AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Jula med familien har vært krevende. Dette er ikke noe nytt. Det har tidvis vært konflikter og ubehagelig stemning i mange år. Men i år ble det såpass mye at jeg mener vi må ta tak i det på en ordentlig måte. Når jeg sier «familien», så dreier dette seg om en forelder og flere voksne søsken. Det er kjærester/samboere involvert også, men konfliktene som oppstår er mellom søsken og/eller forelder. Det er ikke snakk om vold eller alkoholmisbruk. Slik jeg definerer det, handler det om umoden oppførsel og konfliktorientert holdning, som går ut over hele fellesskapet og stemningen. Når vi treffes til jul, er vi avhengige av å overnatte minimum 2 netter pga reisevei. Men dette kommer jeg ikke til å orke mer, med mindre det skjer en radikal endring. Da får jeg heller finne andre steder å være. Dette har jeg snakket med foreldren om, som er fortvilet og ønsker å gjøre noe med det. Jeg mener vi trenger å snakke skikkelig ut om dette. Men jeg er usikker på om det lar seg gjennomføre uten en nøytral part tilstede, som kan styre det. Jeg er også usikker på om søsken vil gidde å stille opp, eller bidra. Er det noen her som har erfaring med familieterapi for familie med voksne barn, og kan fortelle litt om det? Eller som har erfaring med å ta opp dysfunksjonell familiedynamikk med de det gjelder? Ser familievernkontoret har tilbud, i tillegg finnes det sikkert private alternativer. Vil gjerne høre erfaringer fra andre som har vært i liknende situasjoner, og hvordan man eventuelt har grepet det an. Anonymkode: 4e364...59d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå