Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går virkelig ikke overens med resten av familien. Merker det spesielt nå etter jula, hvor det har vært forskjellige selskaper her og der.

Mannen min og jeg, vi er helt annerledes enn resten. Skjønner ikke hvordan det går an å bli så forskjellige. Alle er greit bemidlet, men jeg er en person som mener verdier er noe helt annet enn kroner & øre. Jeg bryr meg ikke om merkelappen på jakka, eller prislappen på bilen folk kjører. Vi kjører et par år gamle biler selv, og går for det nøytrale og pålitelige slaget. Når det gjelder klær så velger jeg rimelig og klassisk framfor store logoer.

Disse andre, de bryr seg bare om merker og pris. "Hvilket merke er det serviset, det glasset, den kaffekannen?" Og de har rene designerhjem med strøkne linjer og luksusmerker ned til minste detalj. Vi snakker dyre merker, til og med på toalettrullholderen. 

Og når selskapet er hos oss, så er de litt sånn: "Åh, stakkars, hun forstår vel ikke merker hun." Og de sier: "Ja, her var det jo en...koselig stil." På en fryktelig nedlatende måte. 

Jeg har selvsagt hørt om Porsgrund. Jeg har også serviser derfra, men jeg bruker liksågodt andre, uten kjente merker, som jeg syns er like fine. Jeg bedømmer ikke utseende og smak utifra produsent eller prislapp, men baserer det utelukkende på egne preferanser og hva som tiltaler mitt øye. Dette forstår de ingenting av. 

Og meningene gjenspeiler seg i alt annet også. De forstår ikke hvordan noen kan være fattige i Norge. Og de snakker nedsettende om alle som er dårligere stilt. De måler folk utifra hvor de havner på skattelistene, og hva de eier av materielle goder. Og titler, det er fryktelig viktig for dem. De forguder en jurist og ser ham mer som en likemann, og snakker høflig til vedkommende - mens de knapt kan svare en person som jobber i butikk. Og i tilfelle kommer de med dårlige kamuflerte nedlatende kommentarer. 

Hva er det som feiler sånne folk? Og hvordan håndterer dere dem? Jeg orker ikke engasjere meg i diskusjonene de ønsker å debattere lenger, før tok jeg dem på hver eneste kommentar om fattige folk og slikt. Men jeg når ikke inn. De er fullstendig i sin egen boble, og jeg blir så satt ut av hva de presterer å si at jeg ofte blir stum, der og da. 

Vet du hva de klarte å si, da det var snakk om fattige folk på Debatten på NRK? Det var en minstepensjonist blant annet, som bare hadde 14.000 kr å leve for i måneden. Det sier seg selv at dette er for lite å leve av. Men da sa de: "De er vel fattige fordi de drikker, sånn har det alltid vært. De fattige drikker, og hadde de ikke drukket opp pengene sine så hadde de ikke vært så fattige."

Hvordan håndtere slike folk? Jeg er lei av de nedlatende kommentarene når de er på besøk her også. Vi kunne kjøpt de samme merketullet som dem, men vi velger å ikke gjøre det. Og da er jeg liksom dum jeg da? Og skal snakkes nedlatende til. Uff, en utblåsning dette. Setter pris på innspill. 

Anonymkode: 7cd39...c29

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dessverre ikke så mye man får gjort med mindre intelligente mennesker.

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg går virkelig ikke overens med resten av familien. Merker det spesielt nå etter jula, hvor det har vært forskjellige selskaper her og der.

Mannen min og jeg, vi er helt annerledes enn resten. Skjønner ikke hvordan det går an å bli så forskjellige. Alle er greit bemidlet, men jeg er en person som mener verdier er noe helt annet enn kroner & øre. Jeg bryr meg ikke om merkelappen på jakka, eller prislappen på bilen folk kjører. Vi kjører et par år gamle biler selv, og går for det nøytrale og pålitelige slaget. Når det gjelder klær så velger jeg rimelig og klassisk framfor store logoer.

