Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det blir med svangerskaps penger/ permisjon om man har ferie en måned før termin dato? Kan jeg flytte ferien og ta ut permisjon en måned før termin?

Anonymkode: 58777...a6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trur ikke det skal skje noe om du tar ferie rett før. Så lenge du har lønnet permisjon. Men husk at permisjon starter 3 uker før termin, så litt dumt å ta 1 måned ferie mens du har permisjon, de 3 ukene kan du ikke utsette til etter babyen er født.

Anonymkode: fae8c...1dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan det blir med svangerskaps penger/ permisjon om man har ferie en måned før termin dato? Kan jeg flytte ferien og ta ut permisjon en måned før termin?

Hvis du går på svangerskapspenger så er det hvertfall bortkastet å bruke opp ferien før permisjonen starter 👀 mener du foreldrepenger ?

permisjonen din starter senest 3 uker før termin, du kan velge å starte den før. Jeg syns høres merkelig ut å bruke opp ferien før barnet er født. Ville heller brukt de til å forlenge permisjonen med babyen🙄

Anonymkode: c958b...668

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Trur ikke det skal skje noe om du tar ferie rett før. Så lenge du har lønnet permisjon. Men husk at permisjon starter 3 uker før termin, så litt dumt å ta 1 måned ferie mens du har permisjon, de 3 ukene kan du ikke utsette til etter babyen er født.

Ja roter litt her. Trodde man kunne velge å starte permisjonen 3 uker før termin ikke at det var standard 🤣 

Ja mener foreldrepenger, 

Jeg har ferie 4 uker rett før august og da har jeg termin. Er i fast stilling.. så da må jeg endre på ferien min?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja roter litt her. Trodde man kunne velge å starte permisjonen 3 uker før termin ikke at det var standard 🤣 

Ja mener foreldrepenger, 

Jeg har ferie 4 uker rett før august og da har jeg termin. Er i fast stilling.. så da må jeg endre på ferien min?

Du burde jo flytte ferien da til senere… f eks til november 🤷‍♀️ Da får du 4 uker lengre tid hjemme med babyen. Så kan du ta neste års ferie i januar/ februar, da har du 4 uker til hjemme, som blir 8 uker lengre tid med babyen 

Anonymkode: c958b...668

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja mener foreldrepenger, 

Permisjon til mor er slik 3 uker før termin, denne er fast, og kommer baby 2 uker før termin, altså, 1 uke etter du startet med de 3 ukene permisjon, så mister du de resterende 2 ukene, også starter mammapermisjonen 2 uker tidligere, og avsluttes 2 uker før planlagt slutt. Du kan vell velge å ikke ta denne, men da mister du de. Kan altså ikke flytte den til etter baby er født. Jeg ville flyttet ferien om jeg var deg. For å forlenge permisjonen med aktuelle uker ferie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja mener foreldrepenger, 

Du hae rett og plikt til å ta ut ferie. Du kan og bør søke om å få overføre ferien, men sier arbeidsgiver nei er du nødt til å bruke den. Det har dog ingen ting å si på foreldrepengegrunnlag etc. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Permisjon til mor er slik 3 uker før termin, denne er fast, og kommer baby 2 uker før termin, altså, 1 uke etter du startet med de 3 ukene permisjon, så mister du de resterende 2 ukene, også starter mammapermisjonen 2 uker tidligere, og avsluttes 2 uker før planlagt slutt. Du kan vell velge å ikke ta denne, men da mister du de. Kan altså ikke flytte den til etter baby er født. Jeg ville flyttet ferien om jeg var deg. For å forlenge permisjonen med aktuelle uker ferie.

Man mister ikke noen uker. Den blir kortere enn først antatt, men permisjonen med babyen blir like lang som den alltid skulle vært. Føder man derimot etter termin mister man permisjon og tid hjemme med babyen. Man kan heller ikke bare flytte ferien, man må søke om å få overføre den til neste år. 

Anonymkode: a249d...442

Gjest Orangutangen
Skrevet

Du får ikke mindre svangerskapspenger av å ta ferie rett før permisjonen nei, om det er det du mener? :) jeg tok tre uker sommerferie før jeg gikk ut i permisjon, anbefales for øvrig ikke å ta så lang ferie for de siste ukene er drøye😂 ville heller tatt dem ut etter permisjonen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...