Gå til innhold

Steforeldre som har barnet hos seg 50% eller heltid med mor/far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg er mor til en jente på 10 år som bor sammen meg og henens stefar og to lillebrødre som er stefar sine. (henger du med?🤣)

Faren til min datter på 10 er kronisk syk, så han er ikke i stand til å ha sin datter 50% slik vi egentlig har avtale om. Hun besøker han når han orker og er i form. Vi har ingen konflikter, og har feiret jul sammen og bursdager osv. Hender han er her på middag også. Far og stefar har god tone. 

Men det jeg egentlig lurer på er dersom noe skulle skje med meg (altså død eller ulykke som gjør at jeg ikke kan bo hjemme) kan barnet bli boende hos stefar da? Stefar er åpen for dette. Man blir vel ikke tvangsflyttet barnet? Siden far ikke klarer omsorg, er det snakk om fosterhjem? Er dette noe vi bør sikre oss for? 

Dere som er steforeldre ville dere latt stebarnet bli boende i deres hjem dersom biologisk foreldre går bort?

Anonymkode: 71b0f...36c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Hilsen stemamma til 16-åring. 

Anonymkode: 582db...d05

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo lage en fremtidsfullmakt og da kan dere ha det som et sterkt ønske!

Anonymkode: 0230b...9f1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe du kan formalisere i et viljetestamente(?). En venninne har gjort dette - hennes to eldste har hhv ingen far og en udugelig far, og skal bli boende hos sin stefar dersom hun faller fra. 

Et viljetestamente er slik sett ikke juridisk bindende, men vil være en dokumentasjon på hva du mener vil være barnets beste. Juridisk og formelt sett vil da din mann gå inn som fosterhjem for barnet fordi du er borte og far ikke er kapabel pga helse.

Anonymkode: f23cf...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er mitt barn voksen. Men så lenge han var barn, hadde vi viljestestamenet som sa at han skulle bli boende hos min mann med søsken, dersom noe skjedde meg. Dette skal veie tungt i retten. Tilknytning og søsken vil også være tungtveiende grunner for å ikke bryte barnet ut av sitt miljø. 

Anonymkode: a6d83...af5

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min stedatter, datter som hun nå er, bor fast hos meg og yngre søsken. Hun bodde her fast før far døde. Mor var samværsmor hver 3.helg. 
Jeg fikk medhold i retten på at barnet skulle bo her. Retten la vekt på at barnet allerede hadde mistet hovedomsorgsgiver. Å i tillegg måtte flytte fra søsken, huset, venner, skole, aktiviteter og alt hun kjenner ville vært en ytterligere belastning for barnet. Så hun ble værende her hos meg❤️ 
Mor fikk tilkjent samvær hver 3.helg. I tråd med det barnet ønsket 

Anonymkode: eff4d...d71

• Hjerte 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min stedatter, datter som hun nå er, bor fast hos meg og yngre søsken. Hun bodde her fast før far døde. Mor var samværsmor hver 3.helg. 
Jeg fikk medhold i retten på at barnet skulle bo her. Retten la vekt på at barnet allerede hadde mistet hovedomsorgsgiver. Å i tillegg måtte flytte fra søsken, huset, venner, skole, aktiviteter og alt hun kjenner ville vært en ytterligere belastning for barnet. Så hun ble værende her hos meg❤️ 
Mor fikk tilkjent samvær hver 3.helg. I tråd med det barnet ønsket 

Anonymkode: eff4d...d71

Dette varmet hjertet mitt💙

Anonymkode: 71b0f...36c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har barna våre fungerende foreldre, men om noe skulle skje med samboeren min og mor av én eller annen grunn ikke kunne tatt seg av barna deres, så hadde jeg gjort alt jeg kunnet for at jeg kunne hatt dem.

Anonymkode: cc5e5...47d

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...