Disse andre, de bryr seg bare om merker og pris. "Hvilket merke er det serviset, det glasset, den kaffekannen?" Og de har rene designerhjem med strøkne linjer og luksusmerker ned til minste detalj. Vi snakker dyre merker, til og med på toalettrullholderen. 

Og når selskapet er hos oss, så er de litt sånn: "Åh, stakkars, hun forstår vel ikke merker hun." Og de sier: "Ja, her var det jo en...koselig stil." På en fryktelig nedlatende måte. 

Jeg har selvsagt hørt om Porsgrund. Jeg har også serviser derfra, men jeg bruker liksågodt andre, uten kjente merker, som jeg syns er like fine. Jeg bedømmer ikke utseende og smak utifra produsent eller prislapp, men baserer det utelukkende på egne preferanser og hva som tiltaler mitt øye. Dette forstår de ingenting av. 

Og meningene gjenspeiler seg i alt annet også. De forstår ikke hvordan noen kan være fattige i Norge. Og de snakker nedsettende om alle som er dårligere stilt. De måler folk utifra hvor de havner på skattelistene, og hva de eier av materielle goder. Og titler, det er fryktelig viktig for dem. De forguder en jurist og ser ham mer som en likemann, og snakker høflig til vedkommende - mens de knapt kan svare en person som jobber i butikk. Og i tilfelle kommer de med dårlige kamuflerte nedlatende kommentarer. 

Hva er det som feiler sånne folk? Og hvordan håndterer dere dem? Jeg orker ikke engasjere meg i diskusjonene de ønsker å debattere lenger, før tok jeg dem på hver eneste kommentar om fattige folk og slikt. Men jeg når ikke inn. De er fullstendig i sin egen boble, og jeg blir så satt ut av hva de presterer å si at jeg ofte blir stum, der og da. 

Vet du hva de klarte å si, da det var snakk om fattige folk på Debatten på NRK? Det var en minstepensjonist blant annet, som bare hadde 14.000 kr å leve for i måneden. Det sier seg selv at dette er for lite å leve av. Men da sa de: "De er vel fattige fordi de drikker, sånn har det alltid vært. De fattige drikker, og hadde de ikke drukket opp pengene sine så hadde de ikke vært så fattige."

Hvordan håndtere slike folk? Jeg er lei av de nedlatende kommentarene når de er på besøk her også. Vi kunne kjøpt de samme merketullet som dem, men vi velger å ikke gjøre det. Og da er jeg liksom dum jeg da? Og skal snakkes nedlatende til. Uff, en utblåsning dette. Setter pris på innspill. 

Er dette nær familie? Jeg er helt sjokkert faktisk, at folk kan være slik.. Nei, takke meg til andre verdier enn det materialistiske. Skal de ha med seg alle godene i grava også eller?

Anonymkode: c249d...1e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette nær familie? Jeg er helt sjokkert faktisk, at folk kan være slik.. Nei, takke meg til andre verdier enn det materialistiske. Skal de ha med seg alle godene i grava også eller?

Anonymkode: c249d...1e2

Ja det er nærmeste familie. Jeg bare forstår ikke hvordan man kan komme fra det samme, og så ende opp med å bli så totalt forskjellige. Jeg mener at et hjem er et sted man skal bo i, trives i, et kjøkken skal brukes, det skal ikke være en katalog. Og jeg har møtt oppegående folk helt uten utdannelse, og jeg har møtt komplette idioter med lang merittliste og fine titler. Så det har ingen sammenheng. Men de er så vanvittig opptatt av status og rikdom at jeg får helt mark. 

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ironisk nok så er det ofte at de med slike holdninger og livsstil har mest svin på skogen. De skjuler ofte sine skyggesider ved hjelp av en plettfri fasade. 

Anonymkode: a7364...c2c

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var forberedt på at innlegget ditt skulle være litt sånn "nedlatende mot folk som bryr seg om merker osv".
Men det der høres rett og slett forferdelig ut!

Kan ikke anbefale deg noe bedre enn å prøve å kutte kontakten til et minste minimum. Fytti grisen.

Og klem til deg 

Anonymkode: 055cf...e66

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ironisk nok så er det ofte at de med slike holdninger og livsstil har mest svin på skogen. De skjuler ofte sine skyggesider ved hjelp av en plettfri fasade. 

Anonymkode: a7364...c2c

Ja, den ene av foreldrene har alltid vært rik. Den andre kom fra fattigdom og har giftet seg rik. Så jeg tenker at gamle dagers skam over fattige kår ligger i bunnen. Men hele familien er jo fullstendig gjennomsyret av dette, så det er vel mer enn det. Det er vel utpreget materialisme, i det minste. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var forberedt på at innlegget ditt skulle være litt sånn "nedlatende mot folk som bryr seg om merker osv".
Men det der høres rett og slett forferdelig ut!

Kan ikke anbefale deg noe bedre enn å prøve å kutte kontakten til et minste minimum. Fytti grisen.

Og klem til deg 

Anonymkode: 055cf...e66

Takk for klem. Jeg prøver ikke å fiske etter sympati med dette innlegget, jeg ønsker oppriktig innspill på hvordan jeg skal håndtere det. Skulle ønske jeg på magisk vis kunne si én setning som fikk dem til å innse hvordan de holder på, men den setningen har jeg ikke funnet enda. Og jeg har prøvd å si mye, i mange år. 

Vi har kuttet kontakten ned på et minimum, og det er vel derfor jeg blir så sjokkert selv etter jula. Da ble det ganske intenst med selskaper, og man får virkelig se det. Men så er det jo familie, så det er ikke aktuelt å kutte dem ut totalt på grunn av dette. Men jeg strever virkelig med å finne nøytrale temaer å snakke om, og få sporet av disse utsagnene de kommer med. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg setter stor pris på det hvis noen har gode tips til hvordan håndtere dette merkehysteriet. Hva burde jeg si når de holder på sånn? Kanskje jeg skulle annonsere det høyt og tydelig, i en velkomsttale ved middagsbordet her:

"Her er det ingen stormannsgalskap, ingen merker eller designerjag. Isteden har vi omtanke, medfølelse og innsikt. Husk at den som vet prisen på alt, ikke vet verdien av noe." 

Men jeg har jo sagt det, hundre ganger før. Jeg når som sagt ikke inn. Og blir behandlet som at jeg nørmest er stakkarslig som ikke har dyre merketing. Omrent dum. Slik ser jo de verden og folk rundt seg. Hvordan håndtere dette? 

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Sånn er familien min også, deler av den ihvertfall. Forskjellen er vel bare at i min familie har de færreste pengene de håper alle andre tror de har. 
Jeg kjører hakk i plata og grenser.

«Merkemas interesserer meg overhode ikke».

«Jeg er ikke interessert i prislapper på noe jeg ikke står å skal til å kjøpe og da er det kun mellom meg og butikk/selger»

«Fattige/rusmisbrukere/invandrere/de som stemmer parti x er mennesker de også og like forskjellige fra hverandre som du og jeg er fra hverandre selv om vi tilogmed er i familie»

Jeg bytter tema og fastholder grensene. Jeg forsøker ikke å oppdra eller forandre noens synspunkt. Det er så nøytral jeg greier å vere i slike situasjoner.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Nevrosererroser skrev (2 minutter siden):

Sånn er familien min også, deler av den ihvertfall. Forskjellen er vel bare at i min familie har de færreste pengene de håper alle andre tror de har. 
Jeg kjører hakk i plata og grenser.

«Merkemas interesserer meg overhode ikke».

«Jeg er ikke interessert i prislapper på noe jeg ikke står å skal til å kjøpe og da er det kun mellom meg og butikk/selger»

«Fattige/rusmisbrukere/invandrere/de som stemmer parti x er mennesker de også og like forskjellige fra hverandre som du og jeg er fra hverandre selv om vi tilogmed er i familie»

Jeg bytter tema og fastholder grensene. Jeg forsøker ikke å oppdra eller forandre noens synspunkt. Det er så nøytral jeg greier å vere i slike situasjoner.

Takk for svar, jeg får vel bare øve på det samme. Tydelige grenser, repeterende svar. I det siste har jeg sluttet å kommentere. Tenker på noe annet. Eller smiler, kikker dem i øynene og tenker for meg selv: "Herregud så tett du er."

Men jeg jeg er jo ikke enig med dem, strever med å la tullet stå uimotsagt.

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men diu har da kjent familien din hele livet. Hva er nytt? Du har mann og eget hjem og har vært voksen noen år. Dette kan da ikke være en nyhet, liksom.

Jeg ville bare overhørt det, slik jeg noen ganger gjør når folk snakker om uinteressante og kjedelige ting. skift tema. 

Anonymkode: 58a60...d0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men diu har da kjent familien din hele livet. Hva er nytt? Du har mann og eget hjem og har vært voksen noen år. Dette kan da ikke være en nyhet, liksom.

Jeg ville bare overhørt det, slik jeg noen ganger gjør når folk snakker om uinteressante og kjedelige ting. skift tema. 

Forskjellen er at de bli verre og verre med årene, det drar på. Og nå har etterhvert noen av søsknene også blitt voksne og stiftet familier, og de har blitt nøyaktig på samme måte. De var ikke sånn før, mer jordnære som meg. Men det har endret seg ganske mye de siste årene. Foreldrene har nok alltid vært slik, men litt mer dempet. Men nå er det alle sammen, og det har økt i intensitet. Så i år var det virkelig ille.

Ts

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskjellen er at de bli verre og verre med årene, det drar på. Og nå har etterhvert noen av søsknene også blitt voksne og stiftet familier, og de har blitt nøyaktig på samme måte. De var ikke sånn før, mer jordnære som meg. Men det har endret seg ganske mye de siste årene. Foreldrene har nok alltid vært slik, men litt mer dempet. Men nå er det alle sammen, og det har økt i intensitet. Så i år var det virkelig ille.

Ts

Snakk om noe annet, tenker jeg…

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg går virkelig ikke overens med resten av familien....

Det gir jo ingen mening. De er rett og slett ikke intelligente nok til å forstå.

Du får bare prøve å puste med magen når du omgis dem.

Anonymkode: 572c2...3bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle ønske jeg på magisk vis kunne si én setning som fikk dem til å innse hvordan de holder på, men den setningen har jeg ikke funnet enda.

Du må ta inn over deg at de ikke skjønner, eller ikke vil skjønne. De er ikke interessert i eller har evner til den typen samtaler du vil ha. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De  høres vulgære  og n¹yrike ut. Virkelig rike mennesker bare vet hvilke merker som er i in og ikke. Og de bruker ihvertfall ikke store tacky logoer. 

Anonymkode: 4ce17...b87

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk litt vanskelig for å tro på dette.

Anonymkode: 15110...4a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Personlig så tenker jeg duster, men desverre så er det noen som alltid tenker penger og verdier.

Selv så driter jeg i status og penger, tjener 5 ganger så mye som min samboer, men hun er uansett mer opptatt av akkrat penger. Hun er veldig opptatt av gaver, og spesiellt verdien på gaver. Så i år klaget hun på strikkevottene fra tante og sammenligner det med verdien av hva andre gav. Jeg prøver å si at tante har strikket disse vottene og lagt med mye arbeid i det, så det er noe vi virkelig skulle sette pris på. Men for noen så er det kun snakk om prisen og ikke innsatsen. Selv så blir jeg flau av og motta en dyr gave, for absolutt alle kan kjøpe noe, men kke alle kan lage noe. Beste minner jeg har fra gaver, er når barna laget noe til meg når de var små, det stolte gliset når jeg åpnet pakken var priceless. Det var gaver som gjorde meg oppriktig glad, vite at de hadde sittet der og laget noe for at far skulle bli glad, og glad ble jeg.

Anonymkode: a7439...0c4

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har faktisk litt vanskelig for å tro på dette.

Anonymkode: 15110...4a8

En del folk er sånn ts beskriver, dessverre 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...