Gå til innhold

Andre her som ikke skal/kan kjøpe bolig? Jeg har EK og grei lønn, men er (nesten?) umulig

Skal du kjøpe?  

132 stemmer

1. 1. Boligkjøp

• Jeg har selvfølgelig kjøpt/skal snart kjøpe *hjerteøyne* *klapp på egen skulder*
      88
    • Nei *gråteansikt* *hulking*
      44

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er som å banne i kjerka, for på KG har de fleste livet på stell. 

Uansett, jeg er innom eiendom på Finn fra tid til annen, og har bare nådd konklusjonen at jeg kommer til å leie resten av livet. Situasjonen min:

Leier i kollektiv i Oslo, der jeg har utgifter på ca 7 250 (leie, strøm, beboerparkering), med lav standard. For privatlivet sin del kunne jeg også leid hos en kollega, men dette fører til økte utgifter på nesten 4 000: stor kjellerleilighet, som kun har strøm til oppvarming + månedskort hos Ruter

Jeg har en fin EK på litt over 800 000 (arv) og brutto inntekt på 490 000, der jeg regner med å få utbetalt 30 000/mnd etter nyttår (25 % skatt). Søkte finansieringsbevis hos DnB, som ble blankt avvist, fordi 1.) renta er for høy og 2.) jeg har bil. Søkte også hos Storebrand, men de har ikke en gang svart, haha 😅 

Jeg tenker jeg kunne kanskje kanskje kanskje klart det, om jeg sparer inn på alt og lever strengt. Men hvilken glede får jeg da ut av livet? Sifo sitt referansebudsjett sier ca 14 000 i mnd (inkludert bil). Et boliglån + felleskostnader koster kanskje 14 000, med strøm som en variabel. Da sitter jeg igjen med 2 000.Det forutsetter også at en bank faktisk gir meg finansieringsbevis.

"Må du bo i Oslo!?" Absolutt ikke. Jeg vurderer Gjøvik og nedre Glomma, hvor det er billigere å kjøpe. Men da får jeg et problem med reisevei, for det blir både langt og dyrt. Månedskort hos Ruter til Fredrikstad blir på 3 000 kroner, for ikke å snakke om alle togproblemene, som gjør at det fort kan ta 3 timer å komme seg til jobb. 

"Må du ha bil?!" Jeg ønsker å ha bil, og særlig om jeg skulle bodd utenfor Oslo. Bil er for meg en kilde til glede - og noen ganger bekymringer

"Hva bruker du penger på?!" Musikkopplevelser i kombinasjon med reise, tatoveringer, noe hudpleie, bil, studielån (snart)

"Kjøp med noen andre?!" Jeg har kjæreste, med 0 i EK og som skylder meg penger. Å kjøpe sammen hadde gjort meg mer økonomisk skadelidende

"Kan du ikke få høyere lønn?!" Jobber innen IT (ikke programmering), og det er selvfølgelig store muligheter for å tilegne seg flere kunnskaper og gjøre seg selv mer ettertraktet, som igjen betyr høyere lønn. Problemet mitt er at jeg har null interesse. 

"Er det ikke litt tåpelig å bo i kollektiv når man er over 30 og har fast jobb?" Jo, men det gir en romsligere økonomi

"Hvor lenge skal du bo der du bor nå?!" Vet ikke

"Barn?!" Skal ikke ha

"Hva gjør du når du blir gammel!? Økonomisk trygghet, du sparer til deg selv, til egen pensjon!" Overdose på opiater, jeg vet ikke, tror ikke jeg blir gammel uansett

"Føler du deg som en taper?" Ofte, og særlig på KG

Dette er spørsmål jeg har stilt meg selv og som jeg regner med KG også vil ha svar på. Men er det flere i samme situasjon - som har EK og som har fast jobb med grei inntekt som ikke kan kjøpe bolig? 

Anonymkode: d2c9e...796

• Liker 4
  • Hjerte 24
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men du KAN vel kjøpe bolig? Du velger å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 17087...292

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kjøpte i fjor med samboer, og det var samme boutgifter å leie en leilighet i byen som å eie et hus 15 min unna byen. Med rentehevingene har vi nå utgifter på ca 10.500 i mnd i boliglån, kommunale avgifter og strøm per pers. 

Kanskje lurt å spørre seg om man egentlig vil ha en kjæreste med økonomiske problemer som man ikke kan bo sammen med?

Anonymkode: 959a6...f6e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du kun hørt med de to bankene? Ville hvertfall vurdert å flytte ut av Oslo, som du sier er et alternativ. Har du vurdert andre typer jobber, innen samme felt? Et annet sted hvor det er billigere å bo? Det har du sikkert, så det var kanskje unødvendig å spørre om. 
Men ja, det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Jeg vet ikke om jeg hadde fått det til alene. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å spare opp stort EK, så hadde hvertfall ikke fått kjøpt noe før jeg var nærmere 40. Men heldigvis fikk jeg kjøpt sammen med mannen min. 

Anonymkode: 69641...85c

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ganske sykt at man ikke skal kunne kjøpe med så stor ek og normallønn. 
hvis det er på grunn av bil, så er det jo et valg, et valg jeg ikke forstår men ditt valg. Du høres ung ut, kommer du alltid til og være sammen med han med 0 i ek som skylder deg penger? Du har fått arv, men har du mer arv i vente/ foreldre i live? 

uansett trist at det skal være så jævla vanskelig og få lån og folk må leie seg ihjel isteden. Lurer litt på utviklingen. Ennå er det sånn i Norge at de aller fleste eier, men hvordan ser dette ut om 20 år feks? 

Anonymkode: a2505...6ad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Prøv hos Bulder Bank. De ga meg boliglån, og jeg tjener litt mindre enn deg. Hadde ca en mill i egenkapital, så litt mer enn deg på den delen.

Anonymkode: 01198...4e5

AnonymBruker
Skrevet

Se østover, mot Kongsvinger da. Der er det rimeligere og direktetog til Oslo. 

Anonymkode: 66e5c...220

AnonymBruker
Skrevet

Er ung. Har 100% jobb og ok lønn, ikke så høy. Arvet penger derfor har jeg bolig, ellers hadde jeg vært på leiemarkedet. Det er den harde sannhet.

Anonymkode: 19e9f...fc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men du KAN vel kjøpe bolig? Du velger å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 17087...292

Det kommer vel an på om jeg får finansieringsbevis. Enn så lenge ser det ikke lovende ut (men jeg burde prøve flere banker). Og om jeg kunne, er det verdt å ha et eget sted å bo når jeg knapt får råd til å leve? 🤔 "Ja", vil alle på KG si, for å eie selv er best uansett, lyder omkvedet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, kjøpte i fjor med samboer, og det var samme boutgifter å leie en leilighet i byen som å eie et hus 15 min unna byen. Med rentehevingene har vi nå utgifter på ca 10.500 i mnd i boliglån, kommunale avgifter og strøm per pers. 

Kanskje lurt å spørre seg om man egentlig vil ha en kjæreste med økonomiske problemer som man ikke kan bo sammen med?

Hadde du klart å kjøpe alene da? 

Jo, selvfølgelig. Det har vært noen skjær i sjøen for å si det sånn som har fått meg til å tenke. Om han ikke hadde hatt sine utfordringer, ville jeg nok likevel ønsket å bo alene, fordi jeg glemmer meg selv litt i et samboerskap

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde du klart å kjøpe alene da? 

Jo, selvfølgelig. Det har vært noen skjær i sjøen for å si det sånn som har fått meg til å tenke. Om han ikke hadde hatt sine utfordringer, ville jeg nok likevel ønsket å bo alene, fordi jeg glemmer meg selv litt i et samboerskap

Hadde klart å kjøpe meg en liten leilighet, men det blir selvsagt veldig annerledes når man er to personer i full jobb om et lån. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du kun hørt med de to bankene? Ville hvertfall vurdert å flytte ut av Oslo, som du sier er et alternativ. Har du vurdert andre typer jobber, innen samme felt? Et annet sted hvor det er billigere å bo? Det har du sikkert, så det var kanskje unødvendig å spørre om. 
Men ja, det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Jeg vet ikke om jeg hadde fått det til alene. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å spare opp stort EK, så hadde hvertfall ikke fått kjøpt noe før jeg var nærmere 40. Men heldigvis fikk jeg kjøpt sammen med mannen min. 

Anonymkode: 69641...85c

Riktig, kun vært i kontakt med DnB og Storebrand. Litt skuffende at Storebrand ikke en gang har svart. Eller, jeg tolker mangelen på kontakt som et svar i seg selv 😅

Jeg ser det finnes rimeligere boliger andre steder, men da kommer utfordringen med reisevei (selv om vi kan ha hjemmekontor). Skulle jeg bodd mer landlig burde jeg ha bil. I tillegg ser jeg for meg at strømmen fort kan bli dyr (stort hus = dyrt)

Bra du fikk kjøpt med mannen din! Samtidig er det synd at man må være to 

AnonymBruker
Skrevet

Har en god del EK og god lønn, men jeg kommer aldri helt i mål fordi leieprisene er sinnsykt høy og da blir det mindre til sparing. Betaler mer i leie enn det jeg ville betalt på et lån😔

Anonymkode: e28b1...cc9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytta vekk fra Oslo og Bærum. Fikk 70kvm med to soverom nesten midt i sentrum for 1.750.000

Jeg står alene med utgifter (fordi eks samboer tjener mer, sutrer enda mer og aldri "har penger" fordi han er en snylter som lever langt over evne og ei heller gidder å hjelpe med utgifter rundt felles barn) 

Jeg jobber 17.4% stilling og påtar meg det jeg kan av ekstravakter og får utbetalt ca 17000 i mnd. + barnetrygd.

Hadde fått lån opp til 2mill, men banken anbefalte meg å ligge under med tanke på renteøkning og at man skal ha penger til strøm, kommunale utgifter etc 

Anonymkode: 330d0...d9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er faktisk ganske sykt at man ikke skal kunne kjøpe med så stor ek og normallønn. 
hvis det er på grunn av bil, så er det jo et valg, et valg jeg ikke forstår men ditt valg. Du høres ung ut, kommer du alltid til og være sammen med han med 0 i ek som skylder deg penger? Du har fått arv, men har du mer arv i vente/ foreldre i live? 

uansett trist at det skal være så jævla vanskelig og få lån og folk må leie seg ihjel isteden. Lurer litt på utviklingen. Ennå er det sånn i Norge at de aller fleste eier, men hvordan ser dette ut om 20 år feks? 

Anonymkode: a2505...6ad

Det å bare sette seg inn i bilen en varm og solfylt sommerdag og bare kjøre uten mål og mening er så deilig for meg. Det får meg til å sette pris på livet. Jeg skal ikke lyve da: å ha bil i Oslo er dyrt og vanskelig. Jeg vil nødig kjøre av gårde om jeg finner en fin parkeringsplass. Noen ganger tar det meg 10 min å gå hjem fra der jeg parkerte. Jeg vet også at å prioritere bil over eget sted å bo er nokså uortodokst 

Når det gjelder forholdet: jeg vet ikke

Når det gjelder foreldre: tvilsomt at det blir noe særlig med arv 

Jeg tror vi får flere som leier om 20 år 😅 I hvert fall om man ønsker å bo alene

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

"Må du bo i Oslo!?" Absolutt ikke. Jeg vurderer Gjøvik og nedre Glomma, hvor det er billigere å kjøpe. Men da får jeg et problem med reisevei, for det blir både langt og dyrt. Månedskort hos Ruter til Fredrikstad blir på 3 000 kroner, for ikke å snakke om alle togproblemene, som gjør at det fort kan ta 3 timer å komme seg til jobb. 

"Må du ha bil?!" Jeg ønsker å ha bil, og særlig om jeg skulle bodd utenfor Oslo. Bil er for meg en kilde til glede - og noen ganger bekymringer

"Hva bruker du penger på?!" Musikkopplevelser i kombinasjon med reise, tatoveringer, noe hudpleie, bil, studielån (snart)

"Kjøp med noen andre?!" Jeg har kjæreste, med 0 i EK og som skylder meg penger. Å kjøpe sammen hadde gjort meg mer økonomisk skadelidende

Ønsket å svare å akkurat disse;

Jeg flyttet ut og leide kjemperimelig sokkelleilighet i to år. Sparte også enormt med penger på å holde alle fristelsene i Oslo litt på avstand i denne perioden. 

Bil er en hinsides luksus. Det skaffet jeg først etter at jeg hadde vært boligeier en periode. 

Reise, nei, det ble satt på vent en periode. Tatoveringer, absolutt ikke. Studielån, betalte minimum. 

Menn som ikke evnet å spare, og som i tillegg lånte penger. Nei, nope, nei. Man sikter jo på et langt liv sammen. Så at han ikke hadde økonomisk sans var en absolutt dealbreaker for meg. . 

Anonymkode: 44d56...618

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Riktig, kun vært i kontakt med DnB og Storebrand. Litt skuffende at Storebrand ikke en gang har svart. Eller, jeg tolker mangelen på kontakt som et svar i seg selv 😅

Jeg ser det finnes rimeligere boliger andre steder, men da kommer utfordringen med reisevei (selv om vi kan ha hjemmekontor). Skulle jeg bodd mer landlig burde jeg ha bil. I tillegg ser jeg for meg at strømmen fort kan bli dyr (stort hus = dyrt)

Bra du fikk kjøpt med mannen din! Samtidig er det synd at man må være to 

Vi bruker Storebrand selv og til tider opplever jeg kontakten med dem frustrerende sen. Men de har /hadde gode renter. Da vi skulle inn på boligmarkedet første gang fikk vi nei i alle de store bankene. Løsningen ble en lokalbank innen Eika. Jeg har venner som har opplevd det samme.

Jeg forstår absolutt argumentet ditt om bil og reisevei. Har du mulighet til å pendle til jobb med bil? Da slipper du ustabile tog og uendelig reisevei. Bor selv i Sarpsborg kommune, nær E6 og bruker en drøy time. Selvfølgelig mer hver gang det er "snøkaos". Men det går forbausende greit, altså. Men det forutsetter at du har parkering på jobb, da...

Anonymkode: 1fe9a...131

AnonymBruker
Skrevet

Vi fekk heller ikkje finansieringsbevis når vi budde i Bergen. Eg tente 546.000 kr og han 330.000 kr i estimert inntekt. Vi hadde EK på 750.000, ingen gjeld utanom studielån, ingen bil og på det tidspunktet ikkje barn. Årsak var at han hadde timeløn og ikkje fastløn, men hadde ikkje vore permitert ein einaste gong siste 3 åra. Det er litt sånn pirkete synest eg. Vi flytta til bygda og fekk lån med ein gong.

Anonymkode: 71893...a5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du nå bor billig, hva med å spare så mye du kan framover. Så søk lån igjen om 1 års tid, kvitt deg med bilen din før du søker lån. Du kan jo skaffe deg bil igjen senere. 

Jeg bor i Drammen, og de 2 første årene pendlet jeg til Oslo, og det var veldig lite forsinkelser. Eneste er buss for tog på sommeren som er kjedelig. Men da har man gjerne ferie halve den tiden.

Anonymkode: b347d...582

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 500 000 i EK, men fordi jeg har svært lav husleie og økonomisituadjonen er så ustabil velger jeg å vente. Har 6 års ansiennitet nå. Når jeg når 10 år hopper jeg 50 000 i lønn, så kan komme bedre ut da kanskje. Så jeg venter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...