AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #41 Del Skrevet 7. januar 2023 Pipaluk skrev (På 2.1.2023 den 21.10): Er det bare jeg som får en "utlendingsfølelse" av at de bruker de ordene? Hvis noe skjer i Norge og norske statsborgere er innvolvert, så tenker jeg det er et annet ord for utlending/innvandrer. Gjerningsmannen er norsk statsborger Hvis derimot en norsk statsborger derimot blir funnet død i Nepal så vet vi ikke om det er en nepaleser med norsk statsborger som er funnet død, eller det du assosierer med etnisk norsk. Da kan det bety to ting. Hva tenker dere? Er ikke dette et juridisk begrep og ganske entydig? Selv om man har dobbelt statsborgerskap - er det ene norsk så er man norsk statsborger. Anonymkode: a3acb...17f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #42 Del Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Fra Utlendingeloven: § 5.Nærmere om hvem loven gjelder for Med utlending forstås i denne loven enhver som ikke er norsk statsborger. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-05-15-35/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1 I give you exhibit A, I then rest my case. Her er tankefeilen din: Utlending brukes ikke bare i ''denne loven''. I ''denne loven'' er betydningen begrenset til å gjelde kun de som ikke er norske statsborgere. Utlending betyr noe annet utenfor ''denne loven''. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #43 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spesielt når samer har en annen identitet enn flertallet som er nordmenn, men mange samer har bodd i Norge i flere generasjoner. Er alle samer utlendinger? Anonymkode: 0de17...e50 Samer er et dårlig eksempel. De kommer ikke fra et annet land. https://naob.no/ordbok/utlending 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #44 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (Akkurat nå): Det finnes ikke noe som heter innlending. Utlending står for noen som kommer utenfra. En fremmed. A foreigner. A stranger. Det er skillet mellom nordmenn og ikke-nordmenn. De som kommer herfra og de som kommer utenfra. Norsk statsborgerskap visker ikke en persons identitet, kultur, morsmål og livserfaring. Det har jeg heller ikke sagt. Om du ser mitt første innlegg i saken så er jeg enig at man ikke blir nordmann av å bo i Norge. Men man er ikke nødvenditvis utlending. I hvertfall ikke om du er annengenerasjons innvandrer. Da er man ikke nordmann men heller ikke utlending (men fransk, pakistansk, tamil eller noe slikt) Og innlending er et ord https://naob.no/ordbok/innlending Anonymkode: 0de17...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #45 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (2 minutter siden): Her er tankefeilen din: Utlending brukes ikke bare i ''denne loven''. I ''denne loven'' er betydningen begrenset til å gjelde kun de som ikke er norske statsborgere. Utlending betyr noe annet utenfor ''denne loven''. Jeg forstår at for enkelte er utlending en hundefløyte for svarting, muslim, trygdemisbruker og lignende. Derfor er det viktig å peke på at ordet utlending har en definisjon. Den har jeg nå gitt deg. Bare hyggelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #46 Del Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Jeg forstår at for enkelte er utlending en hundefløyte for svarting, muslim, trygdemisbruker og lignende. Derfor er det viktig å peke på at ordet utlending har en definisjon. Den har jeg nå gitt deg. Bare hyggelig. https://naob.no/ordbok/utlending utlending utlending substantiv BØYNINGen; utlendingen, utlendinger UTTALE[u:`tleniŋ] ETYMOLOGI av norrønt útlendingr BETYDNING OG BRUK 1 person fra et annet land ; person fra utlandet Her er definisjonen fra ordboka Baaaare hyggelig 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #47 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har jeg heller ikke sagt. Om du ser mitt første innlegg i saken så er jeg enig at man ikke blir nordmann av å bo i Norge. Men man er ikke nødvenditvis utlending. I hvertfall ikke om du er annengenerasjons innvandrer. Da er man ikke nordmann men heller ikke utlending (men fransk, pakistansk, tamil eller noe slikt) Og innlending er et ord https://naob.no/ordbok/innlending Anonymkode: 0de17...e50 Er du barn av innvandrere og er født her har du utenlandsk opphav eller utenlandsk opprinnelse. Det er svært uvanlig for utlendinger å gi avkall på sin identitet, kultur, religion, tradisjoner, språk og mat ved grensekryssing til Norge og oppdra sine barn som 100% nordmenn. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #48 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (8 minutter siden): Er du barn av innvandrere og er født her har du utenlandsk opphav eller utenlandsk opprinnelse. Det er svært uvanlig for utlendinger å gi avkall på sin identitet, kultur, religion, tradisjoner, språk og mat ved grensekryssing til Norge og oppdra sine barn som 100% nordmenn. Jo da utelandsk opprinnelse, og for førstegenerasjons innvandrere så er de nok utlendinger. Men annengenerasjons innvandrere er ikke utlendinger! Men det virker som om du argumenterer mot noe jeg aldri har sagt Anonymkode: 0de17...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #49 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (15 minutter siden): https://naob.no/ordbok/utlending utlending utlending substantiv BØYNINGen; utlendingen, utlendinger UTTALE[u:`tleniŋ] ETYMOLOGI av norrønt útlendingr BETYDNING OG BRUK 1 person fra et annet land ; person fra utlandet Her er definisjonen fra ordboka Baaaare hyggelig Såååååå….. dersom du og jeg får et felles barn under et opphold i utlandet og tar med dette barnet hjem, så vil barnet være en utlending på tross av at det har norsk pass? Ok. Dette er nytt for meg, men jeg bøyer meg for din allkunne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #50 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo da utelandsk opprinnelse, og for førstegenerasjons innvandrere så er de nok utlendinger. Men annengenerasjons innvandrere er ikke utlendinger! Men det virker som om du argumenterer mot noe jeg aldri har sagt Anonymkode: 0de17...e50 Det er enda mindre vanlig at innvandrere gir avkall på sine kultur, tradisjon, religion, språk, mat og oppdrar sine barn som helnorske og at disse barna også oppdrar sine barn som helnorske. Opphav, tradisjon, kultur, tilhørighet, religion, språk, osv. går i arv. Foreldrene gir dem videre til sine barn. Utenlandsdelen består iallefall i noen generasjoner. Med mindre en generasjon tar fullstendig avstand fra sitt opphav og alt som medfølger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #51 Del Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (1 time siden): Såååååå….. dersom du og jeg får et felles barn under et opphold i utlandet og tar med dette barnet hjem, så vil barnet være en utlending på tross av at det har norsk pass? Ok. Dette er nytt for meg, men jeg bøyer meg for din allkunne. Du skjønner selv at det var et tåpelig eksempel som ikke illustrerer hva utlending betyr Du kan bøye deg for dine stråmenn, jeg bare observerer og ler på siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #52 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (50 minutter siden): Det er enda mindre vanlig at innvandrere gir avkall på sine kultur, tradisjon, religion, språk, mat og oppdrar sine barn som helnorske og at disse barna også oppdrar sine barn som helnorske. Opphav, tradisjon, kultur, tilhørighet, religion, språk, osv. går i arv. Foreldrene gir dem videre til sine barn. Utenlandsdelen består iallefall i noen generasjoner. Med mindre en generasjon tar fullstendig avstand fra sitt opphav og alt som medfølger. Hva er det du prøver å si? Utenlandsk eller ikke har jo ikke noe med kultur å gjøre. Kun indirekte i mange tilfeller. Du kan også ha utenlandske nordmenn. Noen steder i Sverige snakker de norsk Anonymkode: 0de17...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 7. januar 2023 #53 Del Skrevet 7. januar 2023 Herregud 🤦♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #54 Del Skrevet 7. januar 2023 Pipaluk skrev (På 2.1.2023 den 22.23): Det er bak betalingsmur for meg, men fikk et glimt av dem. Ja de ser helnorske ut ( hva nå enn det skulle innebære). Har media begynt å omtale alle ( helnorske, halvnorske, asiatere, indiere, afrikanere you name it) som norske statsborgere? Er det det nye? Norsk statsborger = person med norsk statsborgerskap. Tenker ikke eller spekulerer utover det. Anonymkode: c484d...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #55 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (1 time siden): Det er enda mindre vanlig at innvandrere gir avkall på sine kultur, tradisjon, religion, språk, mat og oppdrar sine barn som helnorske og at disse barna også oppdrar sine barn som helnorske. Opphav, tradisjon, kultur, tilhørighet, religion, språk, osv. går i arv. Foreldrene gir dem videre til sine barn. Utenlandsdelen består iallefall i noen generasjoner. Med mindre en generasjon tar fullstendig avstand fra sitt opphav og alt som medfølger. Heldigvis tar innvandrere med seg sin kultur når de kommer hit. Hadde de ikke gjort det, hadde hele Norge vært som Grukkedal på femtitallet. Kngen politsalg, og øl måtte bestilles på kooperativen. Det ville vært skam og skille seg og kvinnfolk som fikk juling av mannen måtte bare provosere mindre. Det ER en grunn til at Oslo, Bergen og Stavanger er bedre enn Braskereidfoss, Bjugn og Røldal. Grunnen er impulser utemfra som kommer med utlendinger, innvandrere og flyktninger. De gjør oss rikere og mer mangfoldige. Samfunn som forblir homogene blir forlatt av ungdommen og dør ut. Gamlingene visner vekk som rosiner alene på heimen mens barnabarna er på Pride i byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #56 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hva er det du prøver å si? Utenlandsk eller ikke har jo ikke noe med kultur å gjøre. Kun indirekte i mange tilfeller. Du kan også ha utenlandske nordmenn. Noen steder i Sverige snakker de norsk Anonymkode: 0de17...e50 Utenlandsk eller ikke har med kultur å gjøre. En nordmann bosatt i Sverige er ikke utlending i forhold til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #57 Del Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (17 minutter siden): Heldigvis tar innvandrere med seg sin kultur når de kommer hit. Hadde de ikke gjort det, hadde hele Norge vært som Grukkedal på femtitallet. Kngen politsalg, og øl måtte bestilles på kooperativen. Det ville vært skam og skille seg og kvinnfolk som fikk juling av mannen måtte bare provosere mindre. Det ER en grunn til at Oslo, Bergen og Stavanger er bedre enn Braskereidfoss, Bjugn og Røldal. Grunnen er impulser utemfra som kommer med utlendinger, innvandrere og flyktninger. De gjør oss rikere og mer mangfoldige. Samfunn som forblir homogene blir forlatt av ungdommen og dør ut. Gamlingene visner vekk som rosiner alene på heimen mens barnabarna er på Pride i byen. Heldigvis for noen, uheldigvis for andre. Ikke all kultur bør ønskes velkommen hit og kan ses på et positivt bidrag til det norske samfunnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #58 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (Akkurat nå): Heldigvis for noen, uheldigvis for andre. Ikke all kultur bør ønskes velkommen hit og kan ses på et positivt bidrag til det norske samfunnet. Alle som vil ser at den gamle monokulturen dør bort. Elverum ligger bare tre år etter Oslo. Du kan mene hva du vil, men det synet du forfekter er i ferd med å dø. Historien er fasit, og du er på den tapende siden av historien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 7. januar 2023 #59 Del Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Alle som vil ser at den gamle monokulturen dør bort. Elverum ligger bare tre år etter Oslo. Du kan mene hva du vil, men det synet du forfekter er i ferd med å dø. Historien er fasit, og du er på den tapende siden av historien. Leste du det jeg skrev? Et retorisk spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #60 Del Skrevet 7. januar 2023 Drizzt skrev (37 minutter siden): Utenlandsk eller ikke har med kultur å gjøre. En nordmann bosatt i Sverige er ikke utlending i forhold til Norge. Nei, hvor har du det fra? Utenlandsk har med hvilket land man kommer fra, da er kultur, språk osv. ikke relevant ----------- Og innvandring har både positive og negative sider ved det, men det er ikke det denne diskusjonen handler om. Anonymkode: 0de17...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå