Gå til innhold

Lære hunden nye triks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sheltie som jeg har lyst å lære litt nye triks. Han kan de vanlige som sitt, dekk, gi labb, spill død, hopp etc. Prøver å trene på å rulle rundt, men det får han ikke helt til. Prøvd litt på sitte bamse og, men der må vi trene mer. Finnes det en god video på you tube som viser litt framgangsmåter på forskjellig triks som kan anbefales?

Anonymkode: 581a7...183

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tusenvis.

Anonymkode: 7ab61...66d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, tusenvis.

Anonymkode: 7ab61...66d

Vet det er mye på YT, men jeg spør likevel etter anbefaling. Kanskje det er noe gode norske videoer? Hvis du ikke har en anbefaling å komme med eller syntes at spørsmålet mitt var teit, så la være å svar da. Veldig enkelt det, bare scroll videre…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker appen Puppr. Der er det masse triks og forklaring på hvordan man skal lære det. Man får noen triks gratis og betaler en liten sum for å åpne resten.

Anonymkode: 9071b...5e9

Skrevet

Kanskje den har vondt noen steder..  Er vel ikke alle sirkus-øvelser som er like snille for kroppen..

AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (3 timer siden):

Kanskje den har vondt noen steder..  Er vel ikke alle sirkus-øvelser som er like snille for kroppen..

Kanskje det. Derfor trener vi ikke mer på å rulle rundt. Nå er det ikke sirkus øvelser jeg ønsker å trene på. Noen videoer jeg har kommet over er litt for avanserte. Og krever mye av både hund og eier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker appen Puppr. Der er det masse triks og forklaring på hvordan man skal lære det. Man får noen triks gratis og betaler en liten sum for å åpne resten.

Anonymkode: 9071b...5e9

Ok! Da skal jeg sjekke ut den appen og. Takker 😊

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig gøy å lære hunden triks. Jeg har også lært henne litt nyttige ting som å stappe klær i vaskemaskin, skru av/på lysbrytere, åpne skuffer/skap å hente ting til meg.

Noen triks: Dytte ball og ting med nesa istedenfor å ta i munn, presse snute mot håndflate, gå mens hun halter mot meg på kommando, holde en framfot eller en bakfot opp som om hun har vondt. Spinn, bjeff, rygge, slalom mellom beina, baklengs slalom mellom beina. Apportøvelser - hente xxx og komme på plass i sitt ved min venstre fot, holde fast gjenstand til jeg sier takk.

Det meste har vi trent in selv med improvisering og lære små deler av store triks om gangen. Men her er en video av hvordan lære hunden å halte, og en link til norske redningshunder sin forklaring på hvordan man kan lære apport. Apport, eller deler av den bruker jeg til å få hunden til å rydde opp lekene sine, hente ting til meg, stappe ting in i vaskemaskin - og ikke minst hunden kan bli flink både til å holde fast og slippe ting på kommando. Noen hunder vil f.eks ikke gi fra seg leker, eller vil ikke holde ting fast i munnen i heletatt.

https://www.nrh.no/distrikt/rogaland/artikler/apporteringstrening/

Jeg har også fått mye inspirasjon og ideer herifra. Hun har mange videoer og en del vanskelige triks, men også noen triks som passer til alle. Jeg bruker youtube og søker etter det som hunden gjør «teach dog xxxx» og ofte kommer det opp noe jeg kan prøve med min egen.

Anonymkode: d52e6...e4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (På 2.1.2023 den 8.56):

Kanskje dette online-kurset kan være noe for deg? Carina Josefine er flink. :)

https://online.carinajosefine.no/triksekurs-2022?fbclid=IwAR1xckFy5yBAX0v1mjFo0RKhBJsZPaGBPnoPNFgptePdhmEbP-t4K-6i03E

Slenger meg på denne anbefalingen. Triksekurs er gøy, og denne hundetreneren fremmer positive treningsmetoder som skal være gøy for eier og hund samtidig som det øker selvtilliten til hunden og båndet mellom eier og hund 🙂

Anonymkode: cff78...ba9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...