Gå til innhold

Barn med stort søvnbehov

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg begynner å bli ganske rådvill, for jeg har to barn som har ett ekstremt søvnbehov. Vi legger dem ca kl 19 på kvelden, og i helger/ferier sover de til ca 10 på morgenen. De er ikke noe oppe på nettene, så her snakker vi 15 timer sammenhengende søvn. Barna er 1 og 3 år. 

Problemet er jo bare at i hverdager når de må vekkes kl 7, så er de så utslitte og trette hele dagen.. Vi har prøvd å legge de tidligere, men da vil de bare ikke sove 😵💫 Minstemann går det jo ok med fordi han fremdeles hviler på dagtid, men med eldste nytter det ikke med hvil.. Om hun hviler så legger hun seg ikke før kjempe sent, uansett hvor tidlig eller kort hvilen er, og da er vi jo inne i en ond sirkel for hun må fremdeles opp tidlig..

Som mamma så får jeg jo vondt inni meg av å se hvor slitne de er på dagtid, men vi kan jo ikke la de sove til 10 hver morgen for vi skal jo på jobb og de i barnehagen 😰 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å klare å få de til å få nokk søvn uten at det påvirker kvelden eller morgenen.. 🥺 

Anonymkode: 2f82c...905

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la de sove frempå noen gang så tilpasser di seg! Snakk om luksusproblem da 🙂 Føler ikke du kan klage når oss andre er oppe før 5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke la de sove frempå noen gang så tilpasser di seg! Snakk om luksusproblem da 🙂 Føler ikke du kan klage når oss andre er oppe før 5

Den var jo noe unødvendig.. Jeg vet at vi er heldige, vi får jo sove fremmpå i ferier og helger, men det er ikke min feil at ditt/dine barn ikke gjør det. Jeg spør bare om hjelp, for mine barn blir så slitne og det er vondt å se på de være så utmattet hele dagen

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud. Er du også en av de som sier «du aner ikke hvordan det er å være sliten før du får barn»? 

Anonymkode: 80735...b56

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hei!

Målet må jo være å få dem til å sove tidligere på kvelden og mer jevnt gjennom uken? Jeg tror jeg ville forsøkt å kutte litt i helgesovingen og forsiktig skyve leggetiden fremover. Jeg tipper at når de har sovet til 10 på søndag, så er ikke søvntrykket høyt nok til å sovne tidligere på søndag kveld. Men hvis du begynner å vekke dem feks kl 9 på lørdag og søndag kan du kombinere det med å legge dem et kvarter før på kvelden.

Det at de sover utpå lørdag og søndag betyr nok ikke at de trenger 15 timer hver natt, men at de tar igjen noe av underskuddet fra uken. Eller sover de 15 t hver natt når dere har ferie også?

Prøv å sette deg et mål for hva du tenker er passe mengde søvn for dem og nærme deg målet gradvis. Tidspunktet for å stå opp kan du ikke gjøre så mye med, men hvis de kan spise frokost i barnehagen trenger de ikke egentlig være oppe så lenge før dere drar. Så beregner du når de bør legge seg ut fra det og legger dem litt og litt tidligere samt vekker dem litt og litt tidligere i helgene. Det beste for en god døgnrytme er å stå opp og legge seg ca samme tid hele uken, inkl helg.

Endret av Lindsay Bluth
Skrivefeil
Skrevet (endret)

Og når det er sagt, 3 åringer har ofte sluttet å sove på for ikke så lenge siden, det kan ta tid å komme inn i en god rytme og ikke være veldig trøtt morgen og kveld. Så hvis det er 3 åringen som har det største problemet vil jeg tro at mye kan gå seg til av seg selv der hvertfall. Begge mine hadde hvertfall 6 mnd tid med trøtthet da de stoppet med dagsovingen. 

Endret av Lindsay Bluth
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Lindsay Bluth said:

Hei!

Målet må jo være å få dem til å sove tidligere på kvelden og mer jevnt gjennom uken? Jeg tror jeg ville forsøkt å kutte litt i helgesovingen og forsiktig skyve leggetiden fremover. Jeg tipper at når de har sovet til 10 på søndag, så er ikke søvntrykket høyt nok til å sovne tidligere på søndag kveld. Men hvis du begynner å vekke dem feks kl 9 på lørdag og søndag kan du kombinere det med å legge dem et kvarter før på kvelden.

Det at de sover utpå lørdag og søndag betyr nok ikke at de trenger 15 timer hver natt, men at de tar igjen noe av underskuddet fra uken. Eller sover de 15 t hver natt når dere har ferie også?

Prøv å sette deg et mål for hva du tenker er passe mengde søvn for dem og nærme deg målet gradvis. Tidspunktet for å stå opp kan du ikke gjøre så mye med, men hvis de kan spise frokost i barnehagen trenger de ikke egentlig være oppe så lenge før dere drar. Så beregner du når de bør legge seg ut fra det og legger dem litt og litt tidligere samt vekker dem litt og litt tidligere i helgene. Det beste for en god døgnrytme er å stå opp og legge seg ca samme tid hele uken, inkl helg.

De sover 15 timer hver dag i ferier også, nettopp hatt 2 uker med det nå i julen, og minstemann begynte i barnehagen idag så han har jo gjort det så og si hele livet da en av oss foreldre har vært hjemme og ikke trengt å vekke han for levering i bhg da den som jobber gjør det. 
Eldste har alltid spist frokost i bhg, så vi prøver å vekke de så sent som mulig allerede 😊 

de legger seg samtidig hver dag, uavhenglig av hvor lenge de sov på morgenen. Det som påvirker legginga er hvil på dagen, så om de står opp kl 10 på morgenen er de trette kl 19, og om de dtår opp 7-8 på morgenen så er de kjempe trette kl 18 men sovner somregel ikke før 19 uansett 🤷🏼‍♀️ 

men takk for tips, skal prøve oss frem 🥰

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Lindsay Bluth said:

Og når det er sagt, 3 åringer har ofte sluttet å sove på for ikke så lenge siden, det kan ta tid å komme inn i en god rytme og ikke være veldig trøtt morgen og kveld. Så hvis det er 3 åringen som har det største problemet vil jeg tro at mye kan gå seg til av seg selv der hvertfall. Begge mine hadde hvertfall 6 mnd tid med trøtthet da de stoppet med dagsovingen. 

Hun sluttet å sove på dagen i mai, da vi så at legging på kvelden ble forskjøvet lengre og lengre når hun hvilte 🙉 Så tror nok det skulle ha stabilisert seg for lenge siden isåfall 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...