Gjest gjest Skrevet 14. desember 2005 #1 Skrevet 14. desember 2005 Det er vel å smelte sukker i panna som er det beste? men det er jo et sinnsykt griseri. Vanlig melis har vel ikke nok power eller? Ok.Hvis jeg tar smelta sukker,hva gjør jeg og hva må jeg passe på?
monja Skrevet 14. desember 2005 #2 Skrevet 14. desember 2005 Jeg bruker smelta sukker - pass på at det ikke brenner seg. Så setter jeg kantene som skal limes ned i det varme sukkeret og setter dem sammen med de veggene de skal festes med. En kant i gangen. Det blir litt griseri, men jeg tror nok sukker er sterkere enn melis. Pass på så du ikke brenner deg. Det blir innmari varmt.
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #3 Skrevet 14. desember 2005 Du kan bruke både melis og sukker. Hell en god porsjon i en stekepanne (lettere å bruke enn en kjele siden den ikke har høye kanter og det er mer praktisk til å dyppe pepperkakehusdelene i) og varm opp på middels varme til alt smelter og blir gyllenbrunt. Ta av varmen når det bobler og begynn å sett sammen. Blir karamellen for stiv igjen kan du sette oppå varmen en stund til den har blitt mykere. Når du er ferdig koker du ut pannen med vann, da blir den enklere å rengjøre.
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #4 Skrevet 14. desember 2005 men jeg tror nok sukker er sterkere enn melis. ← Det har ingenting å si. Vi bruker mest melis, men det er bare gammel vane.
Fakse Skrevet 14. desember 2005 #5 Skrevet 14. desember 2005 Det har ingenting å si. Vi bruker mest melis, men det er bare gammel vane. ← Men du smelter melisen, gjør du ikke? Jeg tror trådstarteren mener "lim" laget av eggehvite og melis. Min erfaring er at det er sterkt nok med eggehvite og melis dersom eggehviten piskes godt og man har i nok melis, men at det blir klønete siden det stivner så sakte at man må stå og holde på veggene i all evighet.
monja Skrevet 14. desember 2005 #6 Skrevet 14. desember 2005 Jeg og tolka det sånn at hun mente å lime med usmelta melis. Ei venninne av meg gjorde det, men fikk tydeligvis ikke melisen sterk nok, for huset ramla sammen da de skulle pynte det.
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #7 Skrevet 14. desember 2005 Men du smelter melisen, gjør du ikke? Jeg tror trådstarteren mener "lim" laget av eggehvite og melis. ← Ja, tenkte ikke over at det kunne være melisglasur hun mente. Da blir saken annerledes. Melisglasur blir jo ikke like hardt som smeltet melis/sukker, men er den tykk nok skulle i det være et problem.
Gjest gjest Skrevet 14. desember 2005 #8 Skrevet 14. desember 2005 Takk for svar! Jeg tenkte egentlig på melis rørt i vann, men jo mer jeg tenker på det,jo mer tror jeg at det var en dårlig ide! Så da blir det å smelte sukker(eller melis!) i panna. Puh,gruer meg.Bruker gjerne å gå rett vest.
monja Skrevet 14. desember 2005 #9 Skrevet 14. desember 2005 (endret) Anbefaler ikke å røre ut melisen i vann. Bruker en eggehvite, 4 dl melis (+/-) og 1 ts sitronsaft eller edikk. Endret 14. desember 2005 av monja
Gjest Fantus Skrevet 14. desember 2005 #11 Skrevet 14. desember 2005 Jeg har satt opp mange pepperkakehus, også pepperkakehus i 2 etasjer, med bare melis og vann. Det er to triks for å få det til: Det ene er at melisen må være tjukk og man må bruke en sprøytepose. Det andre trikset er å surre sytråd rundt veggene når du har satt opp alle fire, så kan huset stå og tørke mens du gjør noe annet. (Tråden kan du bare klippe av når huset er tørt) Jo, en ting til... Jeg syns det er best å pynte alle delene før jeg limer sammen huset, Så slipper jeg at huset kneler mens jeg pynter. Lykke til
Gjest gjest Skrevet 14. desember 2005 #12 Skrevet 14. desember 2005 Takk for flere svar!Det var lurt det med sytråden! Men nå er jobben gjort og det gikk overraskende smertefritt. Smelta sukker i panna. Pyntinga gjenstår,så det er litt for tidlig å si om det ble bra. Får vel passe på å ikke lesse på for mye på taket i alle fall.
Arkana Skrevet 14. desember 2005 #13 Skrevet 14. desember 2005 Får vel passe på å ikke lesse på for mye på taket i alle fall. ← Da vi var små stappet vi på godteri så det knapt var noe pepperkake synlig i det hele tatt, men vi hadde aldri skjeve hus. De tåler litt.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #14 Skrevet 15. desember 2005 Vi brukte melis i fjor... Huset ble hetende "huset ETTER snøraset"... Neste gang skal jeg ikke bruke melis
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #15 Skrevet 15. desember 2005 Et lite tips fra meg. Jeg bruker lynlim, og så pynter jeg med melis etterpå. Mine barn er så store at de har oppdaget hvor heslig det er å spise det huset som har stått og støvet i tre uker. Kaster det etter jul, eller hvis det er fint legger jeg det i en pappeske og tar vare på det til neste år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå