Amossa Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Ja, det gjør jeg! Dagens regjering kan ikke lastes for at det ble krig i Europa, at prisene på strøm og gass gikk i været, at frakt- og logistikksystemer i verden kollapset m.m. At opposisjonen, med Erna i spissen, forsøker å legge skylden på regjeringen Støre for dette, er jo bare latterlig. Er det virkelig noen som tror at Erna & Co ville ha stagget prisoppgangen? Oljepengene, som de blå-blå så velvillig brukte av, kan ikke brukes nå. Da vil inflasjonen øke ytterligere. Det er noe alle økonomer vet! Det jeg er aller mest fornøyd med regjeringen i, er at de virkelig fordeler fra de som har mest til de som har minst. Allerede fra i år blir de rikes skatt øket. Stor applaus for at regjeringen Støre klarte å stå i mot lakselobbyen! Det klarte ikke regjeringen Solberg. De trakk forslaget sitt om lakseskatt allerede før høringsrunden var avsluttet. Jeg kan nevne mange flotte tiltak som nå gjennomføres: høyere bostøtte, billigere barnehage og SFO for de med lavest inntekt, lavere skatt for de med lavest inntekt m.m. Er spesielt glad for lovforslaget om at milliardærene som forlater Norge og bosetter seg i f.eks. Sveits, ikke bare kan komme tilbake etter 5 år uten å måtte betale sin skatt! 6
Gjest Pompadeur Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 Amossa skrev (4 minutter siden): Ja, det gjør jeg! Dagens regjering kan ikke lastes for at det ble krig i Europa, at prisene på strøm og gass gikk i været, at frakt- og logistikksystemer i verden kollapset m.m. At opposisjonen, med Erna i spissen, forsøker å legge skylden på regjeringen Støre for dette, er jo bare latterlig. Er det virkelig noen som tror at Erna & Co ville ha stagget prisoppgangen? Oljepengene, som de blå-blå så velvillig brukte av, kan ikke brukes nå. Da vil inflasjonen øke ytterligere. Det er noe alle økonomer vet! Det jeg er aller mest fornøyd med regjeringen i, er at de virkelig fordeler fra de som har mest til de som har minst. Allerede fra i år blir de rikes skatt øket. Stor applaus for at regjeringen Støre klarte å stå i mot lakselobbyen! Det klarte ikke regjeringen Solberg. De trakk forslaget sitt om lakseskatt allerede før høringsrunden var avsluttet. Jeg kan nevne mange flotte tiltak som nå gjennomføres: høyere bostøtte, billigere barnehage og SFO for de med lavest inntekt, lavere skatt for de med lavest inntekt m.m. Er spesielt glad for lovforslaget om at milliardærene som forlater Norge og bosetter seg i f.eks. Sveits, ikke bare kan komme tilbake etter 5 år uten å måtte betale sin skatt! Forstår at du ikke er spesielt opptatt av verdiskapning. Her er de bare å øke pengebruken over hele fjøla, gitt..
Gjest DislayName Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 Er overbevist om at de gjør en bedre jobb enn Erna & co ville gjort. Det får holde for nå.
always Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 Pompadeur skrev (32 minutter siden): Anyone? De får framdeles noen prosenter på meningsmålingene så noen der ute må det være som framdeles har bind foran øya 🙄 1
Gjest PanteneProVVV Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 Jada! Man må forstå at de utfordringene vi står overfor ikke kan endres i et hattefokk. Noe som gjelder uansett hvem som hadde sittet med makten. Det største problemet nå er Tyskland som har lagt ned kjernekraftverkene sine i sammenheng med det grønne skiftet.
Prebs Skrevet 2. januar 2023 #7 Skrevet 2. januar 2023 De som skylder på regjeringen for økte leve kostnader, er mennesker som ikke er veldig opplyst på både verdensbildet og det økonomiske system. Det grønne skiftet er kommet for å bli, for framtidige generasjoner og det kommer til å koste oss. Pandemi, krig og årevis med pengetrykking og dertil lave renter har skapt den situasjonen vi nå befinner oss i. Sett i ettertid så kan man jo si at nullrente var en dårlig løsning. At nordmenn også er det mest gjeldstyngede folkeslaget i verden med flytende renter på lån er vitterlig ikke politikerne sin feil. Vi har hatt vært igjennom en jappetid, med altfor tilgjengelig kreditt. All historie tilsier at ting går i sykluser og nå skal vi inn i en ny syklus med nedsatt levestandard veid opp imot slik vi har hatt det tidligere. Trøsten er at vi er ett rikt land med lite folk og mye natur ressurser så vi kommer oss nok igjennom de neste årene tålelig greit vil jeg tro. 1
Amossa Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 always skrev (14 minutter siden): De får framdeles noen prosenter på meningsmålingene så noen der ute må det være som framdeles har bind foran øya 🙄 Eller kanskje det er en opposisjon som benytter anledningen til å skape misnøye blant folk, for selv å vokse? Det tror jeg. Det er jo merkelig å høre Erna & Co kritisere regjeringen for de høye strømprisene, når det da vitterlig var de som mente at utenlandskablene var fornuftig og at tilbud og etterspørsmål ville regulere markedet? Snodig at de nå plutselig mener at det behøves støtte og subsidier til!? 1
Topsi Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 PanteneProVVV skrev (12 minutter siden): Jada! Man må forstå at de utfordringene vi står overfor ikke kan endres i et hattefokk. Noe som gjelder uansett hvem som hadde sittet med makten. Det største problemet nå er Tyskland som har lagt ned kjernekraftverkene sine i sammenheng med det grønne skiftet. Trist da at støre synes å være mer opptatt av å forsyne Tyskland med strøm enn å sørge for norske bedrifter 1
Topsi Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 Desverre er det nesten 1 av 5 nordmenn som synes det. Trist men sant
always Skrevet 2. januar 2023 #11 Skrevet 2. januar 2023 Amossa skrev (1 minutt siden): Eller kanskje det er en opposisjon som benytter anledningen til å skape misnøye blant folk, for selv å vokse? Det tror jeg. Det er jo merkelig å høre Erna & Co kritisere regjeringen for de høye strømprisene, når det da vitterlig var de som mente at utenlandskablene var fornuftig og at tilbud og etterspørsmål ville regulere markedet? Snodig at de nå plutselig mener at det behøves støtte og subsidier til!? Du tror det ja. Høyre har latt regjeringen være fredet altfor lenge, mye lenger enn det de som sitter med makta nå ville ha gjort om det var de som var i opposisjon. Når det gjelder utenlandskabler så blir det for dumt å dra fram dette, da AP også var for disse. Ei heller er det utenlandskablene som er hovedårsaken til at prisene er så høye som de er. Jeg reagerer forøvrig ikke på regjeringens økonomiske disposisjoner, men på at de er svake og fraværende, dårlige ledere.
I Grosny Skrevet 2. januar 2023 #12 Skrevet 2. januar 2023 (endret) Prebs skrev (3 timer siden): De som skylder på regjeringen for økte leve kostnader, er mennesker som ikke er veldig opplyst på både verdensbildet og det økonomiske system. Vi er nok mange som er lite opplyste. Jeg skjønner det ikke. Strømmen kostet jo rundt 30 øre kwh for et par år siden, og det må jo bety at den kan selges til oss her hjemme for 60 øre med grov fortjeneste. Elller? Staten kan kjøpe all strømmen , og så kan de selge den til oss for max 60 øre, og fortsatt glede seg over store inntekter, samtidig som gartnerier, glassblåsere og hønsehus slipper å gå konkurs, og vi opprettholder næringsliv og bygdesamfunn rundt omkring. Norge har alltid hatt billig strøm i alle år og næringsliv, bygninger , verktøy og maskinpark er tilpasset dette. Den eksplosive strømprisen blåser mye til helvete, og jeg tror det er ulønnsomt for samfunnet. Endret 3. januar 2023 av I Grosny 2
Amossa Skrevet 2. januar 2023 #13 Skrevet 2. januar 2023 Pompadeur skrev (21 minutter siden): Forstår at du ikke er spesielt opptatt av verdiskapning. Her er de bare å øke pengebruken over hele fjøla, gitt.. Da har du lest min kommentar dårlig. Å øke den offentlige pengebruk er ikke smart i inflasjonstider. Men man kan flytte poster innen statsbudsjettet uten at det gir inflasjon. Ta fra èn post og øke en annen. Jeg er svært opptatt av verdiskapning. Der eiere får lov til å disponere vår natur, hav og fjell, synes jeg det er riktig at vi som eier dette skal ha vår andel av gevinsten. Derfor må oppdretts- og energiselskapene betale for seg. Jeg synes virkelig ikke at de bare skal ta med seg formuene sine og dra til Sveits!
Apis Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 Pompadeur skrev (1 time siden): Anyone? Problemet er at alle andre styrings alternativer som har fått prøvd seg i moderne tid, ikke ville gjort noe bedre jobb, det vil si de jobber alle for EU.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå