Gå til innhold

Hva mener media med "norske statsborgere"

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som får en "utlendingsfølelse" av at de bruker de ordene?  Hvis noe skjer i Norge og norske statsborgere er innvolvert, så tenker jeg det er et annet ord for utlending/innvandrer. Gjerningsmannen er norsk statsborger

Hvis derimot en norsk statsborger derimot blir funnet død i Nepal så vet vi ikke om det er en nepaleser med norsk statsborger som er funnet død, eller det du assosierer med etnisk norsk. Da kan det bety to ting. 

Hva tenker dere?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg gjør ingen antakelser med mindre det er annen informasjon som tilsier at de ikke alltid har vært norske statsborgere. 

Du tenker kanskje på de to kvinnene som ble funnet i døde i Kragerø, siden du akkurat har sagt noe liknende om dem i en annen tråd? Der har familien gått ut med bilder og navn, og de ser ganske helnorske ut for meg

Anonymkode: 5bae2...c41

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg gjør ingen antakelser med mindre det er annen informasjon som tilsier at de ikke alltid har vært norske statsborgere. 

Du tenker kanskje på de to kvinnene som ble funnet i døde i Kragerø, siden du akkurat har sagt noe liknende om dem i en annen tråd? Der har familien gått ut med bilder og navn, og de ser ganske helnorske ut for meg

Det er bak betalingsmur for meg, men fikk et glimt av dem.  

Ja de ser helnorske ut ( hva nå enn det skulle innebære).  
Har media begynt å omtale alle ( helnorske, halvnorske, asiatere, indiere, afrikanere you name it) som norske statsborgere? Er det det nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Pipaluk said:

Er det bare jeg som får en "utlendingsfølelse" av at de bruker de ordene?  Hvis noe skjer i Norge og norske statsborgere er innvolvert, så tenker jeg det er et annet ord for utlending/innvandrer. Gjerningsmannen er norsk statsborger

Hvis derimot en norsk statsborger derimot blir funnet død i Nepal så vet vi ikke om det er en nepaleser med norsk statsborger som er funnet død, eller det du assosierer med etnisk norsk. Da kan det bety to ting. 

Hva tenker dere?

"norsk statsborger" brukt i en kriminalsak er dessverre kodeord for "ikke etnisk norsk". Og i den grove gruppevoldtektssaken i høst var det "siktede har tilhørighet til" for de var ikke norske statsborgere enda. 

Anonymkode: 98263...f4c

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"norsk statsborger" brukt i en kriminalsak er dessverre kodeord for "ikke etnisk norsk". Og i den grove gruppevoldtektssaken i høst var det "siktede har tilhørighet til" for de var ikke norske statsborgere enda. 

Over her har vi et prima eksempel på at dette ikke nødvendigvis stemmer. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Norske statsborgere blir nok brukt for å formidle det at dette er folk som bruker det norske språket og at den ikke er noen nyere nordmenn som sitter hjemme alene uten støttepersoner/ nettverk og er forlatt til seg selv.

Anonymkode: 4836a...ae3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ingenting.. jeg har bodd i Norge hele livet, det samme har foreldrene mine, og besteforeldrene mine osv.. jeg er norsk statsborger . 
så har vi denne saken med 2 døde norske statsborgere , og intervju med familiemedlem ( Magnus? ) med kun nordiske trekk, og det blir spekulert i at de er innvandrere som har dratt med ukjent virus fra hjemlandet.. fordi de er norske statsborgere? 

trodde jeg visste hva norsk statsborger betød, men nå betyr det plutselig innvandrer med opphold ? Hva er så jeg? Uten statsborgerskap ? 🤷‍♀️

Anonymkode: a0b33...ffc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at media har begynt å omtale alle med norsk statsborgerskap som norske statsborgere rett og slett fordi det skal være kjønnsnøytralt. En nordmann kan også være en dame.  Og i flertall vil de gjerne unngå betegnelsen nordmenn. Sverige og Danmark har dansker og svensker men det har ikke vi.  Derfor bruker vi norske statsborgere. 

Nå kan jo noen se helnorske/skandinaviske ut men likevel ha annet statsborgerskap. En venninne er fra Sverige. Hvis hun ble omtalt i en kriminalsak, så vet jeg ikke hva de hadde omtalt henne som. Kanskje de ikke hadde sagt noe om hvilket land hun hadde tilhørighet til hvis de ikke ønsket å si mer enn nødvendig?

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg skjønner ingenting.. jeg har bodd i Norge hele livet, det samme har foreldrene mine, og besteforeldrene mine osv.. jeg er norsk statsborger . 
så har vi denne saken med 2 døde norske statsborgere , og intervju med familiemedlem ( Magnus? ) med kun nordiske trekk, og det blir spekulert i at de er innvandrere som har dratt med ukjent virus fra hjemlandet.. fordi de er norske statsborgere? 

trodde jeg visste hva norsk statsborger betød, men nå betyr det plutselig innvandrer med opphold ? Hva er så jeg? Uten statsborgerskap ? 🤷‍♀️

Anonymkode: a0b33...ffc

Det er vel så enkelt som at noen bruker enhver anledning til å prøve å fremstille alle med en annen hudfarge eller religion enn dem selv i et dårlig lys, uansett om spekulasjonene deres har rot i virkeligheten eller ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel så enkelt som at noen bruker enhver anledning til å prøve å fremstille alle med en annen hudfarge eller religion enn dem selv i et dårlig lys, uansett om spekulasjonene deres har rot i virkeligheten eller ikke. 

Ble frasen "norsk statsborger" brukt i saken fra Kragerø med de to døde damene? 

Om man følger med i norsk presse og i rettsaker ser man fort at det ikke er uvanlig, faktisk heller vanlig, at det brukes for å beskrive "ikke etniske norsk". Det synes jeg er en tåkelegging som jeg ikke liker.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Ble frasen "norsk statsborger" brukt i saken fra Kragerø med de to døde damene? 

Om man følger med i norsk presse og i rettsaker ser man fort at det ikke er uvanlig, faktisk heller vanlig, at det brukes for å beskrive "ikke etniske norsk". Det synes jeg er en tåkelegging som jeg ikke liker.  

Ja. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/to-kvinner-funnet-dode_i-kragero_-_-dypt-tragisk-1.16234627

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Enig! 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men dessverre veldig ofte. 

Anonymkode: c233c...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pipaluk skrev (På 3.1.2023 den 17.04):

Det er godt mulig at media har begynt å omtale alle med norsk statsborgerskap som norske statsborgere rett og slett fordi det skal være kjønnsnøytralt. En nordmann kan også være en dame.  Og i flertall vil de gjerne unngå betegnelsen nordmenn. Sverige og Danmark har dansker og svensker men det har ikke vi.  Derfor bruker vi norske statsborgere. 

Nå kan jo noen se helnorske/skandinaviske ut men likevel ha annet statsborgerskap. En venninne er fra Sverige. Hvis hun ble omtalt i en kriminalsak, så vet jeg ikke hva de hadde omtalt henne som. Kanskje de ikke hadde sagt noe om hvilket land hun hadde tilhørighet til hvis de ikke ønsket så i mer enn nødvendig?

Hvis hun har norsk statsborgerskap; norsk statsborger.

Hvis hun har svensk statsborgerskap; utenlandsk eller svensk statsborger.

Anonymkode: dd4f7...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis hun har norsk statsborgerskap; norsk statsborger.

Hvis hun har svensk statsborgerskap; utenlandsk eller svensk statsborger.

Hva om de ikke vet? Hva sier de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pipaluk skrev (11 timer siden):

Hva om de ikke vet? Hva sier de da?

Ukjent opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ukjent opphav.

Har du hørt media bruke det uttrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pipaluk skrev (15 timer siden):

Har du hørt media bruke det uttrykket?

Både det og ukjent nasjonalitet, samt ingen referanse til opphav/nasjonalitet/statsborgerskap. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...