AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Har et barn i barnehagen og et på skolen. Barnehagen syns jeg ikke har vært noe stress, men når man har en på hvert sted er det noe "hele" tiden som skal følges opp. Foreldremøter, utviklingssamtaler, huske pepperkakeformer, syltetøyglass, vennegrupper, bursdager 25 ganger hvert år, foreldrekvelder, bake kaker, ha med loddgaver, lekebyttedager, ha på kostymer, ha med leker osv. Lista er uendelig og dette er bare alt utenom fritidsaktiviteter. De går på en ting hver og det gjør også "alle" andre. Når roer alle disse arrangementene seg? Det er ekstra i jula, men syns neimen ikke det er lite ellers i året heller. Vi har et barn som må følges opp ekstra pga. sykdom også som jeg tror kanskje gjør alt ekstra tungt. Når er det mindre å følge opp av sånne her ting? Føler tiden ikke strekker til og hodet mitt renner over av alt som må huskes. Skriver selvsagt ned, men redd for å glemme noe. Ellers skjer jo livet med jobb, hus, familie og venner som også krever sitt. Har eldre foreldre som også trenger ekstra. Hva gjør dere andre for å holde ut med alt? Jeg merker jeg smiler mindre og er generelt mer stressa.. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men kanskje et håp om at noen tror det vil bli bedre? Anonymkode: 64d99...01c 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Må dere være med på alt? Er det noe av dette man bare kan kutte ut eller er det obligatorisk? Anonymkode: e244b...3ed
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 Dette lurer jeg på også, og mine er 10 og 12 år... Det er ett eller annet absolutt hele tiden!! Jeg prøver så god jeg kan å følge opp, men av og til bare glipper det.... Anonymkode: 15bd8...31e 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må dere være med på alt? Er det noe av dette man bare kan kutte ut eller er det obligatorisk? Anonymkode: e244b...3ed Ts Det meste jeg ramset opp er i skolens regi. Føler også vi må være med for at barna ikke skal føle seg utenfor. Føler andre også er med på alt og tar alt lett og med mye energi. Anonymkode: 64d99...01c 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette lurer jeg på også, og mine er 10 og 12 år... Det er ett eller annet absolutt hele tiden!! Jeg prøver så god jeg kan å følge opp, men av og til bare glipper det.... Anonymkode: 15bd8...31e Ts Godt og høre vi er flere, men hadde virkelig håpet ting roet seg noe i den alderen?! Anonymkode: 64d99...01c
atropos Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 Familieplanlegger, legge alt viktig inn på kalender med varsel. Involver partner hvis du ikke har gjort det. La deg selv få lov å glemme litt. Ingen dør om du ikke har med syltetøyglass eller leker til ha-med dag. Barnet på skolen kan jo egentlig passe på sånt selv. Jeg har to barn på skolen og et i barnehage. Og må innrømme at ting glipper både her og der. Før brukte jeg ekstremt mye energi på å stresse meg selv og klarte ikke differensiere viktigheten mellom ekstra skiftetøy og foreldremøter. Det endte opp med at jeg ble utbrent. Nå prøver jeg å ha lave skuldre, velge meg selv først. Man må faktisk ikke være med på alle foreldremøter, foreldrekvelder og dugnader. Det kommer referat og hvis alle hadde møtt på dugnaden hadde det ikke vært oppgaver til alle. Jeg må ikke alltid være den som melder meg frivillig til å bake til arrangementer. Det er 24 andre foreldrepar som kan dele på oppgaven. Vær litt ego, velg egen mentale helse først. Det meste ordner seg selv om man ikke er «hands on» hele tiden. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Skrevet 2. januar 2023 Det stopper aldri, ikke så lenge man har barn i skolen. Jeg glemmer stadig noe, jeg! Gjør så godt jeg kan, men er ikke perfekt. Jeg er bare EN og får ikke vært flere steder samtidig. Anonymkode: 5653b...0b0
Jocelynn Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 Jeg må skrive ned alt i almanakken, hvis ikke glipper det fort. 😌 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 Dette hadde jeg rett og slett ikke giddet! Jeg hadde gått «all-in» på noen utvalgte aktiviteter og dugnader, men hatt null dårlig samvittighet for å la enkelte andre ting ligge. Og om det betyr at jeg begår sosialt selvmord ovenfor noen av de andre foreldrene hadde jeg tenkt at det er mye bedre enn å møte veggen pga stress og få familielivet ødelagt. Det hadde jeg også forklart barna. Det er ufattelig mye press på unge mennesker i dag. Dersom barn skal kunne lære å sette grenser for seg selv må de nettop kunne se at vi foreldre også gjør det. Anonymkode: e244b...3ed
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 Jeg synes alt ble bedre da begge gikk på skolen. Jeg var 100% alene med de, fra minste var 1 år, og synes alt ble bedre da begge var på samme sted. Og jo eldre de ble, jo mindre ble det med skolen og. Anonymkode: 3c6ce...f45
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #11 Skrevet 2. januar 2023 Jeg bruker ukeplanlegger på kjøkkenveggen, 7. sans og kalender på telefonen. På ukeplanlegger på whiteboard føres det opp ting som gym/svømming på skole, avtaler på ettermiddag (møter, selskaper), middagsliste, ting som skal haes med. I 7. sans føres alt opp. Arbeidstider, avtaler med venner, bursdager, selskaper, tv-programmer jeg har lyst til å huske, ting som skal tas med til skole, alt! I kalenderen på telefonen føres avtaler utenom 'den faste hverdagen' opp, da spesielt møter og selskaper. Dvs at jeg alltid har oversikt over det viktigste (tlf), absolutt alt nedskrevet og lett tilgjengelig (7. sans) og med et blikk kan dobbeltsjekke om noe skal settes frem/pakkes ned når jeg ordner kvelds/smører matpakke (ukeplanlegger). Ja, det er litt heft å sørge for at disse er samkjørt, men mindre heft enn å gå med hodet fullt og huske alt dette. Anonymkode: 7565c...b3e 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #12 Skrevet 2. januar 2023 For meg har det nå blitt for mye, dette tredje skiftet som stort sett faller på meg da barnefar er et surrehode uten like. Jeg skulket begge barnas klassetrinns foreldremøter i år, for første gang. Jeg er av den pliktoppfyllende sorten, så jeg hadde dårlig samvittighet men det var helt nødvendig. Ene barnet mitt er kronisk sykt så det blir i tillegg mange legebesøk og ekstra oppfølging. Jeg kutter alt som heter foreldretreff og slikt, er bare med på ting som jeg må. Det er utrolig mye stress, og meldinger fra Vigilo og meldeboka plinger støtt og stadig inn på telefonen. Eldste barnet har nå begynt på ungdomsskolen. Der er det heldigvis mindre foreldremedvirkning, ha med-dager, påskelunsj-buffeter osv Anonymkode: 4fd12...ba4
fru Alving Skrevet 2. januar 2023 #13 Skrevet 2. januar 2023 Foreldremøte og oppfølgingssamtale er en gang i halvåret pr barn, de kan du og faren dele på. Bursdager, blir barnet invitert i alt av dette? Forsøk samkjøring her, du kjører så henter en annen. Det å huske på alt ekstra, jeg skriver ned på Outlook kalenderen alt som er ekstra og mye av det er ikke noe krise å glemme. Foreldrekveld stiller du ikke på om du ikke har lyst. Du trenger ikke melde deg til å bake heller. Vennegrupper går det an å si at du ikke vil være med på dette? Jeg tenker at når det gjelder aktiviteter så forsøk å få de på samme ting eller samkjør her også. Små barn trenger ikke aktiviteter om det blir for mye. Det er en krevende periode nå med barnehagebarn og en i småskolen, det blir bedre om kun et par år da har du to skolebarn hvorav en sansynligvis ikke trenger like mye oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 Kjøp deg ei whiteboard tavle med ukesoversikt så skriver du ned på den hva som må huskes hver dag for hvert barn den uka. Anonymkode: 60e1a...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 fru Alving skrev (11 minutter siden): Foreldremøte og oppfølgingssamtale er en gang i halvåret pr barn, de kan du og faren dele på. Bursdager, blir barnet invitert i alt av dette? Forsøk samkjøring her, du kjører så henter en annen. Det å huske på alt ekstra, jeg skriver ned på Outlook kalenderen alt som er ekstra og mye av det er ikke noe krise å glemme. Foreldrekveld stiller du ikke på om du ikke har lyst. Du trenger ikke melde deg til å bake heller. Vennegrupper går det an å si at du ikke vil være med på dette? Jeg tenker at når det gjelder aktiviteter så forsøk å få de på samme ting eller samkjør her også. Små barn trenger ikke aktiviteter om det blir for mye. Det er en krevende periode nå med barnehagebarn og en i småskolen, det blir bedre om kun et par år da har du to skolebarn hvorav en sansynligvis ikke trenger like mye oppfølging. Samkjøring kan vi absolutt bli flinkere på! Når det gjelder baking og matlaging gjør vi mye av dette til mange bursdager da barnet mitt har cøliaki. Så alle arrangementer og alt som skjer så må vi vite hva som blir servert og følge opp ekstra rundt dette. Anonymkode: 64d99...01c 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #16 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjøp deg ei whiteboard tavle med ukesoversikt så skriver du ned på den hva som må huskes hver dag for hvert barn den uka. Anonymkode: 60e1a...cc2 Vi har det og uten den hadde det ikke gått! Men likevel så føler jeg det er overveldende.. Anonymkode: 64d99...01c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #17 Skrevet 2. januar 2023 Google-kalender som både du og mannen har tilgang til. Sjekk den ofte. Ha gjerne en kalender på kjøleskapet hvor alle avtaler står. Sett opp varsel på mobilene! Jeg har også en fast ukeplan hengende hvor det står alle fritidsaktiviteter (3 hver hvor 2 er felles, heldigvis) og hvilke dager de skal ha gymtøy og svømmetøy. 25 bursdager? 😱 På skolen er det flere som slår seg sammen og feirer sammen. Da reduseres antall selskaper litt. Og mange inviterer gjerne kun gutter eller kun jenter om det er mange i klassen. Viktig at begge foreldre bidrar, så den ene ikke sliter seg ut! Vi er skilt, så vi har annenhver uke, og får litt pause. Hender at vi hjelper til i den andres uke om det blir mye, og så har vi i tillegg samboere som trår til. Anonymkode: c3630...857
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #18 Skrevet 2. januar 2023 Kan noen anbefale en stor whiteboard-tavle for familier? Anonymkode: 8b23d...f54
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #19 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan noen anbefale en stor whiteboard-tavle for familier? Anonymkode: 8b23d...f54 Biltema og clas Ohlson har slike som ikke står noe på. Du kan selv streke opp og skrive ukedager og ting som skal stå fast, med sprittusj. Og så skriver du ting som varierer med whiteboard-tusj. Om du trenger å fjerne det du har skrevet / tegnet opp med sprittusj, så tusjer du over med whiteboard-tusj, og så løses den opp og kan viskes vekk. Da slipper du å kjøpe dyre ferdigkalendere som gjerne ikke passer til ditt bruk. Anonymkode: c3630...857 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #20 Skrevet 3. januar 2023 Det stopper aldri. Det beste du kan gjøre er å planlegge og prioritere. Og senk standarden så lavt du kan. Eks - hvis du må ha med kake på skoleavslutning, kjøpe ferdig. Ta ut noen hundrelapper fysisk, ha de liggende klare til bursdagsgaver når bara blir invitert i bursdager. Avtal samkjøring til bursdager/aktiviteter med andre foreldre osv. Anonymkode: 1c16b...c2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå