AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Hei Min kjæreste har en gammel far som manipulerer, lager konflikter og gaslighter. Jeg har nylig møtt han og han jobbet fra første stund med å skape splid, dumme ut kjæresten min ovenfor meg, patetiske forsøk på å skremme meg med psykologisk bullshit manipulering. Han hakket på kjæresten min konstant. Det var rett og slett helt villt å oppleve en så ekstremt forvirret, konfliktfylt og manipulerende psyk gamling på 80 år. Jeg var sjokkert fra første stund jeg traff fyren, og forstår nå hvorfor kjæresten min sliter sån med selvbildet. Faren har brutt han ned, fra barns av med kritikk på utseende, personlighet, lukt og egenskaper. Jeg jobber med å bygge kjæresten opp, gir han all den godhet og forståelse jeg greier. Men hvordan håndtere en vassekte psykopat? Hvordan håndtere gaslighting og manipulering og kommentarene der han tester mine svakheter? Han har nemlig greid å luske til seg min bakgrunnshistorie, og funnet ut hva som er vondt i min historie,da mye ble tatt opp når vi snakket første gangen. Så langt så har jeg ledd av forsøkene som om det var tull, jeg har avledet og forandret samtaleemne, jeg har latt som jeg ikke hørte fornærmelser, sagt minst mulig og delt så lite jeg kunne. Også dette kommenteres, helt ned til detalj nivå på "så at du ikke kommenterte på at.. Så at du så den andre veien når jeg sa at..." Det er så ekstremt at jeg vet ikke om jeg skal være skremt eller fascinert. Jeg har også satt ned foten når han prøvde å gaslighte meg til å tro at jeg hadde sagt noe annet enn jeg hadde gjort. Hva kan man gjøre da? Kanskje bare unngå hele relasjonen? Anonymkode: c85c0...618 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Man kjenner seg best på andre. jeg har innsett i senere tid at partner er copy paste av min far. Han er akkurat som han faren til kjæresten din. Det er interessant å se dem i samme rom — de er som om de er rivaler. Kanskje du er som min partner — en copy paste av hens far og må eventuelt gå i deg selv. Anonymkode: 53d3f...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei Min kjæreste har en gammel far som manipulerer, lager konflikter og gaslighter. Jeg har nylig møtt han og han jobbet fra første stund med å skape splid, dumme ut kjæresten min ovenfor meg, patetiske forsøk på å skremme meg med psykologisk bullshit manipulering. Han hakket på kjæresten min konstant. Det var rett og slett helt villt å oppleve en så ekstremt forvirret, konfliktfylt og manipulerende psyk gamling på 80 år. Jeg var sjokkert fra første stund jeg traff fyren, og forstår nå hvorfor kjæresten min sliter sån med selvbildet. Faren har brutt han ned, fra barns av med kritikk på utseende, personlighet, lukt og egenskaper. Jeg jobber med å bygge kjæresten opp, gir han all den godhet og forståelse jeg greier. Men hvordan håndtere en vassekte psykopat? Hvordan håndtere gaslighting og manipulering og kommentarene der han tester mine svakheter? Han har nemlig greid å luske til seg min bakgrunnshistorie, og funnet ut hva som er vondt i min historie,da mye ble tatt opp når vi snakket første gangen. Så langt så har jeg ledd av forsøkene som om det var tull, jeg har avledet og forandret samtaleemne, jeg har latt som jeg ikke hørte fornærmelser, sagt minst mulig og delt så lite jeg kunne. Også dette kommenteres, helt ned til detalj nivå på "så at du ikke kommenterte på at.. Så at du så den andre veien når jeg sa at..." Det er så ekstremt at jeg vet ikke om jeg skal være skremt eller fascinert. Jeg har også satt ned foten når han prøvde å gaslighte meg til å tro at jeg hadde sagt noe annet enn jeg hadde gjort. Hva kan man gjøre da? Kanskje bare unngå hele relasjonen? Anonymkode: c85c0...618 Kutte kontakten, selvfølgelig. Man har ingen plikt til å ha kontakt med egne foreldre for enhver pris. Anonymkode: 9fbe4...505 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 Min svigermor er ikke helt slik som din "svigerfar" men jeg har endt opp på det at jeg unngår henne mest mulig. Når hun sier ting som jeg egentlig har lyst til å gå i flink av så må jeg ta meg i det før jeg svarer så platt og saklig som mulig. Vi har barn så derfor må jeg til en viss grad tolerere mer enn hva jeg hadde gjort uten barna. For 15 år siden sa jeg at hun og mannen kunne henge sammen så mye de ønsket, men ikke i mitt hjem... nå får hun komme her pga barna og fordi jeg har prøvd å ende dramaet flere ganger i løpet av årene, men hun driter seg jo selvfølgelig ut om og om igjen. Så nå er jeg uinteressert, men inkluderende til en viss grad. Jeg må jo gå frem som et godt eksempel ovenfor barna som kun får med seg en brøkdel av galskapen til farmor. Anonymkode: 6d7e2...f40
MortenMunkholm Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 (endret) Begrens dialogen til hoverende hersketeknikk, så kan det kanskje endre seg. Som f.eks hvis han sier som du skrev; "så at du så andre veien når jeg sa.." Da kan du tørt si; "det heter da jeg sa. Ikke når." Da/når-regelen er enkel å lese seg opp på, men fryktelig virkningsfull hvis du ønsker å irritere vettet av noen som ikke kan den. Eller finn noen annet som er irriterende. Kanskje du aldri klarer å endre ham og kanskje du skal holde deg langt unna, men prøv å irritere ham når du kan. Det gjør godt for sjelen:) Endret 2. januar 2023 av MortenMunkholm 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 MortenMunkholm skrev (3 minutter siden): Begrens dialogen til hoverende hersketeknikk, så kan det kanskje endre seg. Som f.eks hvis han sier som du skrev; "så at du så andre veien når jeg sa.." Da kan du tørt si; "det heter da jeg sa. Ikke når." Da/når-regelen er enkel å lese seg opp på, men fryktelig virkningsfull hvis du ønsker å irritere vettet av noen som ikke kan den. Bare et forslag:) Kanskje du aldri klarer å endre ham og kanskje du skal holde deg langt unna, men prøv å irritere ham når du kan. Det gjør godt for sjelen:) haha ! Ja ikke sant! Men jeg er dessverre ikke så smart at jeg er dritgod i grammatikk. Han her er en skarp gamling som elsker å komme under huden din. Og mitt mål er harmoni og balanse og ro, samtidig som jeg setter meg i respekt. Jeg ønsker ikke å irritere livet av han og få han til å klekke ut en plan for å "ta" meg. Jeg vil egentlig ikke at han skal fungere eller tenke på meg i det hele tatt. Jeg er jo ikke fremmed for narcicisster. Jeg kan å manipulere en narcisisst til å "like" meg, ved å feks sette dem opp på en pedestal. Da digger de å snakke med meg. Dette måtte jeg gjøre med min eks gjennom ti år. Men kanskje det aller beste er å bare gå helt grey rock, og være utrolig uinteressant? Si minst mulig og reagere minst mulig når han prøver å trigge meg? Anonymkode: c85c0...618
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): al fungere eller fundere* autocorrect Anonymkode: c85c0...618
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Min svigermor er ikke helt slik som din "svigerfar" men jeg har endt opp på det at jeg unngår henne mest mulig. Når hun sier ting som jeg egentlig har lyst til å gå i flink av så må jeg ta meg i det før jeg svarer så platt og saklig som mulig. Vi har barn så derfor må jeg til en viss grad tolerere mer enn hva jeg hadde gjort uten barna. For 15 år siden sa jeg at hun og mannen kunne henge sammen så mye de ønsket, men ikke i mitt hjem... nå får hun komme her pga barna og fordi jeg har prøvd å ende dramaet flere ganger i løpet av årene, men hun driter seg jo selvfølgelig ut om og om igjen. Så nå er jeg uinteressert, men inkluderende til en viss grad. Jeg må jo gå frem som et godt eksempel ovenfor barna som kun får med seg en brøkdel av galskapen til farmor. Anonymkode: 6d7e2...f40 Ja, kanskje dette er rette veien å gå. Å være fullstendig uberørt og kjedelig. Kanskje det også er lurt å ikke reagerere når han kritiserer meg også. Jeg reagerer heller ikke når kan plager min kjæreste, men viser med kontakt og blikk at dette var mye vås og usanne kommentrer. Men ser at kjæresten blir så liten ovenfor han, og blir jeg jo sint.. Anonymkode: c85c0...618 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Man kjenner seg best på andre. jeg har innsett i senere tid at partner er copy paste av min far. Han er akkurat som han faren til kjæresten din. Det er interessant å se dem i samme rom — de er som om de er rivaler. Kanskje du er som min partner — en copy paste av hens far og må eventuelt gå i deg selv. Anonymkode: 53d3f...7d9 Neida, jeg er ikke det. Men jeg er en tøff dame. Anonymkode: c85c0...618
MortenMunkholm Skrevet 2. januar 2023 #11 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, kanskje dette er rette veien å gå. Å være fullstendig uberørt og kjedelig. Kanskje det også er lurt å ikke reagerere når han kritiserer meg også. Jeg reagerer heller ikke når kan plager min kjæreste, men viser med kontakt og blikk at dette var mye vås og usanne kommentrer. Men ser at kjæresten blir så liten ovenfor han, og blir jeg jo sint.. Anonymkode: c85c0...618 Du må gjøre det som passer, men ikke la han overkjøre deg. Du trenger ikke å respektere en drittsekk selv om han er faren til din mann. Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #12 Skrevet 2. januar 2023 MortenMunkholm skrev (34 minutter siden): Du må gjøre det som passer, men ikke la han overkjøre deg. Du trenger ikke å respektere en drittsekk selv om han er faren til din mann. Lykke til:) ja enig, det er når de opplever at de kan overkjøre deg at det blir ille. Eller når de finner en svakhet. virker som det er tilfellet her. Anonymkode: c85c0...618 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #13 Skrevet 2. januar 2023 Jeg hører hva du sier. Finnes ikke mer irriterende svar for en som prøver å provosere. Anonymkode: af8a6...84c 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hører hva du sier. Finnes ikke mer irriterende svar for en som prøver å provosere. Anonymkode: af8a6...84c Men som sagt er ikke målet å provosere en psykopat. Anonymkode: c85c0...618
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 Kan du ikke bare unngå å ha noe med faren å gjøre? Anonymkode: 9e98d...372 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #16 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du ikke bare unngå å ha noe med faren å gjøre? Anonymkode: 9e98d...372 Det er nok en mulighet det ja. Anonymkode: c85c0...618
Juniper Skrevet 2. januar 2023 #17 Skrevet 2. januar 2023 Hva tenker kjæresten din om faren sin? Jeg er «gammal og seig» og har minimal tålmodighet med psykoer og bullshitt. For meg hadde det avgjørende vært hva kjæresten sa og gjorde i forhild til faren. Er kjæresten ikke i stand til å sette grenser og beskytte seg selv og relasjonen vår, da hadde jeg kastet inn håndkledet og gått videre. Livet er for kort til å bli dratt inn i sånne giftige familieforhold. Det er ingen grunn til å ha kontakt med en person som oppfører seg sånn! 2 1
Nymerïa Skrevet 2. januar 2023 #18 Skrevet 2. januar 2023 Hvis dere bare er kjærester så er det vel ingen som helst grunn til at du skal ha noe med faren å gjøre? Ikke søren om jeg hadde utsatt en partner for en sånn forelder annet enn i runddager og begravelser. Og det holder du ut.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #19 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men som sagt er ikke målet å provosere en psykopat. Anonymkode: c85c0...618 Det er faren som prøver å provosere her. Anonymkode: af8a6...84c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #20 Skrevet 3. januar 2023 Nymerïa skrev (12 timer siden): Hvis dere bare er kjærester så er det vel ingen som helst grunn til at du skal ha noe med faren å gjøre? Ikke søren om jeg hadde utsatt en partner for en sånn forelder annet enn i runddager og begravelser. Og det holder du ut. Ja, det er jeg enig i. Lite kontakt er nok løsningen.. - ts Anonymkode: c85c0...618
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå