Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere kunne valgt hvilken måned dere skulle føde. Hvilken ville du valgt, og hvorfor? 

Jeg har termin i september og føler jeg bare finner ulemper... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Januar. Så februar, så mars etc etc 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alt annet enn sommer med føderush og ferieavvikling...

Anonymkode: f6b97...418

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke ulemper mener du? Sønnen min har bursdag da, og jeg synes det er en veldig fin tid. Passer fint med bursdagsfeiring etter sommerferien. 

Vårt andre barn har midt i juli, og får aldri feire på dagen sin, da alle er på ferie. 

Anonymkode: 33368...3ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin i februar, og synes det er helt perfekt. Når vi begynner med trilleturer så går det mot vår, og jeg har noen måneder på meg til å passe inn i sommerklærne igjen.

Anonymkode: 3be0e...53c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes høsten er perfekt. Slipper å ha baby i varmen som sliter med å regulere kroppstemperaturen (lettere å kle på ull, enn å finne kjølige plasser). Trenger ikke stresse med at permisjonen skal gå opp til bhg start. Eneste bakdelen er vel å ha permisjon hele mørketiden..

Vi får vårbaby nå (ikke planlagt), gleder meg til å ha permisjon når det er hyggeligere vær og vind. Problemet er at vi får en periode hvor vi står uten bhg plass, kan ikke ta ulønnet permisjon heller.. så her er vi avhengig av å ha familie som stiller opp. Jeg gleder meg heller ikke til å må være lettkledd bare få mnd etter fødsel, sist brukte jeg over 1 år på å «få tilbake kroppen» og det er vel ikke kjent for å gå raskere med åra.

Så for vår del ville august-november vært perfekte måneder. De verste ville vært desember-mars, så vil si vi kom midt i mellom hva vi foretrekker og ikke for at ting skal være mest praktisk. De som velger å få barn desember, januar og februar vil jeg tro er de som har mulighet til ulønnet permisjoner eller ikke har barnehageopptak èn gang i året.

Anonymkode: a8910...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk september baby i 2022 og synes det har fungert greit :) 

Synes det var godt å slippe å utsettes for underbemannet fødeavdeling på sommeren, samtidig som det var supert å være gravid i 3. trimester på sommeren! Varmen gjorde godt for tung kropp og det var utrolig deilig å kunne smette på seg et telt av en gravidkjole og slippers og være klar for dagen! Må være skrekkelig å kle seg for vinter og islagte veier med enorm mage og vann i kroppen!

En annen fordel er at du har rett på bhg fra barnet fyller 1 år dersom du ønsker/trenger bhg.

Med det sagt så er det ganske kjipt å tenke på at når isen endelig går, det blir varmt ute og hyggelig å oppholde seg utendørs på trilletur etc, daaaa skal mannen ut i permisjon etter at jeg har brøytet meg frem gjennom snø og is med barnevognen hele vinteren 😅

Anonymkode: b0bba...15a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har septemberbarn og syns det var perfekt. Hva er ulempene?

Forelder jeg syns det var.

- ikke behov for ulønnet perm

- syns det var digg at gravidmagen kom mot våren og sommeren hvor man kunne gå med lette klær og kjoler. Følte meg fresh og fin.

Har en født i mars og var fint det også for da fikk jeg perm på sommeren også, men da måtte vi ta 3 mnd ulønnet perm. Og syns det var mye mer dritt å gå gravid om vinteren. Mye mer klær, følte meg stygg, blek følte jeg gikk i de samme kjipe gravidklærne hele tiden

Anonymkode: e96be...a8c

Skrevet

Jeg hadde tatt hviken som helst måned bortsett fra november og desember

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen er at du får barnehageplass når barnet fyller 1 år, og slipper å ha måneder med ulønnet permisjon. Sånn bortsett fra det, syns jeg mars/april er en fin tid å starte permisjonen.

Anonymkode: 871b9...657

Skrevet

Har født i januar og oktober, og det kunne like godt vært når som helst. Eneste ulempene var uke 6-11 på våren med masse gjødsling og oppkast, eller mange måneder på vei om sommeren, varm som en stranda hval og forbanna. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin i slutten av februar. Fordeler med det er at det begynner å bli mildere ute når baby kommer. Ser frem til trilleturer på sommeren når baby har blitt litt eldre og mer observant. Også deilig at jeg har permisjon på sommeren. Fint for barnet å ha bursdag tidlig på året. 

Ulempene er at jeg har vært kvalm gjennom hele sommeren. Det er tungt å være gravid i 3. trimester på vinteren. Er redd for å skli og falle på isen. Må trolig gå i ulønnet permisjon (som det både er fordeler og ulemper med).

Mars eller april tenker jeg er den mest ideelle tiden å ha termin på. ☺️ 

Anonymkode: ef21f...199

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke ulemper tenker du på? :) 

Anonymkode: 06ae5...152

AnonymBruker
Skrevet

Mars, og spesielt slutten

Anonymkode: a06ea...05e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er vår og ikke så kaldt 

Anonymkode: a06ea...05e

AnonymBruker
Skrevet

Har en fersk novemberbaby og kunne godt tenkt meg et marsbarn neste gang. Pes å kle på masse for å gå ut, pes å dra den svære barnevognen gjennom snø og slaps. Ser for meg at med marsbarn så forsvinner siste rest av vinter mens mor og barn venner seg til ny tilværelse, og så har man mange måneder med lys og varme til å være i permisjon. 

Anonymkode: c3aff...7e8

Skrevet
Angg skrev (2 timer siden):

Hvis dere kunne valgt hvilken måned dere skulle føde. Hvilken ville du valgt, og hvorfor? 

Jeg har termin i september og føler jeg bare finner ulemper... 

Jeg har også hatt et septemberbarn. Det var slitsomt å være høygravid om sommeren.  Men det var veldig greit i forhold til studiene siden  jeg fikk cirka 1 år hjemme med barnet før neste skoleår startet 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Første delen av året.

Anonymkode: 123ba...ba0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Store ulempen med å få høstbarn er at man har nyfødt baby når det er høysesong for alskens virus. Men dette er mer gjeldende om man har (barnehage)barn fra før som drar med seg smitte hjem.

Ellers synes jeg det er fint og bedre sammenlignet med mars-barnet jeg har fra før. Synes å ha liten baby på sommeren var mer stress mtp varme, sol og lys/lyd etc enn det er å ha nyfødt baby nå. I tillegg gikk vi mange mnd i ulønnet perm pga barnehageopptaket, det slipper vi nå. 

Anonymkode: d1afe...2af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fekk baby 30.desember midt i ferietid. Sjukehuset var stappa av vikarar som var flydd frå andre nordiske land (spesielt). Men fantastisk kompetanse og tilbod, ingenting å klaga på bort sett frå reinhaldet. Det var ikkje reinhald før 2 januar, då vart det vaska kvar dag. Ta med flipflops!

Det var ellers kaldt, glatt, snø. Greidde også å dra med oss RS-virus frå ein plass når baby berre var 3 månader. Aner ikkje kor fordi vi var kun heima og på helsestasjonen for å unngå smitte. Det er heller ingen fordel å vere desember barn når barnet når skulealder.

Det er nok best å få barn tidlig på året og unngå tjukkaste sommarmånadane. Men du kan ikkje planlegga å få januarbaby, det er ikkje sikkert det går! Eg hadde termin 25.januar! 

Anonymkode: 737ac...f6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...