Gå til innhold

går hjerteinfarkt over av seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en episode hvor jeg ble akutt kortpustet og andpusten, også utviklet det seg til ekstreme smerter i brystet, ryggen, nakken og kjeven, i tillegg til at jeg ble svimmel og det prikket ut mot armene. Det varte i 3-4 timer, hvor jeg nærmest lå og vre meg i smerter. Hadde lyst til å ringe ambulansen, men som ung rusmisbruker så har jeg hatt omtrent utelukkende negative erfaringer med helsevesenet, så jeg tok heller sjansen på å prøve å legge meg og sove det av meg. 

Jeg liker egentlig ikke å søke opp symptomer, fordi plutselig blir jeg overbevist om at jeg har alt fra kreft til organsvikt, men i går var det såpass ekstremt at jeg bare måtte, og det som var nærmest det jeg opplevde var hjerteinfarkt (spesielt hos kvinner).. Nå har det jo heldigvis gått over, så vet ikke om det var noe annet eller om det kan gå over av seg selv uten behandling? Jeg har legetime om et par uker så tenkte å spørre om å ta et par tester for å se om organene mine har det fint, om det er mulig. Jeg er i tidlig 20 årene, men på grunn av livsstil (nærmest sengeliggende i flere år pga psykisk sykdom) og rusmisbruk (injiserer, bruker bla amfetamin som er tøft for hjertet, er underernært og har søvnmangel) så vil jeg tro jeg har større risikoer enn folk flest. 

Anonymkode: 951fd...291

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta kontakt med lege eller 113 og snakke med dem snarest. Du skal alltid kontakte 113/lege ved slike symptomer. Helst fortest mulig. Snakk med dem.

Det er viktig at slikt blir tatt tak i raskt. Du kan ha fått skader på hjertet som trenger behandling. Du kan ha propp som trengs å fjernes. Eller behov for blodfortynnende. 

Jo fortere du ringer, jo større er sjansen for at det går bra med deg. 

Du kan få flere. 

Ring 113. 

Anonymkode: 2115c...d3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hjertet kan få varige skader.

Anonymkode: d1636...243

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du bør ringe 113. Om det er hjerteinfarkt so er det viktig å få behandling for det. Det kan også være andre ting som gjør til at du får brystsmerter, men veldig viktig å få sjekket ut. 

Endret av Curiousine
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et lite hjerteinfarkt kan gå over av seg selv ja. Det er nettopp det som mange kvinner opplever, de blir ikke trodd også blir det oppdaget senere. Fordi hjertet kan få varige skader etterpå. En del av hjertemuskelen kan bli ødelagt.  Så det bør sjekkes, men jeg forstår også at du har dårlig erfaring med helsevesenet. Håper du har en god fastlege. 

Anonymkode: 70731...5c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hjerteinfarkt går ikke over av seg selv.

Kom deg til lege.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du fikk et mindre hjerteinfarkt, og derfor gikk symptomene tilsynelatende over av seg selv? 

Men du kan selvfølgelig ha fått varige skader på hjertet, selv om du kanskje du ikke legger særlig til dette med en gang. Men så kan du få enda ett hjerteinfarkt senere, som kroppen ikke klarer å håndtere - nettopp fordi hjertet allerede har blitt skadd.        

Anonymkode: 965a4...f3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring 113 nå!

Anonymkode: 2bd10...865

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ett hjerteinfarkt er at blodårene i selve hjertet tettes, vevet som får blod fra denne åren vil få skade, det blir mer press på årene i nærheten. Det kan etterhvert dannes nye blodårer som overtar for den tette, men det vil bli en skade på hjertet. Ta kontakt med 113 for å minske skaden på hjertet.

Anonymkode: a5bdc...158

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du har hatt hjerteinfarkt, vises det på en enkel undersøkelse som heter EKG. Den kan du få tatt på alle legekontor/legevakt. Ta kontakt med lege i dag. Det er ikke sikkert du overlever neste gang.

Anonymkode: b569d...e30

Skrevet (endret)
Snublefot62 skrev (12 timer siden):

Hjerteinfarkt går ikke over av seg selv.

Kom deg til lege.

Det gjør jo det. Kan gjøre, i hvertfall. Enten går det over eller så dør man. 
Men hvis det virkelig er slik at ts har gjennomgått infarkt, har hun mest sannsynlig fått en skade på hjertet. Et hjerteinfarkt innebærer at en av hjertets kransarterier blokkeres helt eller delvis slik at en del av hjertet mister sin blodforsyning. 
Hva skjer med vev som står uten blodtilførsel over en viss tid? Jo, det dør. 
Et stort infarkt: en stor del av hjertemuskelen er ødelagt. Meget farlig tilstand, pasienten kan dø som følge av hjertesvikt/-stans. Min egen far døde som følge av dette, eneste som potensielt kunne reddet ham var et nytt hjerte 😢
Et lite infarkt går som regel bedre, men kan fortsatt være farlig. Hjerteinfarkt er en akutt, livstruende tilstand. 
Ts, jeg håper inderlig at du tar kontakt med legevakt/lege så snart du kan. De kan ta EKG, blodprøver osv for å sjekke ut om du virkelig har hatt infarkt og hvor stort det ev har vært.

Selv om du ikke har vært flink til å ta vare på deg selv tidligere, fortjener du all hjelp du kan få! Og du, oppdater gjerne!

Ny Edit: Hold deg langt unna amfetamin, om du fortsatt bruker!!!
God bedring! 💞

Endret av Bacteria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...