilbake. Er en i familien som ga meg et privat lån for å kjøpe en annen bil, så planen er da og ta mellomlegget sammen med det også betaler jeg hver mnd til dette familiemedlemmet. Er jo jeg som har foresaket situasjonen så selvfølgelig skal jeg gjøre opp for meg, eller ikke akk min feil, exen sin feil men lar det ikke gå utover den som har hjulpet meg, derfor selger jeg bilen før det er for sent. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er x’en sin feil, dra den til forliksrådet 

Anonymkode: 7e124...0d8

- eller bare be eksen manne/kvinne seg opp og gjøre opp for seg direkte? 

Anonymkode: 3dba6...842

Skrevet

Medlåntaker er like ansvarlig for lånet som hovedlåntaker. Dersom hovedlåntaker ikke betaler lånet, kan banken kreve at medlåntaker betaler. 

Dersom ingen av låntakerne betaler ned på lånet som avtalt, kan banken begjære tvangssalg. Det er en prosess med mye regler om frister og fremgangsmåte, så tvangssalg tar tid. Om tvangssalget gjennomføres, vil salgssummen brukes til å dekke lånet. Dersom dette ikke dekker hele lånet, vil låntakerne bli nødt til å dekke resten fra egen lomme. Her er begge låntakerne like ansvarlige og banken vil gå hardt på begge for å få pengene sine. De bruker alle midler de har med inkasso, lønnstrekk og det som er om nødvendig, og slikt koster fort deg og medlåntakeren dyrt i gebyrer og renter, så jo lenger tid det tar for dere å rydde i dette, jo mer penger "roter" dere bort på dette surrballet. 

Hvis banken har begjært tvangssalg, har du en mulighet til å stoppe dette, og det er å betale det banken krever innen en frist. Her er det kanskje også muligheter til å få til en avtale med banken om kutt i renter, avdragsfrihet en periode eller andre ting som kan gjøre det lettere for dere å få betalt, derfor er det lurt å ringe dem og snakke med dem direkte. Hvis du er kjapp nå og selger bilen, da viser du vilje og handlekraft til å ordne opp, og da er det store sjanser for at banken gir deg gode betingelser på betaling av restlånet. Bankene er ofte greie om du prater med dem, men hører de aldri fra deg, og aldri får noe penger fra deg, da setter de hardt mot hardt.

Ved tvangssalg vil ofte banken selge objektet til den første og beste som byr en noenlunde akseptabel sum, men det er nok ofte en langt lavere sum enn det du ville fått ved å selge selv. Av den grunn kan det trolig lønne seg for dere å selge bilen privat, fordi da blir mest sannsynlig restlånet etter at bilen er solgt, lavere enn ved tvangssalg.

Du skriver at du ikke får solgt bilen til den prisen du MÅ ha, men det høres heller ikke ut som at du har tida på din side, derfor er du kanskje nødt til å "minimere skaden" ved å selge bilen til en litt lavere pris enn du hadde tenkt i stedet for å få en enda større smell ved et tvangssalg. Jo lengre du lar denne prosessen gå, jo mer kommer det til å koste deg, så det er egentlig bare å få det gjort.

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Anonymkode: 07983...5ab sier i sitt svar til TS at: «Medlånetaker kan for så vidt ikke kreve deg for penger,…»

Når lån er tatt opp i fellesskap, solidarisk lån er begge låntakerne ansvarlig for hele gjelden. Kreditor kan velge hvem de vil kreve for penger. Når felleslån blir misligholdt retter kreditor ofte kravet kun mot en av låntakerne. Den av låntakerne som blir krevd for penger trer da inn som kreditor med de samme rettigheter og plikter som den opprinnelige kreditor, og kan kreve den andre låntaker for halvparten av det beløpet medlåntaker måtte betale. Dette er gammel rettspraksis.

Det innskriver Aksase sier er korrekt.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Et spørsmål angående tråden her. Hvis jeg er medlånetaker i en bil som han ikke ønsker å selge. Jeg kan kreve den tvangssolgt, men hvem tar jeg kontakt med? Og hvis det eventuelt gjenstår et restlån, må begge betale den? Eller er det bare han som må betale? Isåfall er det rimelig enkelt for meg å kreve tvangsalg uten at jeg har noe med det å gjøre? 😊

Anonymkode: d0130...003

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et spørsmål angående tråden her. Hvis jeg er medlånetaker i en bil som han ikke ønsker å selge. Jeg kan kreve den tvangssolgt, men hvem tar jeg kontakt med? Og hvis det eventuelt gjenstår et restlån, må begge betale den? Eller er det bare han som må betale? Isåfall er det rimelig enkelt for meg å kreve tvangsalg uten at jeg har noe med det å gjøre? 😊

Anonymkode: d0130...003

Du selger bare bilen 

Anonymkode: c5fdc...025

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...