AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Del Skrevet 2. januar 2023 Jeg var inne og endret skattekortet nå, siden jeg akkurat har solgt boligen min, og skal bo hos kjæresten til vi finner ny bolig etter hvert. Satte derfor gjeld til 0. Men så tenkte jeg at jeg måtte endre aksjer og verdipapir også, for jeg har ca. 500 000 i aksjefond (via aksjesparekonto). Jeg har hatt disse pengene på fondet i 1,5 år (har satt inn litt ekstra, hadde kanskje rundt 450 000 for ett år siden). Jeg synes beløpet som sto der var så lavt, så jeg endret det til 500 000 (under "Formue aksjesparekonto - aksjedel"). Men er dette riktig? Det er jo ikke realisert gevinst enda? Jeg klikket på hjelpelinjen, men forstår lite av hva som står der. Noen som vet hvordan man gjør dette? Skriver man opp det man faktisk har i aksjefond (dette beløpet endrer seg jo hele tiden) eller er ikke det riktig? Anonymkode: 4148c...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #2 Del Skrevet 2. januar 2023 Gevinst ved realisasjon av aksjer er en inntektspost, og aksjebeholdningen er en formuespost. Hvis du ikke har over 1,7 mill. i nettoformue har ikke verdien på aksjebeholdningen noe å si for skattetrekket. Anonymkode: 8a932...e8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 2. januar 2023 #3 Del Skrevet 2. januar 2023 Som den ovenfor sier, er grensen for formueskatt 1,7 mill. Men siden du nettopp har solgt leiligheten din, kan det hende du sitter på stor nok formue (boligsalgssum + aksjene) som tilsammen gjør at du tipper over 1,7 og må skatte? Skattesatsen fra 1,7 - 20 mill er 0,3%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Del Skrevet 2. januar 2023 Million skrev (13 minutter siden): Som den ovenfor sier, er grensen for formueskatt 1,7 mill. Men siden du nettopp har solgt leiligheten din, kan det hende du sitter på stor nok formue (boligsalgssum + aksjene) som tilsammen gjør at du tipper over 1,7 og må skatte? Skattesatsen fra 1,7 - 20 mill er 0,3%. Til staten, ja. I tillegg må man betale formueskatt til kommunen på 0,7 %. Så totalt 1 %. https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/ Anonymkode: 07ef3...08f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 2. januar 2023 #5 Del Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til staten, ja. I tillegg må man betale formueskatt til kommunen på 0,7 %. Så totalt 1 %. https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/ Anonymkode: 07ef3...08f Å ja, hehe. Takk. Vet ikke hvordan jeg kunne være så blind og overse det som sto der, svart på hvitt. Så bare på det ene. Formueskatt burde vært null på alt under 20 0000. 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Del Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Skriver man opp det man faktisk har i aksjefond (dette beløpet endrer seg jo hele tiden) eller er ikke det riktig? Anonymkode: 4148c...25b Skriver inn innskuddet (det beløpet du har kjøpt fondsandeler for). Anonymkode: f028c...172 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Del Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skriver inn innskuddet (det beløpet du har kjøpt fondsandeler for). Anonymkode: f028c...172 Nei, det er det beløpet du regner med å ha 31.12.23. Selvsagt ganske umulig å si hva det vil bli, men estimer etter beste evne. Anonymkode: 71281...ab3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Del Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, det er det beløpet du regner med å ha 31.12.23. Selvsagt ganske umulig å si hva det vil bli, men estimer etter beste evne. Anonymkode: 71281...ab3 Jeg er ingen spådame så jeg skriver inn innskuddsbeløpet, synes det er det greieste. Anonymkode: f028c...172 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå