Gå til innhold

Blåmerker som kommer og går

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor lenge dette har vart, men får alltid små blåmerker her og der på beina. De forsvinner fort og kommer nye tilbake igjen. 
Tok en blodprøve hos legen, men de fant ikke noe på blodprøvene. 

Hva kan dette være? Lavt jernmangel? Føler meg til tider svimmel og trøtt.

Anonymkode: 58232...298

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får lett blåmerker når jeg har for lavt d vitamin. Det kan også være at du har for lite k vitamin, b-12, folat, og c vitamin. Sjekk hva d vitamin nivået ligger på, du bør ligge over 75 nmol. K2 er noe mange bør ta tilskudd av fordi det ikke er så lett å få nok via kosten. Jeg tar et d vitamin og k2 tilskudd kombinert, i tillegg til å spise godt med fet fisk. Resten er relativt enkelt å få i seg via kosten hvis man spiser balansert. 

Anonymkode: 01451...c83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får lett blåmerker når jeg har for lavt d vitamin. Det kan også være at du har for lite k vitamin, b-12, folat, og c vitamin. Sjekk hva d vitamin nivået ligger på, du bør ligge over 75 nmol. K2 er noe mange bør ta tilskudd av fordi det ikke er så lett å få nok via kosten. Jeg tar et d vitamin og k2 tilskudd kombinert, i tillegg til å spise godt med fet fisk. Resten er relativt enkelt å få i seg via kosten hvis man spiser balansert. 

Man kan forøvrig bli trøtt og få mange andre symptomer vd mangel av d vitamin, b12, folat, m.m

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det skal jeg få sjekket ut! Er kjempe dårlig på og ta vitaminer og har nok stor mangel på det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det skal jeg få sjekket ut! Er kjempe dårlig på og ta vitaminer og har nok stor mangel på det

Bare pass på å få vite hvor i enden av skalaen du er. Mange leger er altfor sløve, både med b-12 og d vitamin. Selv om du er innenfor "normalen", men i det nedre sjiktet, så kan det være for lavt og gi symptomer. Det antas at halvparten av nordmenn har for lave verdier av d vitamin, og har du hatt langvarig mangel og mangelen er vesentlig, så må du ta høye doser tilskudd. 

Jeg syns det er veldig rart at legen din ikke sjekket alt dette når du tok blodprøver nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Klassisk symptom ved Lipødem. 
Kan det være noe du har? 

Anonymkode: 9f618...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...