Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal endre skattekortet, jeg er oppført med ca 1 mill mer i lån enn det jeg har, i tillegg til at det står at jeg har 200.000 mer på sparekonto enn det jeg har. 

Men jeg lurer, hva hadde skjedd hvis jeg ikke retter opp? Hadde det blitt skattesmell på slutten av året eller hadde jeg betalt for mye i skatt? 

Hilsen en som lurer. 

Anonymkode: 1cf20...550

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Jeg skal endre skattekortet, jeg er oppført med ca 1 mill mer i lån enn det jeg har, i tillegg til at det står at jeg har 200.000 mer på sparekonto enn det jeg har. 

Men jeg lurer, hva hadde skjedd hvis jeg ikke retter opp? Hadde det blitt skattesmell på slutten av året eller hadde jeg betalt for mye i skatt? 

Hilsen en som lurer. 

Dette er det jeg tror, ut fra min forståelse…

Lånet og sparepenger har kun noen si i forhold til formuesskatt. Om det ikke er over grensa spiller det ingen rolle. Ligningsverdi pp eiendom er ofte veldig lav, og representerer ikke så godt markedsverdi.

Det som har mest å si for skattesmell, er renteutgiftene, og fratrekker der. Det bør ikke være satt for høyt.

Anonymkode: 607cc...112

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har netto formue over 1,7 mill. har det ingen betydning.

Har du egentlig mer enn 1,7 mill. i formue gjør feilene til at din skattbare formue blir 800 000,- for lav ved utregning av skattetrekk og sjansen er litt større for restskatt. Men det avhenger av alle de andre tallene på skattekortet.

Anonymkode: a816b...c41

AnonymBruker
Skrevet

Det som er viktigst å sjekke er at gjeldsrentene ikke står oppført med skyhøyt beløp. Mange har fått høyt beløp der i år.

Anonymkode: dbd83...4d6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det som er viktigst å sjekke er at gjeldsrentene ikke står oppført med skyhøyt beløp. Mange har fått høyt beløp der i år.

Anonymkode: dbd83...4d6

Sikkert fordi skatteetaten vet at renta skal MYE opp.

Anonymkode: 607cc...112

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg har endret gjeldsrenten, ringte banken og forhørte meg om beløpet. Vi har nå 1,2 i lån totalt, jeg har 200,000 på sparekonto og BSU, og mannen min har 60,000 på sparekonto. Ble urolig for om jeg kunne få skattesmell men da antar jeg at alt er i orden. Ts 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...