Gå til innhold

Hundespørsmål numero X

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om hva en hund trenger av mosjon; hva gjør dere med hundene deres i løpet av en vanlig dag og uke?

Ikke hva dere burde gjort eller hva som er ideelt, men hva gjør dere og hvor ofte?

- Fysisk trening (hvilken type?)

- Mental trening

- Tid ellers sammen med hunden(e)

Når jeg er på skolen/jobb ser det gjerne noe slik ut:

Jeg går tur om morgenen, 20-40 minutter vanligvis.

Forer, setter ham inn

Kommer hjem fra skole/jobb, tar ham ut enten på tissetur før jeg spiser, eller rett ut på langtur/trening; 1-2 timer (oftest 1 time hittil). Her går jeg f.eks. en lang tur med ham, hvor han får løpe løs store deler av tiden, med innslag av lydighetsøvelser og enkle spor-/søkøvelser. Eller vi trener lydighet som "hoveddel" av økten, og går/løper løs litt etterpå. Eventuelt så leker vi sammen.

I løpet av kvelden lufter jeg ham normalt cirka to ganger til, og trener eventuelt noen veldig korte økter med lydighet/lek inne.

Jeg vet ikke hvordan det blir fremover, siden vi er i startfasen enda. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at han går løs i huset når jeg er hjemme.

Skrevet

Ahh... Endelig skal jeg få skrive litt om meg selv, igjen :ler:

Hundene mine slippes ut om morgenen, er ute til de skraper på døren og vil inn igjen. Så er de ute til og fra ut over dagen, og innimellom trener vi litt lydighet, hver dag, trener litt agility sånn inni mellom(bruker agility som en innfallsport til kontakttrening med hunden min, siden av div grunner vi aldri kan konkurrere i dette), sykler, løper ned jordene, trener agility fast en gang i uken, er ute i skogen av og til, ute på leketur med andre hunder, bla bla bla.

Alt i alt tror jeg hundene mine er fornøyde med det som skjer i løpet av en uke. Jeg har ingen sånn fast turtid, siden jeg bor som jeg bor. Hundene mine avgjør store deler av aktivitetsnivået selv, noen dager herjer de hele dagen, andre dager bare går de og snuser og surrer, tar en tur til naboen og leker litt der.

Store deler av tiden min er jeg sammen med hundene, jeg er hjemme, så da blir det bare til det. Ellers er de med nesten overalt hvor vi er, enten med inn, eller de ligger i bilen. Drar vi vekk for lengre tid, er de på ¨ferie¨ hos slektninger.

Skrevet
Ahh... Endelig skal jeg få skrive litt om meg selv, igjen

Er det ikke herlig. :ler:

Til resten: høres så godt ut å bo slik med hund. Her jeg er i desember er det nemlig også slik, kan bare slippe dem rett ut av døra, uten å måtte gå i bånd eller tenke på andre mennesker eller hunder.

Har du stor luftegård, eller er de bare løst ute?

Jeg vet jeg spør mye, men jeg er nysgjerrig på hvordan andre gjør ting. :sjenert:

Skrevet

Jeg har skog, skog, skog, jorde, jorde, sånn ca på alle kanter :ler:

En nabo på innsiden, men de går ikke dit, vet ikke hvorfor, en nabo gjennom skogen, dit går de, men det er greit, gamlemor vokste delvis opp der, hun fikk melk av ¨husmor¨ derborte, når hun kom bort, og det var jo bare lekkert :ler:

Og siden de har hund som selv går løs, og de går fint sammen, så er det greit!

Men, jeg må si, det er koselig da, når jeg innimellom urbaniserer meg, og går igjennom boligstrøk med hunden, det er sjarm over det også!

Skrevet
Jeg har skog, skog, skog, jorde, jorde, sånn ca på alle kanter :ler:

En nabo på innsiden, men de går ikke dit, vet ikke hvorfor, en nabo gjennom skogen, dit går de, men det er greit, gamlemor vokste delvis opp der, hun fikk melk av ¨husmor¨ derborte, når hun kom bort, og det var jo bare lekkert :ler:

Og siden de har hund som selv går løs, og de går fint sammen, så er det greit!

Misunnelig!! :-D Det høres helt perfekt ut å ha mange hunder med slike forhold.

Men, jeg må si, det er koselig da, når jeg innimellom urbaniserer meg, og går igjennom boligstrøk med hunden, det er sjarm over det også!

Det er helt greit det også, men mye mer praktisk å bo som dette og slik du gjør. Hadde jeg gjort det hadde jeg skaffet meg en til sporenstreks.

Jeg elsker å se på at de løper løst og fritt, akkurat som de vil.

Skrevet
Jeg elsker å se på at de løper løst og fritt, akkurat som de vil.

Ja, det er flott! Når man kikker ut vinduet og ser en yr ¨liten¨ ting som hopper og spretter, tar en runde og hopper litt til :)

Men, altså, nå sporer tråden din helt av!

Natta! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...