Gå til innhold

Er tics arvelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen har tics, han slenger på hodet, blinker med øynene, lager grimaser og har startet å lage lyder også «Hm Hm Hm Hm» hele tiden, snufsing også. Vi venter barn snart å lurer på om det her er arvelig? Vil ikke at sønnen våres skal få det.. mannen er heller ikke åpen for behandling, noe som er irriterende da det går ut over mye.. noen som vet? 

Anonymkode: 38fbc...877

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan være arvelig. Men tics kan jo komme av ulike årsaker. Jeg har selv tics, og har hatt det fra jeg var 4-5 år:) 

AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan være arvelig. Men tics kan jo komme av ulike årsaker. Jeg har selv tics, og har hatt det fra jeg var 4-5 år:) 

Er det stor sjanse for å gi det videre til barnet? Vil ikke at han skal få det. Har du like tics som mannen min? Hvordan håndterer du det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det stor sjanse for å gi det videre til barnet? Vil ikke at han skal få det. Har du like tics som mannen min? Hvordan håndterer du det?

Det er ikke noe du kan velge at barnet ikke skal få…

Anonymkode: ad418...019

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg hadde masse tics som barn. Blinking og himling med øynene, og kasting på skuldrene og nakke. Jævlig plagsomt, men vokste av meg mesteparten. Nå har jeg "kun" tics med øynene. Men er medisinert. (Abilify) Og det er knapt merkbart nå. Takk Gud for at det finnes hjelp 😂 Ticset så ekstremt mye , at jeg gikk jo med kronisk hodepine og nakkesmerter. 

Vet ikke hvor stor sjansen er, for at barnet skal arve ticsene. Men jeg arvet det fra min mor;)

Endret av Hannah80
AnonymBruker
Skrevet

"Bokstaver" er arvelig, ja. Men ser det er medisiner for tics. Selv om mannen din ikke ønsker behandling for tics, så er det gjerne greit at barnet får det?

Anonymkode: 3281d...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe du kan velge at barnet ikke skal få…

Anonymkode: ad418...019

Det vet jeg, men det er jo ikke ønskelig.

AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Ja, jeg hadde masse tics som barn. Blinking og himling med øynene, og kasting på skuldrene og nakke. Jævlig plagsomt, men vokste av meg mesteparten. Nå har jeg "kun" tics med øynene. Men er medisinert. (Abilify) Og det er knapt merkbart nå. Takk Gud for at det finnes hjelp 😂 Ticset så ekstremt mye , at jeg gikk jo med kronisk hodepine og nakkesmerter. 

Vet ikke hvor stor sjansen er, for at barnet skal arve ticsene. Men jeg arvet det fra min mor;)

Høres veldig slitsomt ut, det er heldigvis behandling for det meste. Så bra du har fått hjelp å at ticsen er mindre plagsom nå! Det er ikke det verste å få tenker jeg, men er redd for mobbing..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

"Bokstaver" er arvelig, ja. Men ser det er medisiner for tics. Selv om mannen din ikke ønsker behandling for tics, så er det gjerne greit at barnet får det?

Anonymkode: 3281d...292

Om barnet får tics skal han selvfølgelig få behandling. Dumt at far ikke er villig, tror det kunne hjulpet han mye. Han sier selv han har mye tics å at det er plagsomt så skjønner virkelig ikke problemet med å få hjelp for det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tics, sønnen min har også det. Både vokale og motoriske så han har fått tourettes diagnosen.

Anonymkode: 2be65...cbc

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som har tics, men vi kjenner ingen andre i slekt og familie som har det. Tvangstanker er det dog flere som sliter med. Sikkert en arvelig faktor, men ikke nødvendigvis. Blir som det blir. 

Anonymkode: 6215a...365

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har et barn som har tics, men vi kjenner ingen andre i slekt og familie som har det. Tvangstanker er det dog flere som sliter med. Sikkert en arvelig faktor, men ikke nødvendigvis. Blir som det blir. 

Anonymkode: 6215a...365

OCD og ADHD er vanlig komorbiditet til Tourette. 
Mange med Tourette sliter langt mer med tvangstanker en med tics.

Anonymkode: 7b910...9cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mannen har tics, han slenger på hodet, blinker med øynene, lager grimaser og har startet å lage lyder også «Hm Hm Hm Hm» hele tiden, snufsing også. Vi venter barn snart å lurer på om det her er arvelig? Vil ikke at sønnen våres skal få det.. mannen er heller ikke åpen for behandling, noe som er irriterende da det går ut over mye.. noen som vet? 

Tics er vel gjerne et symptom på tourette syndrom (ts), men vet ikke om det kan ha andre årsaker også. Når det gjelder ts så kan det være arvelig, men det er absolutt ikke gitt at sønnen din får det samme.

Anonymkode: de81f...8a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...