Gå til innhold

Hva er egentlig utroskap?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Du
Skrevet

Ja, hva er egentlig utroskap?

Hvem har rett til å bestemme hva som er utroskap for andre?

Hvor går grensen?

Disse spørsmålene har i det siste dukket en del opp i tankene mine. kanskje som et resultat av all tenking og søken etter en lengsel...?

For noen er det utroskap å flørte med andre enn partneren. For andre er det helt greit. Noen mener grensen går ved kyssing og sex, andre mener slikt kan sprite opp eget parforhold.

Men hva skal man da kunne si..? Hvor er det grensen egentlig skal/ bør gå?

Eg er lykkelig gift med mannen i mitt liv. Barn er det blitt og vi er vel etablerte. Men som så mange andre par har også vi våre ulikheter. Og en ulikhet som ofte dukker opp som stor for meg er "kosen". Med det mener eg det å sitte i armkroken hans, ligge i timevis og snakke sammen, sitte sammen under teppe, kunne lene seg inn til han og snuse inn de mannlige luktene. Dette er for meg viktige ting som eg ønsker å ha mer av. Har sagt dette ofte til mannen min, men tiden er der rett og slett ikke...

I vårt forhold er eg den mest impulsive, den mest sosiale. Og da altså den som har mest behov for "kos".

Nå har det seg slik at eg har funnet en mann som eg vet liker å gjøre slike "koseting" som meg. Han er oppmerksom, brer over teppe om man ligger på sofaen, spør om han skal hente nor for meg, liker å sitte inntil i sofaen, og nok sikkert liker å ligge og snakke sammen i timevis. Dette vet eg med 100% sikkerhet fordi eg føler at vi "klikker" godt sammen. Vi har nesten identiske personligheter, er likesinnede og tenker det samme om en del ting.

Det eg vil frem til her er at eg ikke hadde hatt problemer med å dele "kosen" med denen mannen. Da hadde vi begge fått det vi trengte av denne koseligheten, uten at vi gjør noen skade. Eg elsker mannen min overalt på denne jord, og tanken på sex med en annen mann er utelukket. Men tanken på å få ligge inntil og kjenne på kosen sammen med denne mannen blir mer og mer ønskelig. Og om eg skulle gå hen og gjøre det ville eg nok ikke hatt dårlig samvittighet etterpå, nettopp fordi eg ikke regner det som utroskap.

Grunnen til at eg sier det er at eg alltid har vært ei dame som har hatt kammerater og ikke veninner. Da eg møtte mannen min og ble venn med han delte vi både rom og seng dersom nøden for overnatting var størst. Og da mener eg delte rom og seng uten så mye å ta på hverandre. Vi kunne snakke sammen om alt, og dele verdens sorger og gleder med hverandre. Er dette unormalt?

Eg må til slutt presisere at eg er sterkt imot utroskap. Men dette regner eg ikke som utroskap. og siden eg er offer for verdens største samvittighetssenter føler eg det merkelig at eg ikke ville kjent dårlig samvittighet om eg delte kos med .

Når eg snakker med mannen min om at eg trenger en del kos, og at eg kunne gjort det oftere svarer han bare;" du skulle hatt en som kunne tatt seg av den delen av deg" Han vet hvor mye det betyr og hvor mye eg savner det. Men eg tror av en eller annen grunn at om noe slikt skjedde og han fikk vite det ville han klikke...men på en annen side...om det skulle skje og han ikke oppdaget det ville eg nok aldri sagt det heller....

Lille Du

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, grensen for utroskap er veldig individuell.

"En gylden regel" er å tenke om du ville like at mannen gjorde tilsvarende med andre enn deg? Svarer du nei på det, så gjør du det ikke.

En annen "regel" er som så: Det du ikke kan gjøre med mora di gjør du heller ikke med andre.

Personlig ville jeg nok ikke kalt det direkte utroskap om min mann hadde koset sånn med andre, men jeg ville definitivt ikke likt det likevel!! Så det er jo noe med om det ikke nødvendigvis er utroskap så er det ikke sikkert man liker at det blir gjort likevel.

Skrevet

Utroskap må etter min mening defineres for hvert par. Det finnes kanskje de som ville kalle kyssing utroskap, mens andre gjerne tillater sex med andre enn partneren uten at dette er utroskap. En generell regel synes jeg likevel kan være at det man ikke kan fortelle til partneren sin er utroskap. De fleste har vel i allefall en idé om hvor streken går, og tråkker man over den synes jeg det er utroskap.

Du sier at du ikke kaller det du gjør utroskap, men der er jeg helt uenig. Du sier selv at mannen din ikke ville takle dette. Du vet han ikke ville like det du gjør, likevel har du ikke respekt for dette, og det kaller jeg i aller høyeste grad utroskap. At du ikke har dårlig samvittighet betyr ikke at dette ikke har utroskap. Psykopater har ikke dårlig samvittighet når de tar livet av folk, er det ikke likevel galt det de gjør?

Det finnes sikkert par der ute som ikke ser på det du gjør som utroskap, men det er egentlig helt likegyldig, det er hva din egen mann synes som er viktig. Selv ville jeg ikke akseptert at samboeren min hadde slik omgang med en annen kvinne.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke kalle det der utroskap så lenge det er det eneste du ønsker av denne mannen. Venninner kan da drive å pjuske litt på hverandre og så lenge det ikke ligger noen følelser i dette utover ditt ønske om litt kos, så synes jeg det bør være greit.

Endret av Pet
Skrevet (endret)

Hmm, om det ikke nødvendigvis er utroskap idag kan det fort bli det imorgen!! Det hørtes litt ut som å leke med ilden, spør du meg, og nettopp slike situasjoner mener jeg det er viktig å unngå dersom målet er å være trofast et helt liv! Det er viktig å være bevisst FØR det blir farlig, mener jeg.

Hva med å fortelle mannen din om hva du tenker, kanskje han blir litt mer kosete når han vet hva du tenker...? Kanskje han er villig til å strekke seg litt lenger for å holde på deg ;) Hvem vet, kanskje han til og med lærer å sette pris på det!!

Jeg syns hvertfall varsellampene blinker her. Jeg forstår kjempegodt behovet ditt for kos, men anbefaler deg å gjøre alt for å få dekket disse behovene hos mannen din før du går til andre.. Spesielt siden det faktisk innebærer fysisk nærhet..

Lykke til!

Endret av Nivea
Skrevet
Hmm, om det ikke nødvendigvis er utroskap idag kan det fort bli det imorgen!! Det hørtes litt ut som å leke med ilden, spør du meg, og nettopp slike situasjoner mener jeg det er viktig å unngå dersom målet er å være trofast et helt liv! Det er viktig å være bevisst FØR det blir farlig, mener jeg.

Hva med å fortelle mannen din om hva du tenker, kanskje han blir litt mer kosete når han vet hva du tenker...? Kanskje han er villig til å strekke seg litt lenger for å holde på deg ;) Hvem vet, kanskje han til og med lærer å sette pris på det!!

Jeg syns hvertfall varsellampene blinker her. Jeg forstår kjempegodt behovet ditt for kos, men anbefaler deg å gjøre alt for å få dekket disse behovene hos mannen din før du går til andre.. Spesielt siden det faktisk innebærer fysisk nærhet..

Lykke til!

:Nikke:

utrolig mye dævelskap som kan komme ut av noe som er uskyldig i utgangspunktet...

Gjest Bellatrix
Skrevet

Utroskap defineres ulikt fra par til par, så i dette tilfellet er det din mann du må respektere. Om du vet han ikke vil like det, så ikke gjør det.

Skrevet
Jeg ville ikke kalle det der utroskap så lenge det er det eneste du ønsker av denne mannen. Venninner kan da drive å pjuske litt på hverandre og så lenge det ikke ligger noen følelser i dette utover ditt ønske om litt kos, så synes jeg det bør være greit.

nå er det slik at det er mannen hennes, og bare han, som har rett til å synes om hvorvidt dette er greit. dersom hun ikke aksepterer dette, så har de et stort problem.

1) gjør det du vil at andre, her mannen, skal gjøre mot deg.

