AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Jeg er en enslig person som tjener ca. 550.000 i året, men jeg mangler en del egenkapital. Jeg bor hos foreldrene mine for 3000 i måneden, men jeg ønsker selvfølgelig min egen bolig. Det er vanskelig å kjøpe noe når man er enslig, og jeg har egentlig ikke lyst å bo i leilighet. Er det realistisk å kjøpe en tomt og betale noen i familien til å bygge noe lite for én person? Jeg skjønner at tomt er dyrt og at man må betale for vei, vann og kloakk, men jeg liker denne tanken mye bedre enn å kjøpe en dyr leilighet. Jeg har en liten fantasi om å ha et minihus som passer meg, og så kunne jeg bygget på det senere om jeg ville. Er det dyrt å gjøre slike ting selv? Anonymkode: 9dbda...5f4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Hva koster tomtene der du ønsker å bo? Du har ikke forferdelig dårlig lønn, men du må jo også ha egenkapital. Hvor mye har du? Anonymkode: ca11c...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva koster tomtene der du ønsker å bo? Du har ikke forferdelig dårlig lønn, men du må jo også ha egenkapital. Hvor mye har du? Anonymkode: ca11c...ebd Litt mer enn 200.000. Jeg har ikke spart så lenge. Jeg må spare en stund til. Jeg har ikke sett på noe tomt, men jeg bor ca. 5 mil fra Bergen. Det er nok ikke den billigste plassen, men det er ikke mitt i byen heller. Jeg kunne også tenke meg å ha solcellepanel på taket. 🙈 Igjen en fantasi å kunne delvis drive huset mitt med fornybar energi. Anonymkode: 9dbda...5f4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 Jeg forventer ikke å ha råd i år, men det er jo fint å ha et mål. Det gjør det enklere å spare. Anonymkode: 9dbda...5f4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 Det høres veldig dyrt ut, for å være helt ærlig. Det er billigere å bygge lite, ja - men det er ikke enormt mye billigere. En hel del kostnader koster ikke halvparten så mye, bare fordi huset er halvparten så stort. Og betale noen i familien for å gjøre det blir ikke billigere enn å betale noen andre for å gjøre det - med mindre du tenker at denne personen i praksis skal jobbe for redusert lønn for din skyld? Det er ikke en liten tjeneste lenger, det er en veldig stor en. Med mindre du har en pensjonert snekker som bare elsker å snekre som pappa, kanskje. Anonymkode: 8032a...506 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres veldig dyrt ut, for å være helt ærlig. Det er billigere å bygge lite, ja - men det er ikke enormt mye billigere. En hel del kostnader koster ikke halvparten så mye, bare fordi huset er halvparten så stort. Og betale noen i familien for å gjøre det blir ikke billigere enn å betale noen andre for å gjøre det - med mindre du tenker at denne personen i praksis skal jobbe for redusert lønn for din skyld? Det er ikke en liten tjeneste lenger, det er en veldig stor en. Med mindre du har en pensjonert snekker som bare elsker å snekre som pappa, kanskje. Anonymkode: 8032a...506 Min far pleide å bygge hus, så det ville vært mulig. Det kan være dyrt, ja. Og jeg har ikke peiling på sånt, så det er derfor jeg spør. Det er jo fint å drømme, men det er ikke alltid at det vi ser for oss er det billigste alternativet. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil leie. Jeg vil eie boligen min. Anonymkode: 9dbda...5f4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Skrevet 2. januar 2023 Tror det billigste er et lite ferdighus, som møter alle krav og standarder. Men du må uansett regne tomt, vann, kloakk, elektrisitet og såle / grunnmur i tillegg. Tek 17 https://dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/ Evnt kjøp ei hytte som ligger til omregulering. Anonymkode: 97601...882 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 Du må ha godkjente firmaer med ansvarsrett for hvert område i byggingen, dette skal oppgis i byggesøknaden. Tømrerfirma, et rørleggerfirma for sanitærinstallasjoner osv. Det er ikke så enkelt at du bare kan få din far til å bygge huset dessverre. Da må det i så fall være at han kun maler, legger gulv, listverk… Ting man har lov til å gjøre selv. Anonymkode: dc966...598
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 Drømmen din kan være realiserbar om et par år. Regjeringen jobber med et forslag som skal gjøre det enklere å bygge såkalte mikrohus. Du kan lese mer om det her. I utgangspunktet stilles det en rekke krav i teknisk forskrift, som er umulig å ivareta i mikrohus. Det gjelder for eksempel krav til universell utforming og trinnfri atkomst når alle funksjoner er på én flate, og det er krav til for eksempel isoleringsevnen og romstørrelser som er vanskelig å ivareta. Med det nye kommende forslaget, skal det være mulig å få unntak fra slike krav i teknisk forskrift ved bygging av mikrohus. Grunnen til at man jobber med å endre regelverket, er fordi man ser at mikrohus kan være en god, miljøvennlig og plassbesparende måte å bo på, og at mange ønsker det. I min kommune er det under diskusjon om vi skal gi dispensasjoner for oppføring av mikrohus, med unntak fra kravene i teknisk forskrift. Så det er kanskje muligheter også før endringen er ikraftsatt Anonymkode: b1b2f...f6d 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 Jeg kan dessverre garantere deg at du ikke får byggelån med en årslønn på 550 000 kr alene dessverre. Det taes høye marginer budsjettmessig ved bygging som du må ha plass til i betjeningsevnen og byggelånsrenten er skyhøy i seg selv. Å koble på strøm, vann og å grave koster det samme uansett om huset er lite, samt at tek-kravene setter krav til minimum el og bad som du ikke kommer unna. Dette koster. Ville lagt ifra meg denne drømmen og heller begynt å spare egenkapital til noe som er gjennomførbart. Masse lykke til 😊 Hilsen finansrådgiver I bank Anonymkode: cec23...484 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #11 Skrevet 4. januar 2023 Du kan se litt på å bo i båt. Da får du også forsøkt tiny living. Anonymkode: 7680d...415 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå