Gå til innhold

Dere som handler i Sverige (og ikke bor nær grensa), hvordan kommer de nye reglene til å forandre deres kjøpsvaner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi handler i sverige ca hver annen mnd. Jeg har til nå aldri tenkt over at hvis man er der under 24 timer så har man kun lov til å handle varer for 6000 kr feks. Og vi har stort sett tatt med (vi er to i bilen) 3 kartonger med røyk og 6-10 flasker med øl over det lovlige 30 stk slik at vi har 4 øl hver når helgen kommer til å kose oss med. Og vi har også tatt med oss en haug av nesespray da dette er det jo kun lovlig med 1 i norge, mens i sverige kan man godt kjøpe 30 stk i slengen.

Hva er deres handlevaner når dere drar og grensehandler? Tar dere med akkurat, handler som oss eller tørr å ta med enda større mengder?

Kommer dere andre til å forandre på vanene deres og bare handle 5 løse pakker med røyk feks, være akkurat med alkoholen og være påpasselig med 6000 kroners regelen?

Anonymkode: 2f6f8...ff3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Under 24 timer er beløpsgrensa 3000,- og ingen alkohol/tobakk.

Over 24 timer er beløpsgrensa 6000,- og vanlig tollkvote.

Dette er ikke nye regler, men har vært slik i mange, mange år.

De nye reglene kan jeg ikke særlig mye om bortsett fra at det er en halv kartong med sigaretter.

Anonymkode: 63d44...934

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Handler du virkelig for mer enn 3000 per pers? Vi handler nok som vi pleier de gangene vi handler. 

Anonymkode: 3eb21...394

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De nye reglene kan jeg ikke særlig mye om bortsett fra at det er en halv kartong med sigaretter.

Jeg visste faktisk ikke at det ikke var lov å ikke kjøpe alkohol eller tobakk ved reiser på under 24 timer, da er vi jaggu meg mange smuglere. Håper tollvesenet nå virkelig ruster opp kapasiteten sin. Det kan jo ihvertall gjøre mange som er arbeidsledige i dag en stor mulighet til å komme seg i jobb for da kommer de til å trenge 1000-vis av tollere. Bra for folk både i sverige og norge da. 

Men kjøper du røyk da, kommer du til å kjøpe inn da 5 løse esker eller kommer du til å kjøpe som før? og hva var evnt kjøpsmønsteret ditt før?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg visste faktisk ikke at det ikke var lov å ikke kjøpe alkohol eller tobakk ved reiser på under 24 timer, da er vi jaggu meg mange smuglere.

Ikke lov å ikke kjøpe alkohol? Oj, da er jamen jeg som avholds forbryter også. 

Anonymkode: 0bd73...299

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Handler du virkelig for mer enn 3000 per pers? Vi handler nok som vi pleier de gangene vi handler. 

Anonymkode: 3eb21...394

Nå sa jo ikke det meg så veldig mye om det jeg spurte om i HI, men ja vi kjøper for mer enn 6000 kr når vi er i sverige. Vi kjøper tobakk og øl og der blir det fort 3000 kr bare der. Også kjøper vi med nesespray siden det er så restriktivt i norge så da kommer det nok fort opp i en 500 lapp der. Også kjøper vi alltids noe klær da de har andre butikker enn her hjemme som vi liker bedre, og da kan det fort gå noen tusenlapper også da når vi skal ta med litt mathandling i tillegg da og hvor utvalget i absolutt alt av mat er MYE større enn hjemme så kjøper man inn ting for å kose seg med det og da med er man fort over 6000 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan kjøpe alkohol og tobakk, men da skal fortolle det, tror jeg det er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke lov å ikke kjøpe alkohol? Oj, da er jamen jeg som avholds forbryter også. 

Anonymkode: 0bd73...299

Hehe, en liten skriveleif der ja.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja skjønner nå at jeg ikke har skjønt reglene godt nok tidligere. Jeg har da smuglet i 30 år fordi man må være ute av landet i over 24 timer for å ta med tollfritt. 

Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)

Man kan kjøpe alkohol og tobakk selv om man har vært mindre enn 24 timer i utlandet 

Hvis du er i utlandet kortere enn ett døgn

Ved utenlandsopphold på mindre enn ett døgn kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land

https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/kvote/

Hvis dere betaler for varene dere kjøper, og ikke stjer dem, har dere betalt avgifter i et eu/EØS land. Anbefaler kvoteappen så vet dere når dere er innafor. 

Endret av pop up bruker
AnonymBruker
Skrevet
pop up bruker skrev (Akkurat nå):

Man kan kjøpe alkohol og tobakk selv om man har vært mindre enn 24 timer i utlandet 

Hvis du er i utlandet kortere enn ett døgn

Ved utenlandsopphold på mindre enn ett døgn kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land

Takk, fant denne akkurat selv. Har du noen innspill på hva jeg lurte på i HI?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de fleste som kjøper sigaretter vil fortsette å ta med en kartong.

Jeg tror de fleste driter i beløpsgrensa. Var på jentetur før jul, og vi kjøpte mye julegaver, det var ingen som var under 6000,- 

Lurer på om tobakk/alkohol er i tillegg til de 6000,-, vel og merke om man var ute i mer enn 24 timer. 

Det skjer jo ingenting om man ikke blir tatt, akkurat hvor streng straff man risikerer vet jeg heller ikke. 25% moms?

Gjest pop up bruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, fant denne akkurat selv. Har du noen innspill på hva jeg lurte på i HI?

Jeg er stor fan av kvoteappen, og der kan du huke av om du har vært under eller over 24 timer ute, og du legger inn alt av tobakk og alkohol. Jeg tar aldri mer enn det. 

Når det er sagt er det helt sikkert ikke alle regler jeg kan, om det er begrensninger på andre ting som feks nesespray. Vi handler i Sverige en gang i måneden og kjøper hovedsakelig frysevarer/middag. Er også alltid innom systembolaget, og har tenkt at jeg bør legge inn en bestilling så jeg får det jeg vil ha, men ikke komet så langt og enn så lenge har de en del av vinen jeg liker. Frukt og grønt, og fisk handler vi i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, pop up bruker said:

My bad, det er i taxfree butikken man ikke har lov å ta med i fra… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ble stoppet på grensen fra Sverige til Norge i fjor. Hadde med både alkohol og sigaretter (noe kjøpt i Finland og noe fra Sverige). Tollerne sa ikke noe på det.

Var reise på under 24 timer

Anonymkode: 1709a...d6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Riktig at det har kommet nye regler i år rundt hvor mye man kan ta med. Men står ingen steder at man må fortolle alt av alkohol/tobakk. Tror du har blitt missinformert.

Du kan forøvrig ikke ta med deg snus/røyk over kvoten selv om du fortoller den. Dette da innpakningen må da ha den herslige grønnfargen og norsk tekst på for å i det hele tatt være lovlig å ta med inn. Har ringt og hørt med tollvesenet anngående dette.

Anonymkode: 7cd6c...566

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper aldri alkohol og tobakk uansett 

Anonymkode: 0bcf2...127

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Riktig at det har kommet nye regler i år rundt hvor mye man kan ta med. Men står ingen steder at man må fortolle alt av alkohol/tobakk. Tror du har blitt missinformert.

Du kan forøvrig ikke ta med deg snus/røyk over kvoten selv om du fortoller den. Dette da innpakningen må da ha den herslige grønnfargen og norsk tekst på for å i det hele tatt være lovlig å ta med inn. Har ringt og hørt med tollvesenet anngående dette.

Misforstår jeg deg eller betyr det det jeg leser? Så man har altså da bare lov, hvis man er to stk i bilen, å ha med en kartong med røyk og man har heller ikke lov til å fortolle resten? Tror du har misforstått litt for det står på tollsidene at man må fortolle kartongene, men da for 363 pr 100 røyk som da blir omtrent det samme som i norge og da er det liksom ikke noe poeng å dra til sverige lenger så norge blir omtrent så man snart ikke kan bestemme noe over seg selv lenger. Dette landet blir bare tristere og tristere. Jeg tok et valg da jeg var ganske så ung at jeg ikke skulle ha barn noen gang og jeg føler nå på at jeg hadde en tidlig intuisjon for hvor gæærnt dette kom til å bli. Norge er ikke et godt land lenger så jeg er glad jeg ikke har avkom som jeg må "ha skylda for" at må gå igjennom all denne dritten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjøper aldri alkohol og tobakk uansett 

Anonymkode: 0bcf2...127

Så bra for deg. Veldig konstruktivt ifht hva jeg spurte om i HI så tusen takk for ditt bidrag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Til deg igjen, det er dette det står:

Som reisande til Noreg kan du, i tillegg til den tollavgift- og avgiftsfrie kvota, nytte ei forenkla ordning for overgang til fri disponering (tidlegare forenkla fortolling) for inntil 27 liter øl eller vin, fire liter brennevin, 400 sigarettar og 500 gram tobakk eller snus.

Du kan nytte den forenkla ordninga for varene over kvoten ved bruk av til dømes Kvoteappen, eller  må du gå på raud sone og deklarere der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...