2) dersom det ikke tåles at andre, her mannen, får vite det, så bør hun la være.

Skrevet

De ovenfor meg har allerede sagt hva jeg ville si, at utroskap er inviduelt. Jeg hadde sett på det som utroskap om kjæresten min hadde kysset noen, men hadde vi blitt enige om at det var greit på forhånd, så hadde jeg ikke sett på det som utroskap i det hele tatt. Det er vel egentlig sånn jeg og kjæresten har det, vi blir enige om hva som er greit på forhånd.

Skrevet

3) ikke lek med ild med mindre du ikke har noe å tape.

lykke til :)

Gjest Betty Boop
Skrevet

For meg høres det ut som om du er i ferd med å prate deg inn i nettopp utroskap. Siden du først spør. Tror grensene etter hvert vil bli visket ut og før du vet ordet av det har du krysset den. Så om du elsker din mann synes jeg det er en enorm risiko å ta. Personlig synes jeg at det å føre den du bor sammen med bak lyset er utroskap.

Skrevet
Tja, grensen for utroskap er veldig individuell.

"En gylden regel" er å tenke om du ville like at mannen gjorde tilsvarende med andre enn deg? Svarer du nei på det, så gjør du det ikke.

Dette er svaret jeg også ville gitt.

:nissevink:

Skrevet

Du kan også tenke gjennom om dette er noe du ville kviet deg for å si til mannen din. Som mamma pleier å si.. "Det er ikke det som blir sagt, som er farlig. Det er det som forblir usagt!"

Skrevet

De over meg har i grunn sagt det jeg ville si, så jeg sier meg bare enig med dem! Men jeg ville helt klart sett på dette som utroskap! Har dere virkelig ikke snakket om hvor grensene deres går, i forhold til hva som tolereres eller ikke?

Skrevet

Du skriver jo selv at mannen din og du var på samme nivå som du og din venn er i dag da dere møttes og før dere ble sammen.

Da mener jeg du leker med ilden særlig siden du tror din mann ville klikket om han fikk vite hva du driver med. Enig med de andre. Du spør og er usikker selv og vil ha svar fra oss som gjør det enklere for deg å fortsette?

Gjest Gjest_Heia_*
Skrevet

Jeg mener det er utropskap alt du ikke ville gjort foran din kjære!

Nå mener jeg ikke ting som promping osv... :grine2:

Mere ting som du ikke vil at din kjære skal se eller høre

Skrevet

Hvert par må definere sine egne grenser for utroskap, man kan ikke legge seg over på en standardmal her.

En generell regel kan vel være at det du gjør som du vet mannen din ikke er komfortabel med og som du ikke kan fortelle han - det er å tråkke over grenser.

Skrevet
Utroskap må etter min mening defineres for hvert par. Det finnes kanskje de som ville kalle kyssing utroskap, mens andre gjerne tillater sex med andre enn partneren uten at dette er utroskap. En generell regel synes jeg likevel kan være at det man ikke kan fortelle til partneren sin er utroskap. De fleste har vel i allefall en idé om hvor streken går, og tråkker man over den synes jeg det er utroskap.

Du sier at du ikke kaller det du gjør utroskap, men der er jeg helt uenig. Du sier selv at mannen din ikke ville takle dette. Du vet han ikke ville like det du gjør, likevel har du ikke respekt for dette, og det kaller jeg i aller høyeste grad utroskap. At du ikke har dårlig samvittighet betyr ikke at dette ikke har utroskap. Psykopater har ikke dårlig samvittighet når de tar livet av folk, er det ikke likevel galt det de gjør?

Det finnes sikkert par der ute som ikke ser på det du gjør som utroskap, men det er egentlig helt likegyldig, det er hva din egen mann synes som er viktig. Selv ville jeg ikke akseptert at samboeren min hadde slik omgang med en annen kvinne.

i går reiste jeg fra henne pga ett kyss på et bilde hun var dum nok til å ta optil flere av seg selv og ikke minst andre som ikke burde gjør det.26 år til helvete er ganske kvalm nå hadde det ikke vært for mine to deilige gledesspredere så .Godt jeg har vett nok ennå til å reise før jeg blir voldelig,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...