AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Min datter er i ett forhold til jevngammel gutt 17 år. Jeg syntes egentlig at han var relativ hyggelig og høflig men det viste seg at hun ikke har fortalt meg hvor sjalu han egentlig er. Nå har det toppet seg med at han møter opp med roser på skolen. Skjeller henne ut foran vennene han på en veldig aggressiv måte, så unnskylder han seg og så begynner hele kjeftingen på nytt. Han forbyr henne å møte andre gutte venner blir super sjalu når hun skulle på julebord med jobben osv. For meg har dette gått fra røde til svarte flagg og jeg er oppriktig bekymret. Karakterene hennes har falt hun har ofte vondt i magen og viser tydelig tegn til stress i hverdagene som hun absolutt ikke gjorde før. Noen idee om hvordan hjelpe henne ut av dette? Hun selv er klar over at dette er noe hun absolutt ønsker å komme ut av men for det ikke til. Anonymkode: bde2b...f6f 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Hun må jo bare gjøre det slutt. Anonymkode: 7ff20...3a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 Hva med å kontakte guttens foreldre? skriv ned ALT- Og da mener jeg selv de minste detaljer og ta dette opp med hans foreldre. Ditt barn er fortsatt ikke myndig, og du har ansvar for henne. Her bør du foreslå for din datter at du tar på deg rollen som den store stygge ulven og gjør det slutt på hennes vegne. Så kan han være sint på deg og ikke henne. Dette kan potensielt prege hennes liv i mange mange år hvis det får fortsette. Her må du være den voksne og vise vei. Og ikke minst stoppe det! Bare husk å ha en åpen dialog med din datter. Du må være tydelig men også lytte til hennes behov. Dette kan potensielt være et livsfarlig forhold!! Anonymkode: 2732b...bcd 2 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva med å kontakte guttens foreldre? skriv ned ALT- Og da mener jeg selv de minste detaljer og ta dette opp med hans foreldre. Ditt barn er fortsatt ikke myndig, og du har ansvar for henne. Her bør du foreslå for din datter at du tar på deg rollen som den store stygge ulven og gjør det slutt på hennes vegne. Så kan han være sint på deg og ikke henne. Dette kan potensielt prege hennes liv i mange mange år hvis det får fortsette. Her må du være den voksne og vise vei. Og ikke minst stoppe det! Bare husk å ha en åpen dialog med din datter. Du må være tydelig men også lytte til hennes behov. Dette kan potensielt være et livsfarlig forhold!! Anonymkode: 2732b...bcd Dessverre kan jeg ikke kontakte foreldrene hans da han har ett veldig vanskelig forhold til foreldrene sine med involvert barnevern osv. ønsker ikke å utlever for mye så det ikke blir så gjenkjennelig. Men mannen min har egentlig sagt at fortsetter det slik så må han ta kontakt med gutten og si at han forbyr dem å møtes men vet liksom ikke helt effekten av dette. Min datter bestemmer seg for å slå opp og så møter hun han der han er søt og snill og Vipps er hun tilbake igjen i at jammen det blir jo bedre osv. så dette er en ond spiral som hun ikke kommer ut av. Er oppriktig redd han kommer til å oppsøke henne når det blir slutt. Da han flere ganger har troppet opp både på skole og på jobben hennes helt ut av det blå. Anonymkode: bde2b...f6f 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 ^ Da sender du en bekymringsmelding til BV. Anonymkode: 40f81...b6b 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessverre kan jeg ikke kontakte foreldrene hans da han har ett veldig vanskelig forhold til foreldrene sine med involvert barnevern osv. ønsker ikke å utlever for mye så det ikke blir så gjenkjennelig. Men mannen min har egentlig sagt at fortsetter det slik så må han ta kontakt med gutten og si at han forbyr dem å møtes men vet liksom ikke helt effekten av dette. Min datter bestemmer seg for å slå opp og så møter hun han der han er søt og snill og Vipps er hun tilbake igjen i at jammen det blir jo bedre osv. så dette er en ond spiral som hun ikke kommer ut av. Er oppriktig redd han kommer til å oppsøke henne når det blir slutt. Da han flere ganger har troppet opp både på skole og på jobben hennes helt ut av det blå. Anonymkode: bde2b...f6f Det du beskriver her gir meg gåsehud og enda flere røde flagg. Klart mannen din må gjøre dette, og dere må ta en skikkelig alvorsprat med datteren deres. Vis henne eksempler på hvor galt det kan gå og hvor destruktivt psykopater fungerer. Det du beskriver er en klassisk narsissist og da vet han nøyaktig hva han skal gjøre for å få henne til å snu og komme tilbake! Anonymkode: 2732b...bcd 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Skrevet 2. januar 2023 Hadde snakket med henne om narsissister. Finn frem symptom og gå gjennom det. Hvordan de er og hva de gjør. For meg var dette åpningen på å komme meg ut av et vondt og destruktivt forhold med en narsissist. Det var først når jeg fikk kunnskapen at det ble åpenlyst hva jeg hadde med å gjøre. Anonymkode: d84d2...f3d 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 Hun må dumpe han her. Ville også informert skolen, da han ikke kan komme og oppsøke henne der ved ett brudd. Gutten bør også bli informert, om at han er rapportert til skolen, og at skolen kommer til å nekte han å oppholde seg der. Om han likevel dukker opp og ikke vil gå, vil jo skolen få politiet til å komme. Noen må man bare bruke hardt mot hardt mot, for at de skal forstå! Anonymkode: 1d92d...a4f 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 Datteren din er alt for ung til å forstå mekanismene som slår inn og gjør at hun vingler. Ring et krisesenter og forklar situasjonen. Tipper de vil kunne både hjelpe deg og henne, og garantert komme med fagkunnskap som kan bidra til at hun forstår hva som skjer både med henne og med ham Anonymkode: 2732b...bcd 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dessverre kan jeg ikke kontakte foreldrene hans da han har ett veldig vanskelig forhold til foreldrene sine med involvert barnevern osv. ønsker ikke å utlever for mye så det ikke blir så gjenkjennelig. Men mannen min har egentlig sagt at fortsetter det slik så må han ta kontakt med gutten og si at han forbyr dem å møtes men vet liksom ikke helt effekten av dette. Min datter bestemmer seg for å slå opp og så møter hun han der han er søt og snill og Vipps er hun tilbake igjen i at jammen det blir jo bedre osv. så dette er en ond spiral som hun ikke kommer ut av. Er oppriktig redd han kommer til å oppsøke henne når det blir slutt. Da han flere ganger har troppet opp både på skole og på jobben hennes helt ut av det blå. Anonymkode: bde2b...f6f Narisisster vil bruke dette for å isolere datteren deres. Men mannen din kan nok ta en alvorsprat med han. Anonymkode: d84d2...f3d 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #11 Skrevet 2. januar 2023 Siden du fremdeles mottar barnetrygd for datteren , et tegn på at hun fremdeles ikke er myndig, så hadde jeg tatt kontakt med den kjepphøye kavaleren og bedt han bokstavelig talt om å flakse og flyve. En kan ikke stå og se på at datteren sin blir psykisk terrorisert, for det er nettopp det dette handler om. Ta grep du som er forelder ! Du er ikke den første og ikke den siste som har måttet gjøre det for å berge ungdommen sin for psykiske plager Anonymkode: c4b1b...92b 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #12 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessverre kan jeg ikke kontakte foreldrene hans da han har ett veldig vanskelig forhold til foreldrene sine med involvert barnevern osv. ønsker ikke å utlever for mye så det ikke blir så gjenkjennelig. Men mannen min har egentlig sagt at fortsetter det slik så må han ta kontakt med gutten og si at han forbyr dem å møtes men vet liksom ikke helt effekten av dette. Min datter bestemmer seg for å slå opp og så møter hun han der han er søt og snill og Vipps er hun tilbake igjen i at jammen det blir jo bedre osv. så dette er en ond spiral som hun ikke kommer ut av. Er oppriktig redd han kommer til å oppsøke henne når det blir slutt. Da han flere ganger har troppet opp både på skole og på jobben hennes helt ut av det blå. Anonymkode: bde2b...f6f Da er det bare å si i fra at dersom han fortsetter trakassere henne vil dere anmelde han. Og så må dere snakke med datter, hun har vært fram og tilbake flere ganger, det blir ikke bedre. Uansett hvor mange ganger hun tar han tilbake, så blir det ikke bedre. Det har han jo allerede bevist. Og ved å ta han tilbake, så viser hun jo han gang på gang at han fortsatt har kontrollen og kan behandle henne slik han vil, for hun kommer alltid tilbake. Anonymkode: 29324...a68 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #13 Skrevet 2. januar 2023 Jeg ville om jeg var deg ringt ditt lokale krisesenter og snakket med dem, de er eksperter på sånt. Kanskje du og din datter kan få en time og snakke med noen der. Skal man komme seg ut av et sånt forhold må man for det første ville det selv, i tillegg til at mange trenger hjelp og støtte fra profesjonelle. Lykke til❤️ Anonymkode: 3d0b5...f29 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 Dette er så krevende å stå i. Jeg er lærer på vgs og vi har denne problemstillingen hvert år. Kan du koble på skolen. Vi har veldig gode rådgivere som kan støtte deg og følge opp med samtaler med din datter. Det er veldig vanskelig å få disse "flinke pikene" til å bryte ut av destruktive forhold. Men det er svært viktig for dem begge, at hun gjør nettopp det. Når de har kommet inn en så destruktiv vei, er det ingen fremtid for dem. Han trenger også hjelp, men det er ikke hennes/deres ansvar. Men stå i det, ikke gi dere ❤️ Lykke til! Anonymkode: 87188...44b 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 Vet om ett eksempel der kjæresten var veldig sjalu og ikke gav jenta på 16-17 år Fred etter at det var slutt. Hvem tror dere tok opp sin telefon og ringte? Jo faren ringte til gutten og sa at dette måtte han slutte med,og at jenta ikke var interessert i ham lenger,og det måtte han respekterte. Faren er nok av den litt strenge typen. Gutten tok telefonsamtalen til seg, og sluttet å kontakte jenta. Anonymkode: 1d92d...a4f 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #16 Skrevet 2. januar 2023 Dere må gjøre det slutt for henne. Dvs "forby" henne å møte ham, kontakt ham og si at dere har bestemt at hun ikke får lov til å møte ham mer, spill rollen som veldig gammeldagse, veldig strenge. Hun må konsentrere seg om skolearbeidet. Anonymkode: 3b3ea...133
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #17 Skrevet 2. januar 2023 Her må far i huset brette opp ermene og ta han skikkelig. Skrem han bort. Anonymkode: b845b...682
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #18 Skrevet 2. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Dere må gjøre det slutt for henne. Dvs "forby" henne å møte ham, kontakt ham og si at dere har bestemt at hun ikke får lov til å møte ham mer, spill rollen som veldig gammeldagse, veldig strenge. Hun må konsentrere seg om skolearbeidet. Anonymkode: 3b3ea...133 Det klassiske som skjer da er at datteren bare vil møte han enda mer. Anonymkode: 4c9ff...96d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #19 Skrevet 2. januar 2023 Dere må ha en samtale med henne om hva en partner og kjæreste skal gjøre for en. At man skal ha det bra og at man støtter hverandre og legger ikke begrensinger som dette i et sunt forhold. Hun må læres å sette seg selv først og å se tegnene på mainuplasjon og isolering og hva skadene av det er. Jeg har stadig slike samtaler med barnet mitt som ikke en gang har begynt å date, men som har begynt å kikke litt mer. Anonymkode: b56da...81d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #20 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det klassiske som skjer da er at datteren bare vil møte han enda mer. Anonymkode: 4c9ff...96d Jeg mener at de skal spille strenge ovenfor ham, og at datter kan spille med, hun "tvinges" av dem til å bryte, slik at det ikke er hennes beslutning, men deres, og hun bare "må". Datteren kan skylde på dem, fortelle om en helt crazy far som tom har kontaktet skolen og nå blir hun overvåket i lange tider og mister lommepenger og kjøretimer og skjermtid hvis hun ikke "lyder". I virkeligheten må de jo avtale dette med datter først, slik at hun er enig, det skal være til hjelp for henne, slik at hun kan si at hun bare ikke tør mer og ikke har noe valg, det er ikke det at hun ikke liker ham lengre, det er bare fordi hun ikke får lov. Anonymkode: 3b3ea...133
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå