Teardrop Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Var hos jordmor rett før jul. bare snakket hele timen. Hun tar ikke ultralyd, har ikke apparatet engang. Hva er poenget med å måtte gå hit ca en gang i mnd? Bare for å ha en ekstra samtalepartner?
Anononyma Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Teardrop skrev (6 minutter siden): Var hos jordmor rett før jul. bare snakket hele timen. Hun tar ikke ultralyd, har ikke apparatet engang. Hva er poenget med å måtte gå hit ca en gang i mnd? Bare for å ha en ekstra samtalepartner? Gjetter du var på den første kontrollen? Fra uke 24 måler jm magen for symfyse-fundus mål som gir en indikasjon på hvordan barnet vokser. Hun sjekker også etter hjertelyd på doppler og tar blodtrykk samt urinprøve som er viktig for å avdekke evt svangerskapsforgiftning. i tillegg til disse medisinske undersøkelsene vil du få informasjon og mulighet til å stille spørsmål. Ultralyd får du en gang på sykehuset mellom uke 18 og 20 som alle andre. Evt ul utover det blir tatt ved behov. Hva er poenget med å evt ikke gå til jordmor for de oppsatte svangerskapskontrollene? 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 Urinprøver. Ellers for å høre på ammepropaganda og bli fortalt løgner om at det ikke er så mange som revner og at det går stort sett fint for de er så flinke til å sy. Anonymkode: 7bc29...d5f 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 For å sjekke for svangerskapsforgiftning og (antatt) leie av babyen. Hvis du ikke ønsker samtale kan du gå til fastlegen. Anonymkode: 4e971...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 Min kunne også sjekke jern i tillegg til det nevnt over Og etter fødsel fikk jeg telefon for å sjekke opp hvordan det gikk med meg, og hun ordnet henvisning til videre oppfølging siden jeg hadde behov for det. Følte generelt det var satt av mye mer tid til å diskutere ved behov, og bli kjent. Anonymkode: 71794...886
FlyBabe Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 For å hjelpe deg med ulike utfordringer, for å ha en samtalepartner, for å sjekke om du har fødselsdepresjon, om du er egnet til å ta deg av barnet, om du har nok støtte rundt deg, om du blir mishandlet, om barnet har det bra osv osv osv... 1
Anonym6789 Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 Jeg gikk kun til fastlege forrige gang, og det gikk helt greit. Har valgt jordmor denne gang fordi jeg har hatt mange flere spørsmål mtp fødsel og erfaringene fra sist. Rent fysisk sjekket fastlegen det samme som jordmor, men helt tydelig at jordmor kan dette bedre. Kommer selvfølgelig an på fastlegen da 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 Jordmor er ikke nødvendig, fastlegen sjekker alt som en jordmor gjør. Forskjellen ligger ofte i at jordmor har bedre tid til å prate, kan mer om svangerskap, fødsel og barsel om man har spørsmål, eller tanker rundt dette som man gjerne vil lufte eller få svar på. Jeg gikk annenhver gang lege og jordmor med første barnet, men med de andre har jeg bare gått til fastlegen da hun er minst like flink som jordmoren jeg gikk til. Så i mitt tilfelle ble jordmor bare en ekstra samtalepartner. Men hadde ikke fastlegen min vært så bra, hadde bare dårlig tid og jeg bare fikk et minimum av den oppfølgingen og «omsorgen» man trenger, hadde jeg nok valgt å gå til jordmor også. Anonymkode: 17e4a...1c3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 Jeg foretrekker fastlege, da slipper du alt dillet med jordmor. Anonymkode: 919d4...a4d 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 Hos jordmor tar jeg blodprøver, tester urin og måler blodtrykk. Hun lytter også til babys hjerte med doppler. Eneste jeg ikke får gjort hos jm, men må ta hos fastlege er eventuell sykemelding. Anonymkode: 75e45...e34
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 11 hours ago, Teardrop said: Var hos jordmor rett før jul. bare snakket hele timen. Hun tar ikke ultralyd, har ikke apparatet engang. Hva er poenget med å måtte gå hit ca en gang i mnd? Bare for å ha en ekstra samtalepartner? Samme som hos lege. Samtale, og etterhvert sjekk av barnet. De færreste fastleger og jm har ul apparat. Om du lurer på hva kontrollerene er for les f. Eks her https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Om du forventer at de tar ul på hver kontroll må du justere forventningene dine Anonymkode: 48e63...ea3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 Jeg er veldig glad i fastlegen min, han er på min alder og har selv nylig fått barn. Opplever han som oppdatert på svangerskapsrelaterte ting. Men der er det alltid forsinkelser og jeg føler at jeg må være kort og effektiv når jeg er der (ikke noe han sier men når man alltid kommer inn for seint så vet man at det er kø på venterommet), så jeg følte ikke jeg fikk god nok tid til å prate og stille spørsmål. Hos jordmor så hadde hun alltid 30 minutt minimum, og da var det lettere å prate om ting. Mesteparten hos jordmor er preik preik preik, så vi fant i fellesskap ut at mannen ikke trengte være med dit (han var med på alle ul, sykehustimer (litt ekstra oppfølging) og fødselsforberedende kurs. Men jeg hadde økende behov for å prate når det nærmet seg fødsel, så jeg fant timene veldig nyttige. Anonymkode: d5f1e...b7f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 Jordmor gjør akkurat det samme som lege på svangerskapskontroller. Jordmor har ikke ultralyd - men det har ikke legen heller. Man SKAL ikke ta ultralyd i hytt og gevær... De har derimot doppler. Denne begynner de ikke å bruke før litt ut i svangerskapet. Jordmørdre er ofte flinkere til å finne hjertelyden med doppler. Fastlegen min fant den ikke engang i uke 32, da babyen sparket så man så fotavtrykket på magen... Anonymkode: 7de02...76e 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 Noen jordmødre har UL-apparat Min jordmor drev og øvde seg, så hun ville kikke på fosteret med det bærbare UL-apparatet hver kontroll. Anonymkode: 7bc29...d5f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #15 Skrevet 3. januar 2023 Jeg er veldig glad for at jeg hadde min jordmor og ikke gikk til legen (var ikke hos han en eneste gang). Legene her har ikke tid til mer enn hei og hadet, mens jordmor satte av en hel time til oss og var tilgjengelig på telefon ellers. Jordmor her er i samme gang som legene, så jeg fikk tatt alle blodprøver osv gjennom henne. Som førstegangsfødende likte jeg tryggheten i at jordmor hadde mye mer kunnskap om akkurat dette enn den gamle legen min. Anonymkode: cab8a...cf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå