Gå til innhold

Huseieren sendte en melding og skal jeg betale 1k mer husleie fra neste måned.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å øke med en gang? Jeg ble så sint  og hvis jeg sier opp avtalen, skal jeg betale med ny prisen? 

Anonymkode: 0d086...fee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

image.thumb.png.54a9b58d6771f94bf80b7389a32227d2.png

Anonymkode: c75cd...eec

• Nyttig 1
Skrevet

Du skal ha varsel en måned i forveien ved heving etter konsumprisindeksen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det står i husleieloven 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy ….. 

AnonymBruker
Skrevet

Fy faen for en bedriten utleier😂🤦🏼‍♀️ Sikkert fordi h*n selv sliter nå etter jula. Er så glad jeg kjøpte selv tidlig i fjor!

Anonymkode: 24334...62e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

image.thumb.png.54a9b58d6771f94bf80b7389a32227d2.png

Du glemte resten: 

Husleieøkning kan først kreves ett år etter at avtalen er inngått. Tilsvarende kan leier kreve at husleien settes ned tilsvarende ved nedgang i konsumprisindeksen. Renteøkninger gir ikke utleier rett til å justere husleien utover det konsumprisindeksen tilsier’

Anonymkode: 7e1bb...46b

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er helt vanlig at husleien øker en gang i året. Vi selv har justert en gang i året, men ikke nå når det er nær familie som leier hos oss. Men når ny leietaker skal inn en gang i fremtiden må vi nok justere opp leien ganske mye. 

Leieprisen følger prisene i markedet (konsumprisindeksen). 

Utleier har ikke lov å øke leien om der er under 12 måneder siden sist økning. 

Anonymkode: 43a3d...7b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fy faen for en bedriten utleier😂🤦🏼‍♀️ Sikkert fordi h*n selv sliter nå etter jula. Er så glad jeg kjøpte selv tidlig i fjor!

Anonymkode: 24334...62e

Så lenge utleier følger loven - kontrakten har vart et år, den er justert etter kpi og leietaker får en måneds varsel - så er det helt innafor. 

Anonymkode: 09add...df5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg satte huseier opp husleie med 400 kr i desember pga høyere strøm og utgifter. 

Anonymkode: 79a53...4d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos meg satte huseier opp husleie med 400 kr i desember pga høyere strøm og utgifter. 

Det er ikke lov 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du glemte resten: 

Husleieøkning kan først kreves ett år etter at avtalen er inngått. Tilsvarende kan leier kreve at husleien settes ned tilsvarende ved nedgang i konsumprisindeksen. Renteøkninger gir ikke utleier rett til å justere husleien utover det konsumprisindeksen tilsier’

Va bra. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om denne har gått igjennom. Skatteutvalget vil kutte skattefri utleiedel | Finansavisen

Anonymkode: 536da...554

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Va bra. 

Vet ikke om denne har gått igjennom. Skatteutvalget vil kutte skattefri utleiedel | Finansavisen

Anonymkode: 536da...554

Det er bare er forslag foreløpig. Spørs om det ikke blir mange utleiere som enten slutter med utleie eller hever prisene betraktelig så snart de kan hvis dette går igjennom. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis lov - det er kun lov å justere husleie etter kpi en gang i året med en måneds varsel, eller til gjengs leie hvert tredje år. Ev. ny sum ved ny kontrakt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Artig at ordet "justere" konsekvent dukker opp i slike tåder, men aldri ellers😂

Anonymkode: 8b340...374

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis lov - det er kun lov å justere husleie etter kpi en gang i året med en måneds varsel, eller til gjengs leie hvert tredje år. Ev. ny sum ved ny kontrakt. 

Er nok mange som ikke kommer til å ønske å leie ut lengre. Er ikke verdt risikoen lengre da. Ugunstig å ha fremmede boende i eget hjem i utgangspunktet. 

Dette vil nok også presse prisene opp for de leilighetene som er igjen på markedet. In the end så går dette utover de som leier og ikke de som leier ut. 

For oss er utleie gunstig slik det er nå, og det gir oss romsligere økonomi - flere utlandsturer og mulighet for å spare mer og betale mye mer ned på boliglånet. Men skjer dette kommer vi til å slutte med utleie og bruke leiligheten selv. 

Anonymkode: 43a3d...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Som flere skriver, så er det lovlig om det er 1 år eller mer siden sist, og justert etter konsumprisindeksen. Du finner kalkulator for dette om du googler, da kan du sjekke selv om økningen stemmer.

Anonymkode: 132ee...2ca

AnonymBruker
Skrevet

Men måtte eieren ikke gi beskjed meg før?

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men måtte eieren ikke gi beskjed meg før?

Men hvor mye har du betalt tidligere, og hvor lenge har du bodd der? 
For om dette er årlig justering etter KPI, så skal du ha betalt minst 14 000,- pr måned fra før. 
Ellers kan utleier øke dersom det har vært tidsbestemt kontrakt som går ut nå, og endringen av leie er i forbindelse med ny kontrakt. 

Er det endring for gjengs utleie, så skal du ha lengre varsel, og må ha bodd der minst 2,5 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...