Gå til innhold

Ulønnsomt å spare i aksjefond hvis man har gjeld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om man først burde betale all gjeld på bolig, bil osv. før man begynner å spare i aksjefond?

Gjeld på bolig/bil koster jo snart 5-6 % og avkastningen for KLP AksjeGlobal Indeks P har bare vært litt over 7 % årlig i snitt de siste to årene.

Man må også betale 37,84 % i gevinstskatt på aksjefond.

Tror nesten det lønner seg å nedbetale gjeld fremfor å investere i aksjer?

Anonymkode: 03d7d...82b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, akkurat nå har jeg konkludert med det samme. 
Jeg prioriterer gjeld mer enn tidligere. Og jeg har bare boliglån med 3.5 rente

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rentes rente-effekten gjør at det er svært gunstig å la investeringer stå og gi avkastning i mange år, så sånn sett er det lurt å starte å spare i fond så tidlig som mulig. Akkurat nå er avkastningen på fond så dårlig at det lønner seg å nedbetale på lån i stedet - isolert sett. Men over tid har avkastningen i aksjemarkedet ligget over lånerenta. Dessuten er det når aksjemarkedet går dårlig at man får flere aksjer/fondsandeler for pengene, så det er da man bør investere. 
Flere faktorer som spiller inn: 

- inflasjonen reduserer lånet ditt

- Hvor høy gjeldsgrad har du, og hvor sikker er økonomien din? Ved høy gjeldsgrad og/eller risiko for inntektsnedgang (miste jobben, sykdom) og/eller marginal økonomi taler det for å betale ned på lån. 
Så dette er ikke en vurdering med ett fasitsvar for alle. Vi fortsetter med opprinnelig plan: Betaler ned raskere på boliglånet (bestemt av min risikoaverse mann) OG investerer i fond som vanlig (bestemt av mer risikovillige meg).

Anonymkode: e4407...256

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Får du ikke mer avkastning i aksjefond sammenlignet med rente på boliglånet? 

Anonymkode: 332dd...a11

AnonymBruker
Skrevet

Boliglånet mitt er ikke kommet opp i 4 % enda og aksjefondet jeg sparer i har hatt en avkastning på over 17% det siste året, så jeg betaler ikke mer på lånet enn jeg må. Alt jeg har til overs går inn i fondet. 

Anonymkode: 538b6...0ce

AnonymBruker
Skrevet

Renten er reell mens avkastningen din er hypotetisk. Det koker ned til hvor stor risiko du ønsker å ta.

Anonymkode: 853c4...535

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boliglånet mitt er ikke kommet opp i 4 % enda og aksjefondet jeg sparer i har hatt en avkastning på over 17% det siste året, så jeg betaler ikke mer på lånet enn jeg må. Alt jeg har til overs går inn i fondet. 

Anonymkode: 538b6...0ce

Aldri bruk historisk avkastning som indikator på fremtiden i markedet. Det er dummeste man kan gjøre som investor.

Anonymkode: 853c4...535

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ingen vet hva som vil lønne seg fremover. Man har renters rente effekt både på gjeld og fond.  Inflasjon spiser opp gjeld, men det spiser også opp avkastningen fra fond.

Aksjer gir over tid mer avkastning enn renter, og sånn må det alltid være. Ellers ville ingen investert i aksjer. Forskjellen er ikke stor.

Jeg har hatt noe gjeld og fond på en gang fordi det gir litt mer frihet og fordi det er mer spennende. Hvis jeg hadde gjeld opp over ørene ville jeg prioritert å betale ned lånet.

PS: Glemte å nevne at regjeringen har innført høy skatt (35%) på det man tjener på aksjefond. Nok et dick-move fra Støre.

Endret av Isambard
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rentes rente-effekten gjør at det er svært gunstig å la investeringer stå og gi avkastning i mange år, så sånn sett er det lurt å starte å spare i fond så tidlig som mulig. Akkurat nå er avkastningen på fond så dårlig at det lønner seg å nedbetale på lån i stedet - isolert sett. Men over tid har avkastningen i aksjemarkedet ligget over lånerenta. Dessuten er det når aksjemarkedet går dårlig at man får flere aksjer/fondsandeler for pengene, så det er da man bør investere. 
Flere faktorer som spiller inn: 

- inflasjonen reduserer lånet ditt

- Hvor høy gjeldsgrad har du, og hvor sikker er økonomien din? Ved høy gjeldsgrad og/eller risiko for inntektsnedgang (miste jobben, sykdom) og/eller marginal økonomi taler det for å betale ned på lån. 
Så dette er ikke en vurdering med ett fasitsvar for alle. Vi fortsetter med opprinnelig plan: Betaler ned raskere på boliglånet (bestemt av min risikoaverse mann) OG investerer i fond som vanlig (bestemt av mer risikovillige meg).

Vi gjør det samme, av like grunner. Målet er å kunne førtidspensjonere seg eller jobbe redusert. Her er en av oss langtidssyk, så det eneste jeg vil legge til er skaff deg uføreforsikring om du ikke allerede har det - her var det akkurat for sent. Vi fortsetter likevel å gjøre begge deler da vi har mulighet, men om vi måtte ville vi prioritert kun lånet først.

Anonymkode: 19613...697

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er lite smart.  Ingenting er mer fornuftig enn å nedbetale gjeld.  Og da alltid den dyreste gjelden først (f.eks. kredittkortgjeld og forbrukslån).  

Gjest Automagisk
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lurer på om man først burde betale all gjeld på bolig, bil osv. før man begynner å spare i aksjefond?

Gjeld på bolig/bil koster jo snart 5-6 % og avkastningen for KLP AksjeGlobal Indeks P har bare vært litt over 7 % årlig i snitt de siste to årene.

Man må også betale 37,84 % i gevinstskatt på aksjefond.

Tror nesten det lønner seg å nedbetale gjeld fremfor å investere i aksjer?

Anonymkode: 03d7d...82b

Du trenger en krystallkule eller en synsk person for å svare på det spørsmålet..Jeg tror the roaring twenties 2.0 kommer..men når startskuddet går vet jeg ikke..

Endret av Automagisk
Skrevet (endret)

Det finnes bilige fond, og dyre fond. De dyre fondene spiser såpass mye av fortjenesten  at de er nødt til å være veldig lønnsomme for at de skal overgå disse utgiftene. 

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet

Stor forskjell på rente på boliglån og billån. Ville prioritert å betale ned billån raskt iallefall pga alt for høye renter om dagen. Boliglånet ville jeg forsøkt å forhandle renten på, høre med andre banker etc. Iallefall om du har renter som du beskriver i hi. 

Fond lønner seg å spare i langsiktig, og spesielt å sette inn penger når markedet er som nå. Jeg ville både spart litt og betalt så mye gjeld som mulig. 

Anonymkode: 2a2f3...146

AnonymBruker
Skrevet

Tror at de neste to årene, 2023/24, så vil aksjemarkedet gi mindre avkastning enn a betale ned på gjeld.

Anonymkode: b4341...164

AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (3 timer siden):

Ingen vet hva som vil lønne seg fremover. Man har renters rente effekt både på gjeld og fond.  Inflasjon spiser opp gjeld, men det spiser også opp avkastningen fra fond.

Aksjer gir over tid mer avkastning enn renter, og sånn må det alltid være. Ellers ville ingen investert i aksjer. Forskjellen er ikke stor.

Jeg har hatt noe gjeld og fond på en gang fordi det gir litt mer frihet og fordi det er mer spennende. Hvis jeg hadde gjeld opp over ørene ville jeg prioritert å betale ned lånet.

PS: Glemte å nevne at regjeringen har innført høy skatt (35%) på det man tjener på aksjefond. Nok et dick-move fra Støre.

For det første, beskatningen på fond har vært økt gradvis over flere år, de fleste av økningene står ikke Støre for. Det er ikke sånn at beskatningen økte fra 0% til 35% (husker ikke det nøyaktige tallet) nå i år, akkurat. Bare sånn at ingen skal misforstå innlegget ditt. 
For det andre, ja - inflasjon spiser også opp fondet, men ikke i like stor grad som den spiser opp penger på konto (eller et boliglån) - siden bedriftene som utgjør fondet kan øke prisene sine. Det dekker ikke opp hele inflasjonen, men demper i alle fall effekten av den noe sammenlignet med en høyrentekonto - eller et boliglån. Så i en situasjon med høy inflasjon taler faktisk det MOT å betale ned gjeld raskt, siden lånet synker i verdi helt av seg selv. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For det første, beskatningen på fond har vært økt gradvis over flere år, de fleste av økningene står ikke Støre for. Det er ikke sånn at beskatningen økte fra 0% til 35% (husker ikke det nøyaktige tallet) nå i år, akkurat. Bare sånn at ingen skal misforstå innlegget ditt. 
For det andre, ja - inflasjon spiser også opp fondet, men ikke i like stor grad som den spiser opp penger på konto (eller et boliglån) - siden bedriftene som utgjør fondet kan øke prisene sine. Det dekker ikke opp hele inflasjonen, men demper i alle fall effekten av den noe sammenlignet med en høyrentekonto - eller et boliglån. Så i en situasjon med høy inflasjon taler faktisk det MOT å betale ned gjeld raskt, siden lånet synker i verdi helt av seg selv. 

Du spekulerer i at bedriftene tjener mer penger ved høy inflasjon sånn at fond gir økt avkastning. Avkastningen på aksjer har ikke økt i 2022. Tvert om har den gått ned. Altså har du tatt feil så langt. Uansett så vil inflasjon virke likt på lån og fond. Fondet ditt vil også synke i verdi helt av seg selv hvis avkastningen er mindre enn inflasjonen.

Når det gjelder skatt så har du rett i at den ikke var null før. Støre økt fra 31.68%, via 35% i 2022 og nå til 37.84% for 2023. Hvem vet hvor mye de vil øke fremover.

Endret av Isambard
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme.
Jeg har mulighet for å ta opp fullt studielån, samt ekstra lån til samme rente. Jeg har ikke bruk for pengene til daglige utgifter, men har mulighet for å ta lånet. Tenker det kan være lurt for å spare opp EK. Men mulig jeg er helt på jordet.

Anonymkode: e9e5a...45c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg lurer på det samme.
Jeg har mulighet for å ta opp fullt studielån, samt ekstra lån til samme rente. Jeg har ikke bruk for pengene til daglige utgifter, men har mulighet for å ta lånet. Tenker det kan være lurt for å spare opp EK. Men mulig jeg er helt på jordet.

Renten på studielånet er veldig gunstig samt du har muligheter til utsettelse. Om du ikke tar de ekstra pengene og bruker på tullball, men derimot invisterer de ja, det er faktisk ikke en dum idé. Du kan la de sitte på konto, men bank rentene er etter min mening ikke verdt det. Finn en stabil aksje du har tro på ; Så klart ingen garanti for god avkastning, men du har en sjangse du kan gripe om du vil.

Endret av oijda
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
oijda skrev (4 minutter siden):

Renten på studielånet er veldig gunstig samt du har muligheter til utsettelse. Om du ikke tar de ekstra pengene og bruker på tullball, men derimot invisterer de ja, det er faktisk ikke en dum idé. Du kan la de sitte på konto, men bank rentene er etter min mening ikke verdt det. Finn en stabil aksje du har tro på ; Så klart ingen garanti for god avkastning, men du har en sjangse du kan gripe om du vil.

Tusen takk for et vettugt svar! Jeg er i tenkeboksen,

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...