AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Hva skjer dersom legen/legekontoret får rede på at en pasient selger sine reseptbelagte medisiner illegalt? Varsles politiet? Eller er legen pålagt taushetsplikt? Anonymkode: a8a5a...a95
Topsi Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Legen har taushetsplikt, men du får nok ikke mer medisiner 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 Det er salg av nakotika så du vil nok få onkel på besøk. Anonymkode: cee1e...812 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 Da varsles politiet. Anonymkode: 3870f...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #5 Skrevet 3. januar 2023 Noen som med 100% sikkerhet vet? Svarene over her samsvarer jo ikke.. Anonymkode: a8a5a...a95
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #6 Skrevet 3. januar 2023 Politiet kommer på razzia, med narkohund. Lege stopper reseptene dine - eventuelt kommer hjemmehjelpen og leverer samt kontrollerer at du får dine doser. Har en kompis som opplevde dette, og han har en blanding av alvorlige lidelser (psykiske og fysiske) - men de tok fra han sterke smertestillende, da noen hadde sent inn varselmelding, samt mistanke om salg. Politiet kom på døra og gjorde et lite razzia. Han gikk uten medisiner en stund, som førte til at han falt i full psykose. Anonymkode: 19bf7...676 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Noen som med 100% sikkerhet vet? Svarene over her samsvarer jo ikke.. Anonymkode: a8a5a...a95 Setter en andres liv i fare? Anonymkode: a0414...044
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Noen som med 100% sikkerhet vet? Svarene over her samsvarer jo ikke.. Anonymkode: a8a5a...a95 Politiet blir varslet. Å videreselge medikamenter er strengt ulovlig. Det vil gå som narkotikasalg. Ingen lege vil sitte på slik informasjon uten å gjøre det riktige og risikere å være medskyldig. Anonymkode: 3870f...9ba
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva skjer dersom legen/legekontoret får rede på at en pasient selger sine reseptbelagte medisiner illegalt? Varsles politiet? Eller er legen pålagt taushetsplikt? Anonymkode: a8a5a...a95 Spør du fordi du har tenkt å selge piller du har fått utskrevet eller fordi du skal tyste på noen? AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Politiet blir varslet. Å videreselge medikamenter er strengt ulovlig. Det vil gå som narkotikasalg. Ingen lege vil sitte på slik informasjon uten å gjøre det riktige og risikere å være medskyldig. Anonymkode: 3870f...9ba Men kan legen stole på hvis han får en anonym beskjed, eller av en "venn" av pasienten? Anonymkode: 0d662...1c4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spør du fordi du har tenkt å selge piller du har fått utskrevet eller fordi du skal tyste på noen? Men kan legen stole på hvis han får en anonym beskjed, eller av en "venn" av pasienten? Anonymkode: 0d662...1c4 Ingen av delene. En idiot jeg kjenner godt har solgt medisinene sine jevnlig i flere år. Legen har fått tips og har stoppet resepten. Tror idioten la seg flat ovenfor legen, noe som i og for seg sikkert var smart. Så jeg bare lurer på hva som skjer videre. Anonymkode: a8a5a...a95 1
I Grosny Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Politiet blir varslet. Å videreselge medikamenter er strengt ulovlig. Det vil gå som narkotikasalg. Ingen lege vil sitte på slik informasjon uten å gjøre det riktige og risikere å være medskyldig. Anonymkode: 3870f...9ba Hvordan vet du dette? Er du lege? Jeg trodde taushetsplikten var såpass streng at leger ikke kan gå til politiet med mindre det er fare for drap eller noe sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 TS igjen. Jeg har googlet og googlet og finner ikke noe klart svar. Noen som faktisk VET, f eks en lege som har stått i samme situasjon? Jeg forstår det slik at legen har taushetsplikt om det som vedrører pasienten selv og f eks ikke kan fortelle om pasientens narkotikamisbruk til politiet. Men salg av reseptbelagte medikamenter vil involvere minst en part til, nemlig kjøper, som enten skal bruke medikamentene selv eller videreselge. På meg virker det som taushetsplikten fortsatt gjelder ut fra det jeg leser, men det høres sinnsykt ut at leger ikke har plikt til å melde fra. Ser ut til at det springende punktet er om det det er fare for liv og helse og det er det vel her faktisk ikke..? Merkelig at det er umulig å finne noe konkret informasjon. Anonymkode: a8a5a...a95
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 Hadde det vært min lege så hadde hun varslet politiet med en gang. Hun kødder ikke rundt. Ved å ikke melde kan hun indirekte sette andres liv i fare. Anonymkode: dfcdc...60c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde det vært min lege så hadde hun varslet politiet med en gang. Hun kødder ikke rundt. Ved å ikke melde kan hun indirekte sette andres liv i fare. Anonymkode: dfcdc...60c Det kan hun ikke dersom det er taushetsbelagt. Virkelig ingen som VET her og ikke bare tror og synes? Anonymkode: a8a5a...a95
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #15 Skrevet 3. januar 2023 On 1/2/2023 at 9:52 PM, Topsi said: Legen har taushetsplikt, men du får nok ikke mer medisiner Taushetsplikt gjelder IKKE ved videresalg av medisiner, spesielt hvis dette er A eller B preparater. Onkel blir involvert og avhør og etterforskning vil iverksettes. Anonymkode: 4b986...b22
Topsi Skrevet 3. januar 2023 #16 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Taushetsplikt gjelder IKKE ved videresalg av medisiner, spesielt hvis dette er A eller B preparater. Onkel blir involvert og avhør og etterforskning vil iverksettes. Anonymkode: 4b986...b22 Det er jo isåfall fint, men har du kilde på det? Taushetsplikten er ganske sentral
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #17 Skrevet 3. januar 2023 I Grosny skrev (11 timer siden): Hvordan vet du dette? Er du lege? Jeg trodde taushetsplikten var såpass streng at leger ikke kan gå til politiet med mindre det er fare for drap eller noe sånt. Ved fare for liv og helse har de varslingsplikt. En manns medisiner, kan ta livet/skade en annen som ikke er forskrevet slike medikamenter. Anonymkode: da5fd...2a3
Fru Uperfekt Skrevet 3. januar 2023 #18 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 21.50): Hva skjer dersom legen/legekontoret får rede på at en pasient selger sine reseptbelagte medisiner illegalt? Varsles politiet? Eller er legen pålagt taushetsplikt? Anonymkode: a8a5a...a95 Taushetsplikt ja, men vil nok nekte vedkommende opiater
Barbareren Skrevet 3. januar 2023 #19 Skrevet 3. januar 2023 (endret) I Grosny skrev (12 timer siden): Hvordan vet du dette? Er du lege? Jeg trodde taushetsplikten var såpass streng at leger ikke kan gå til politiet med mindre det er fare for drap eller noe sånt. Hehe, 'taushetsplikten' kommer man ikke langt med. Det er bare å nevne til legen at du bruker alternativ medisin som cannabis en gang iblant, så får du onkel på døra samt at du risikerer å miste både bilsertifikat og barn. Det fins mange slike saker. Ikke stol på at legen din opererer med taushetsplikt i alle tilfeller. Videre avhenger det av hver enkelts leges personlige vurdering. Mange er skremmende lite oppdaterte. Endret 3. januar 2023 av Barbareren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå