Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om en nettside hvor man kan lære seg tegnspråkalfabetet?

Hilsen Lille meg

Skrevet

Hvis du søker på tegnspråk og alfabetet får du opp flere sider som kan vise deg det.

Skrevet (endret)
http://www.acm.no/materiell/handalfabet/1hands.html

Her finner du et enhåndsalfabet.

Tegn kan variere ut fra hvor man bor...Dette er fra Møller kompetansesenter som ligger i Trondheim.

Alfabetet er det samme uansett hvor i Norge man bor såfremt man ikke bruker det internationale alfabetet (er bare noen små forskjeller) Men i Oslo området brukes ofte tohåndsalfabetet, mens i resten av landet brukes enhåndsalfabetet mest. Jeg bruker nesten aldri tohåndsalfabetet, så når noen bruker det til meg må jeg konsentrere meg skikkelig.

Endret av Bentebent
Skrevet

Bentebent: når du sier, det så kommer jeg jo på at jeg har blitt fortalt det :) Men andre tegn kan variere?

Skrevet
Bentebent: når du sier, det så kommer jeg jo på at jeg har blitt fortalt det :) Men andre tegn kan variere?

Ja, andre tegn kan variere. :) Det finnes veldig mange forskjellige tegn som betyr det samme. Litt det samme som med dialekter i talespråk.

Skrevet
Ja, andre tegn kan variere.  :) Det finnes veldig mange forskjellige tegn som betyr det samme. Litt det samme som med dialekter i talespråk.

Ja, det viser seg at jeg har lært en del bergensk...

Men det var vel ikke dette tråden egentlig handlet om :sjenert:

Skrevet
Her er en del av de ulike håndalfabetene som finnes. Mitt intrykk er at døve ungdommer i Norge stort sett bruker det internasjonale håndalfabetet, fordi det var det som ble brukt da de var små. Det Norske er ikke så veldig gammelt(det som brukes i dag er fra 1996) Men døve barn i dag lærer det Norske.
Skrevet
Ja, det viser seg at jeg har lært en del bergensk...

Men det var vel ikke dette tråden egentlig handlet om :sjenert:

Nei var vel ikke det

Skrevet

Det var jo ikke de store forskjellene fra det norske alfabetet. Ser også at noen av bokstavene der er de som jeg lærte første gangen jeg lærte alfabetet, men at jeg nå har byttet de ut med tegnene i det norske alfabetet. Er jo best å bruke de samme som elevene :)

Skrevet

Takk for svar begge to! Det gjør ingenting om tråden skled litt ut....

Men jeg er litt usikker på hva som er riktig å bruke ut fra diskusjonen deres?

Det er egentlig ikke så viktig, for det skal bare være til husbruk. Tenkte jeg såvidt skulle lære meg og etterhvert datteren min alfabetet. Hun er nemlig helt fasinert av nyheter på tegnspråk som er før barne-TV. :)

Hilsen Lille meg

Skrevet
Her er en del av de ulike håndalfabetene som finnes. Mitt intrykk er at døve ungdommer i Norge stort sett bruker det internasjonale håndalfabetet, fordi det var det som ble brukt da de var små. Det Norske er ikke så veldig gammelt(det som brukes i dag er fra 1996) Men døve barn i dag lærer det Norske.

Så spennende. Har døve slektninger, og vi har alltid brukt det internasjonale alfabetet, etthåndsalfabetet. Selv om dette er i Oslo-området.

• 3 år senere...
Gjest bilind stumm og døv
Skrevet
Er det noen som vet om en nettside hvor man kan lære seg tegnspråkalfabetet?

Hilsen Lille meg

ja www. adult.com

Skrevet

www.tegnordboka.no

Skriv inn ordet og opp får du tegnet :) Men må bare påpeke at den er under utvikling, så det er langt i fra alt du finner der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...