Gå til innhold

Hva mener media med "norske statsborgere"

Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Pipaluk skrev (På 2.1.2023 den 22.23):

Har media begynt å omtale alle ( helnorske, halvnorske, asiatere, indiere, afrikanere you name it) som norske statsborgere? Er det det nye?

Det er ikke noe nytt, det har alltid vært slik at alle med norsk pass er norske statsborgere, enten de er etnisk norske eller utlendinger som har fått statsborgerskap.

Anonymkode: bf153...b58

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du er ikkje norsk om du ikkje er etnisk norsk, men du kan fint vera norsk statsborgar.  Ungane mine vert ikkje kinesarar om eg flyttar til Kina og får dei der. 

Anonymkode: bce76...665

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er ikkje norsk om du ikkje er etnisk norsk, men du kan fint vera norsk statsborgar.  Ungane mine vert ikkje kinesarar om eg flyttar til Kina og får dei der. 

Anonymkode: bce76...665

Norsk eller nordmann brukes om både etniske nordmenn og norske statsborgere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Men i de færreste andre land ville man blitt omtalt på denne måten. Jeg ville aldri blitt omtalt som koreaner/brasilianer/canadier/kineser om jeg hadde statsborgerskap i disse landa og fant på å begå kriminalitet der. 

Anonymkode: 98263...f4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 2.1.2023 den 21.10):

Er det bare jeg som får en "utlendingsfølelse" av at de bruker de ordene?  Hvis noe skjer i Norge og norske statsborgere er innvolvert, så tenker jeg det er et annet ord for utlending/innvandrer. Gjerningsmannen er norsk statsborger

Hvis derimot en norsk statsborger derimot blir funnet død i Nepal så vet vi ikke om det er en nepaleser med norsk statsborger som er funnet død, eller det du assosierer med etnisk norsk. Da kan det bety to ting. 

Hva tenker dere?

Jeg får også ''utlendingsfølelse'' når media sier norsk statsborger. Men så er det også slik at media skriver nordmann for personer som er 1 eller 2.generasjon innvandrere, så det blir full forvirring.

Jeg mistenker media forvirrer oss med vilje. 

Det ville vært mye ryddigere å opplyse når gjerningsmannen eller den mistenkte er av utenlandsk opprinnelse. Samtidig ser jeg at noen ganger presiseres det at gjerningsmannen eller den mistenkte er etnisk norsk. Så det er fult mulig å gå andre veien også og presisere når de er utlendinger uten at man må til Resett, Document og andre alternative medier for å få svaret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norsk pass. Ikke dra krenkekortet på dette. 

Anonymkode: 7c308...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Jeg får også ''utlendingsfølelse'' når media sier norsk statsborger. Men så er det også slik at media skriver nordmann for personer som er 1 eller 2.generasjon innvandrere, så det blir full forvirring.

Jeg mistenker media forvirrer oss med vilje. 

Det ville vært mye ryddigere å opplyse når gjerningsmannen eller den mistenkte er av utenlandsk opprinnelse. Samtidig ser jeg at noen ganger presiseres det at gjerningsmannen eller den mistenkte er etnisk norsk. Så det er fult mulig å gå andre veien også og presisere når de er utlendinger uten at man må til Resett, Document og andre alternative medier for å få svaret. 

Hvorfor er du som utlending opptatt av det?

Anonymkode: c1654...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er du som utlending opptatt av det?

Anonymkode: c1654...532

Jeg er opptatt av at relevant informasjon ikke skal feies under teppet selv om det kan være ''stigmatiserende'' overfor ''en hel gruppe''. Det er som å si at Breiviks etnisitet skal feies under teppet fordi det er stigmatiserende overfor en hel gruppe, altså gruppen nordmenn.

At jeg er selv utenlandsk er irrelevant - dette burde gjelde både norske og ikke-norske. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er man etnisk norsk? Hvor mange generasjoner norsk blod må det være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (12 timer siden):

Jeg er opptatt av at relevant informasjon ikke skal feies under teppet selv om det kan være ''stigmatiserende'' overfor ''en hel gruppe''. Det er som å si at Breiviks etnisitet skal feies under teppet fordi det er stigmatiserende overfor en hel gruppe, altså gruppen nordmenn.

At jeg er selv utenlandsk er irrelevant - dette burde gjelde både norske og ikke-norske. 

Hvis det ikke er relevant hvorfor kommer det frem i tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det ikke er relevant hvorfor kommer det frem i tråden? 

Hva spør du egentlig om?

Spørsmålet ditt gir ikke mening. Gjerningsmannens eller den mistenktes etnisitet er relevant informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (2 timer siden):

Når er man etnisk norsk? Hvor mange generasjoner norsk blod må det være? 

Først må man avklare hva etnisitet er. Det er summen av delte kultur, tro, verdier, opphav, språk, tradisjoner som gjør en gruppe mennesker til en etnisk gruppe.

Selv etter 10 generasjoner vil en innvandrer ikke bli en del av den etniske gruppen lokalbefolkningen består av uten å dele språk, kultur, tradisjoner, tro og verdier med denne gruppen.

China Town, Little Italy o.l. segregerte samfunn innen storsamfunnet er eksempler på dette. Du kan fint ha besteforeldre som innvandret og foreldre som er født og oppvokst i landet pluss at du selv er født og oppvokst i landet uten å dele alt jeg har nevnt over. 

Det som tar lengst tid er opphav. En godt integrert innvandrer som lærer seg språket, kulturen, deltar i tradisjonelle feiringer, adopterer verdier og kutyme til den etniske gruppen som dominerer i landet har fortsatt ikke opphavdelen. Men likevel er man en integrert del og fungerer godt. Kanskje denne personens barnebarn og oldebarn vil oppfylle opphavdelen? 

En europeer i Kina vil alltid skille seg ut, uansett hvilken generasjon innvandrer man er. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 2.1.2023 den 22.23):

Det er bak betalingsmur for meg, men fikk et glimt av dem.  

Ja de ser helnorske ut ( hva nå enn det skulle innebære).  
Har media begynt å omtale alle ( helnorske, halvnorske, asiatere, indiere, afrikanere you name it) som norske statsborgere? Er det det nye?

Hva annet tenker du man skal benevne det med?

»Gjerningskvinnen var 25% samisk, gjerningsmannen har norsk statsborgerskap men far er halvt amerikansk»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (På 2.1.2023 den 21.10):

Hvis noe skjer i Norge og norske statsborgere er innvolvert, så tenker jeg det er et annet ord for utlending/innvandrer.

Hvis personen er norsk statsborger, så er h*n ikke utlending som betyr å IKKE være norsk statsborger.

Hva du føler bår du leser dette er irrelevant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 4.56):

Tredjegeneradjons pakistanere, samer, osv. er ikke nordmenn. Nordmenn er ikke pakistanere eller samer osv. heller

Anonymkode: 0de17...e50

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (3 timer siden):

Hvis personen er norsk statsborger, så er h*n ikke utlending som betyr å IKKE være norsk statsborger.

Hva du føler bår du leser dette er irrelevant.

Ingen utlending som får norsk statsborgerskap slutter å være utlending.

Norsk statsborgerskap har ingenting å si om en persons identitet.

Det er på grensen med fornærmelse å si til en utlending med norsk statsborgerskap at de ikke er hvem de er lenger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Det er på grensen med fornærmelse å si til en utlending med norsk statsborgerskap at de ikke er hvem de er lenger.

Nja, identitet er mer enn utlending eller innlending. Man kan godt være både f.eks. fransk men ikke utlending i Norge. Innlending betyr ikke at man er nordmann

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 minutter siden):

Fra Utlendingeloven:

§ 5.Nærmere om hvem loven gjelder for

Med utlending forstås i denne loven enhver som ikke er norsk statsborger.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-05-15-35/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1

I give you exhibit A, I then rest my case.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nja, identitet er mer enn utlending eller innlending. Man kan godt være både f.eks. fransk men ikke utlending i Norge. Innlending betyr ikke at man er nordmann

Det finnes ikke noe som heter innlending. 

Utlending står for noen som kommer utenfra. En fremmed. A foreigner. A stranger. 

Det er skillet mellom nordmenn og ikke-nordmenn. De som kommer herfra og de som kommer utenfra. 

Norsk statsborgerskap visker ikke en persons identitet, kultur, morsmål og livserfaring.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spesielt når samer har en annen identitet enn flertallet som er nordmenn, men mange samer har bodd i Norge i flere generasjoner. Er alle samer utlendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...