Gå til innhold

Søster ghostet fordi jeg sendte julekort..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Velger å være anonym da jeg er sikker på det ikke finnes tilsvarende problemstillinger i dette landet😅

Det hele begynte tidligere i julen da søsteren min kom med flere sarkastiske stikk i forhold til andre familiemedlemmer som hadde mottatt kort fra meg. Jeg informerte henne da at hun og tantebarnet hadde jo også fått kort av meg, de lå i pakken jeg sendte til tantebarnet som jeg vet de hadde mottatt. Da skrev hun at nei de hadde ikke fått noe kort med en sarkastisk smiley etterpå, som jeg tolket som hun insuinerte at jeg løy om å ha sendt de julekort.

Siden det virket som hun hadde null intensjoner om å faktisk undersøke om kortene var noe sted så sendte jeg en melding til tantebarnet. En helt vanlig melding der jeg bare sa at det skulle ha vært 2 kort i pakken de mottok og om hun kunne sjekke på nytt. Da fikk jeg kort tid etterpå melding av tantebarnet at kortene hadde bare falt bak sengen, men de var altså dukket opp igjen. Jeg ble veldig glad og lettet, MEN her begynner problemet. Tantebarnet mitt hadde visst blitt sur på søsteren min for at jeg spurte om kortene, og jeg fikk melding av søsteren min takk for kortet men jeg hadde nå ødelagt hele julefreden og blabla. Jeg fikk svart at jeg følte hun mente jeg løy om kortene så jeg ville bare sjekke om kortene ble mottatt fordi jeg var redd de hadde kastet de i søpla. Her stopper kontakten.

Prøvde å sende noen snaps i løpet av julen men null respons. Ingen nye meldinger, nyttårsmelding osv. Bare ghostet. Og nei det er ikke første gang, men jeg greier ikke fatte hva jeg gjorde feil. Fikk bare en dårlig følelse av hele greia. Jeg visste jo ikke at tantebarnet skulle bli sur på søsteren min🤷‍♀️ Jeg og tantebarnet har kontakt som før, så det er ikke noe problemer der. 

Anonymkode: 2edbf...723

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det eneste du har gjort "feil" Er å motbevise din søster og hun mener sikkert at "du gjør ALT for å ha rett" til og med plage ditt eget tantebarn.

Altså, en helt på jordet reaksjon men jeg ser for meg at ene søsteren min kunne reagert på dette selv om det er helt irrasjonelt.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Puh, evigvarende pubertale søsken er ikke akkurat århundrets gave. Du har følgende mulighet:

- konfrontere henne hver gang dette skjer, og at det er ugreit å reagere slik.

- konfrontere henne og forklare hvorfor du ønsker å minimere kontakten hvis dette fortsetter.

- kutte kontakten.

- la henne fortsette uten å verken si eller gjøre noe.

Min bror har likt reaksjonsmønster. Hvis hormonene flommer sender jeg han en melding med "ta kontakt når folkevettet er på retur". 

Anonymkode: c0ba9...9cd

• Liker 13
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Trassing er det best å ignorere uansett hvor gammel trasseren er

Anonymkode: 6feeb...2c6

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare dropp alt tull og tøysekontakt med snaps og meldinger og sånt, og la Søster Sur være sur til hun ikke er sur lenger slash trenger noe. Så må hun selv ta kontakt. 

Anonymkode: c02d1...810

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
vea skrev (1 time siden):

Jeg tenker det eneste du har gjort "feil" Er å motbevise din søster og hun mener sikkert at "du gjør ALT for å ha rett" til og med plage ditt eget tantebarn.

Altså, en helt på jordet reaksjon men jeg ser for meg at ene søsteren min kunne reagert på dette selv om det er helt irrasjonelt.

Hun reagerer på andre ting også men nå vet jeg konkret hva hun reagerte på. Plutselig blir det 3-6 måneder uten kontakt pga noe jeg som regel ikke vet hva er årsaken en gang.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Puh, evigvarende pubertale søsken er ikke akkurat århundrets gave. Du har følgende mulighet:

- konfrontere henne hver gang dette skjer, og at det er ugreit å reagere slik.

- konfrontere henne og forklare hvorfor du ønsker å minimere kontakten hvis dette fortsetter.

- kutte kontakten.

- la henne fortsette uten å verken si eller gjøre noe.

Min bror har likt reaksjonsmønster. Hvis hormonene flommer sender jeg han en melding med "ta kontakt når folkevettet er på retur". 

Anonymkode: c0ba9...9cd

I dette tilfelle er det ikke mulig å konfrontere, det blir bare verre. Hun tåler ikke konfrontasjon og blir bare mer sint.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Trassing er det best å ignorere uansett hvor gammel trasseren er

Anonymkode: 6feeb...2c6

Sant...

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Bare dropp alt tull og tøysekontakt med snaps og meldinger og sånt, og la Søster Sur være sur til hun ikke er sur lenger slash trenger noe. Så må hun selv ta kontakt. 

Jeg ga meg etter 2 snaps for da vet jeg hun gir meg silent treatment. Men idiotisk å kutte kontakt i opp til et halvt år for noe filleting🥺

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at hun straffer deg da? Jeg la akkurat merke til at den ene søsteren min ikke har åpnet noen snaps fra meg siden 1.desember. Jeg tenkte IKKE at hu var sur på meg, jeg tenkte at hu har slettet snap eller tatt en lang pause fra sosiale medier. 

Anonymkode: 66ef8...582

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er storesøster og hun er lillesøster? Eller dere har tilsvarende mønster i bakgrunnen? 

Der dere klassisk har hatt en relasjon der du vet best, er belærende, har mest erfaring, og gjerne også gjør et poeng ut av det? Hun er nå voksen selv, og har piggene ute og reagerer overdrevent enhver gang den belærende storesøsteren kommer frem, og føler hun ikke blir sett på som en likestilt som også innimellom har rett? 

Snakks sammen. Men dropp den konfronterende tonen, der du skal være den voksne som ordner opp. Ring, og si, det gjør vondt, vi er voksene mennesker, nå snakker vi. Fortell meg om hva du følte om situasjonen. Så gir du henne ordet. Anerkjenn det hun føler (selv om du enker jævla drittunge i ditt stille). 

Anonymkode: cebcd...0c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger å bevise at du har rett, hun hater å få bevist at hun tar feil, og du drar tantebarnet (hvor gammel?) inn i konflikten ved å be ungen hjelpe deg å bevise at hun tar feil.

En annen gang si noe sånt som 'neivel, så har du ikke fått dem da' mens du tenker 'selv om jeg sendte dem godt innpakket så kanskje du burde dobbeltsjekke ditt sta mehe av et esel' og så lar du det ligge.

Jeg har også vært av typen som har hatt ekstremt behov for å bevise at jeg har rett, men jeg innså at det er meget usjarmerende og vente meg av med det.

Anonymkode: 01abe...31f

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er du sikker på at hun straffer deg da? Jeg la akkurat merke til at den ene søsteren min ikke har åpnet noen snaps fra meg siden 1.desember. Jeg tenkte IKKE at hu var sur på meg, jeg tenkte at hu har slettet snap eller tatt en lang pause fra sosiale medier. 

Anonymkode: 66ef8...582

Det er ikke første gang det skjer.  Så ja jeg vet det er med vilje. Hun stoppet momentant å skrive etter hun skrev den anklagende meldingen om at jeg hadde ødelagt julefreden. Hun har vært aktiv hver dag og lagt ut story osv. Bare ikke sendt meg noe direkte.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du er storesøster og hun er lillesøster? Eller dere har tilsvarende mønster i bakgrunnen? 

Der dere klassisk har hatt en relasjon der du vet best, er belærende, har mest erfaring, og gjerne også gjør et poeng ut av det? Hun er nå voksen selv, og har piggene ute og reagerer overdrevent enhver gang den belærende storesøsteren kommer frem, og føler hun ikke blir sett på som en likestilt som også innimellom har rett? 

Snakks sammen. Men dropp den konfronterende tonen, der du skal være den voksne som ordner opp. Ring, og si, det gjør vondt, vi er voksene mennesker, nå snakker vi. Fortell meg om hva du følte om situasjonen. Så gir du henne ordet. Anerkjenn det hun føler (selv om du enker jævla drittunge i ditt stille). 

Altså dama er over 50 og jeg er 15 år yngre. Tantebarnet er voksent. Så nei denne teorien passer nok ikke. Jeg tør som regel ikke si noen ting for alt blir tolket feil så gjør alt jeg kan for å ikke si noe feil, irritere eller noe som kan mistolkes. Jeg kontaktet ikke tantebarnet for å lage noe poeng men for faktisk å finne ut om julekortene var noe sted. Jeg var egentlig lei meg for trodde de hadde kastet de i søpla uten å ha sett det var noe mer i pakken.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du trenger å bevise at du har rett, hun hater å få bevist at hun tar feil, og du drar tantebarnet (hvor gammel?) inn i konflikten ved å be ungen hjelpe deg å bevise at hun tar feil.

En annen gang si noe sånt som 'neivel, så har du ikke fått dem da' mens du tenker 'selv om jeg sendte dem godt innpakket så kanskje du burde dobbeltsjekke ditt sta mehe av et esel' og så lar du det ligge.

Jeg har også vært av typen som har hatt ekstremt behov for å bevise at jeg har rett, men jeg innså at det er meget usjarmerende og vente meg av med det.

Tantebarnet er nesten 20 og ja pakken var sendt til tantebarnet ikke til søsteren min. Så derfor jeg spurte henne direkte om hun kanskje kunne sjekke på nytt, og da fant hun jo julekortene med en gang. Som sagt, det var ingen konfronterende melding jeg sendte. Jeg bare sa det samme som til søsteren min, at det lå to kort i pakken også og om hun kunne sjekke på nytt.

Og inntrykket mitt var at søsteren min hadde null intensjon om å finne ut om kortene var der. Jeg ville oppriktig at de skulle få kortene..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var riktig å kontakte tantebarnet. Hun hadde oversett to julekort i pakken. Men jeg skjønner ikke hvorfor tantebarnet skulle bli sur på søsteren (sin mor) av den grunn? 

• Liker 10
Skrevet

Hun ble vel sur når du mente de var kastet og at hun ikke leitet med vilje. Dere virker jo spesielle begge to..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

............

Tantebarnet er nesten 20 og ja pakken var sendt til tantebarnet ikke til søsteren min.............

Likevel velger du først å spørre søsteren din om kortene var med?  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke at jeg ville ha orket å bruke tid eller krefter på sånne mennesker. 

Familie, eller ikke. 

Anonymkode: 824a6...f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke første gang det skjer.  Så ja jeg vet det er med vilje. Hun stoppet momentant å skrive etter hun skrev den anklagende meldingen om at jeg hadde ødelagt julefreden. Hun har vært aktiv hver dag og lagt ut story osv. Bare ikke sendt meg noe direkte.

Altså dama er over 50 og jeg er 15 år yngre. Tantebarnet er voksent. Så nei denne teorien passer nok ikke. Jeg tør som regel ikke si noen ting for alt blir tolket feil så gjør alt jeg kan for å ikke si noe feil, irritere eller noe som kan mistolkes. Jeg kontaktet ikke tantebarnet for å lage noe poeng men for faktisk å finne ut om julekortene var noe sted. Jeg var egentlig lei meg for trodde de hadde kastet de i søpla uten å ha sett det var noe mer i pakken.

Tantebarnet er nesten 20 og ja pakken var sendt til tantebarnet ikke til søsteren min. Så derfor jeg spurte henne direkte om hun kanskje kunne sjekke på nytt, og da fant hun jo julekortene med en gang. Som sagt, det var ingen konfronterende melding jeg sendte. Jeg bare sa det samme som til søsteren min, at det lå to kort i pakken også og om hun kunne sjekke på nytt.

Og inntrykket mitt var at søsteren min hadde null intensjon om å finne ut om kortene var der. Jeg ville oppriktig at de skulle få kortene..

Du har en ekstrem ovenfra og ned holdning som skinner gjennom her. Der du ikke tar i mot innspill til å se saken på andre måter, til å reflektere over hvorfor relasjonen og kommunikasjonen er som den er. Om det er noe med din atferd og handlingsmønster som fører til slike situasjoner. 

Her tar alle vi som kommer med innspill feil, uten en eneste "tja, det kan jo tenkes..." fra din side.

Så der forstod jeg din søster godt, og tenker meg at et innlegg fra henne ville belyst saken på en annen måte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var riktig å kontakte tantebarnet. Hun hadde oversett to julekort i pakken. Men jeg skjønner ikke hvorfor tantebarnet skulle bli sur på søsteren (sin mor) av den grunn? 

Nei det skjønner jeg heller ikke..

BobbySocks skrev (1 time siden):

Hun ble vel sur når du mente de var kastet og at hun ikke leitet med vilje. Dere virker jo spesielle begge to..

Det er mulig å kunne oversett kortene og dermed kastet de. Noe jeg antok hadde skjedd siden hun sa det ikke var noen kort (pakken ble mottatt en uke tidligere så hadde jo ikke vært rart om det havnet i søpla med emballasjen). Jeg er kanskje spesiell ja som lurer på hvorfor noen skal kutte kontakten med meg pga noen julekort. 

Whistler skrev (58 minutter siden):

Likevel velger du først å spørre søsteren din om kortene var med?  

Fordi det var hun som begynte å slenge sarkastiske bemerkninger om at visse familiemedlemmer hadde fått kort av meg, men ikke de. Og da ble jeg ganske overrasket for jeg visste de hadde mottatt pakken. Og da jeg sa men dere har jo fått kort også  og forklarte de lå i pakken som tantebarnet fikk så sa hun nei det var ingen kort der og med et surt ansikt.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg tror ikke at jeg ville ha orket å bruke tid eller krefter på sånne mennesker. 

Familie, eller ikke. 

Anonymkode: 824a6...f01

Nei tenker det samme av og til men har ikke så mye familie..

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du har en ekstrem ovenfra og ned holdning som skinner gjennom her. Der du ikke tar i mot innspill til å se saken på andre måter, til å reflektere over hvorfor relasjonen og kommunikasjonen er som den er. Om det er noe med din atferd og handlingsmønster som fører til slike situasjoner. 

Her tar alle vi som kommer med innspill feil, uten en eneste "tja, det kan jo tenkes..." fra din side.

Så der forstod jeg din søster godt, og tenker meg at et innlegg fra henne ville belyst saken på en annen måte. 

Kanskje grunnen er fordi jeg er vant til denne typen reaksjonsmønster? Har hatt tråder her tidligere om samme søster. Hun stoppet feks å ta kontakt med meg i et halvår fordi jeg sa jeg var gravid, mottok masse sarkastiske meldinger og meldinger om at hun hatet barn før det ble stille.Gikk nesten hele svangerskapet uten å høre et kvekk fra henne. Jeg er vant til å bli skuffet av henne. Jeg må kanskje ta meg sammen hvis det er meg feilen ligger hos, jeg begynner jo lure?

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Når hun sa de ikke lå der kunne du ha sagt at du la de oppi, men de kan jo ha kommet bort, og så sagt at du kan sende nye, siden de første var kommet bort på veien. 

Anonymkode: ea715...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) Men idiotisk å kutte kontakt i opp til et halvt år for noe filleting  Anonymkode: 2edbf...723

Nei, det som er idiotisk er at en voksen kvinne på 50+ driver med surhet og silent treatment i stedet for å unnskylde at hun tok feil angående julekort. 

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tør som regel ikke si noen ting for alt blir tolket feil så gjør alt jeg kan for å ikke si noe feil, irritere eller noe som kan mistolkes.  Anonymkode: 2edbf...723

Og at du - lillesøster på 35 år - fortsatt gidder dette. 

Surhet og silent treatment er en primitiv for for psykisk vold. Kontakt med din søster foregår 100% på hennes betingelser - du må ikke gjøre henne sur. Gjør du henne sur blir du straffet inntil hun allernådigst tilgir deg og vil snakke til deg igjen. Dette virker inntil den dag du ikke lenger vil akseptere betingelsene, at kontakt med henne ganske ikke er verdt alt det det "koster" unngå å gjøre henne sur. Kort sagt, når du en dag har fått nok. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det var hun som begynte å slenge sarkastiske bemerkninger om at visse familiemedlemmer hadde fått kort av meg, men ikke de. Og da ble jeg ganske overrasket for jeg visste de hadde mottatt pakken. Og da jeg sa men dere har jo fått kort også  og forklarte de lå i pakken som tantebarnet fikk så sa hun nei det var ingen kort der og med et surt ansikt.

'Det var rart, jeg var sikker på jeg la dem i pakken til Lise, jeg kan høre med henne om hun fikk dem.'

Om det er av vond erfaring eller hva det er skal jeg ikke si, men du fremstår ganske bastant i kommunikasjonen overfor en søster som er minst like bastant i kommunikasjonen. Den eneste du kan endre er deg selv, så om du ønsker å ha en relasjon med din søster vil jeg anbefale å starte med å bevisst kommunisere litt rundere og mykere og se om det hjelper.

Alternativt kan du droppe å kommunisere med henne når du ikke , og heller opprettholde en relasjon til ditt voksne tantebarn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

'Det var rart, jeg var sikker på jeg la dem i pakken til Lise, jeg kan høre med henne om hun fikk dem.'

Om det er av vond erfaring eller hva det er skal jeg ikke si, men du fremstår ganske bastant i kommunikasjonen overfor en søster som er minst like bastant i kommunikasjonen. Den eneste du kan endre er deg selv, så om du ønsker å ha en relasjon med din søster vil jeg anbefale å starte med å bevisst kommunisere litt rundere og mykere og se om det hjelper.

Alternativt kan du droppe å kommunisere med henne når du ikke , og heller opprettholde en relasjon til ditt voksne tantebarn.

Jeg er så enig i denne.

Ut i fra hva TS skriver skal hun jo absolutt få frem at hun har rett, så snart om mulig, med dårlig kommunikasjon. Til en person som slår seg helt vrang. Dermed bidrar begge til å eskalere situasjonen. 

Jeg ville nesten i enhver relasjon svart noe i retning av; "oi, jeg trodde jeg la de i pakken til Lise, kan vi ikke sjekke der? Om ikke så fikser vi bare et nytt kort, jeg setter pris på at du etterlyser dette og at det betyr noe for deg". 

Om man alltid kommer inn i en diskusjon bastant på at man har rett så låser det seg selvfølgelig hos motparten. Og det hender jo at alle gjør feil, alt fra at kortet faktisk ble glemt, til at det er mistet, eller dessverre kastet. Så jeg ser virkelig ikke visten med å være bastant. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...