Gå til innhold

Hvordan unngå hodepine ved slanking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal starte litt sunnere fra denne uken. Tidligere så har jeg gått på en smell ca på dag 4-5 med veldig hodepine hver dag. Jeg drikker nok vann og spiser riktig antall kalorier. Men hva gjør jeg feil? Har prøvd å spise noe, men det hjelper ikke. Så holder jeg ut i et par uker før jeg faller tilbake helt til gammelt kosthold og hodepinen forsvinner, som vil si litt for mye kalorier og litt for store porsjoner med mat og litt for mye usunt/godteri. Hodepinen er problemet og gjør at jeg ikke fungerer i jobb og med aktive barn, hvertfall når jeg merker at det hjelper å spise en rad sjokolade.

Hva gir mer hodepine ved slanking? Når jeg kutter det usunne så er jeg mett, men det går mye i knekkebrød til frokost/lunsj og kylling/fisk og grønnsaker til middag. Mye grønnsaker. Godteri og brus kun på lørdager. Er det mangel på brus (cola zero) eller mangel på fett eller salt som gir hodepine? Er det en kneik å komme over? Eller burde jeg legge til mer fett/salt i kostholdet? Noen fler som har det sånn? Jeg prøver å komme i forkjøpet før hodepinen. 

Anonymkode: fd042...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Hodepinen kommer av abstinenser etter søtt og raske karbohydrater. Tror man bare må holde ut. Spise frukt, drikke vann.

Anonymkode: 9c456...133

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er abstinensene etter cola zero. Det går over etter noen uker! Bruk ibux så lenge 

Anonymkode: f8b63...381

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Evt burde jeg droppe å kutte ned på cola z likt som mat/slanking og heller kutte ned på cola z om noen uker? Ikke ta alt på en gang 

Skrevet

Drikk masse vannn og ta Panodil/Ibux v/ behov.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får hodepine om jeg dropper Pepsi max, men har ikke noe ambisjon om å slutte med den kosen som har null kalorier. Spis litt frukt for sukker-abstinensene kanskje? Og kaffe vil vel gi samme behov som colaen vil jeg tro..

Anonymkode: a7246...2e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å legg til litt salt, ja. Mulig det hjelper. Man blir ikke nødvendigvis bedre hydrert av å bare pøse på med vann.

Anonymkode: 69fdc...5fe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Trapp ned sukkerinntaket fremfor å kutte mye på en gang kanskje? 

Anonymkode: c5024...2da

AnonymBruker
Skrevet

Venn deg til en ny vane om gangen. Og dropp helgesnopingen, det gjør bare at ubehaget og suget kommer tilbake. 

Det vil si at du nå spiser som før, selv om det er usunt. Men dropp all snoping og sukker som ikke er en naturlig del av måtidet. Du vil få gode effekter av det alene, og det vil være lettere å få til da det er det eneste du bruker viljestyrke på. 

Når den nye vanen sitter godt etter en del uker, da kan du begynne å tenke grønnere, grovere og mindre. 

Anonymkode: 49b1f...317

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg får helt syk hodepine både ved lavkarbo og brus-slutt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får hodepine om jeg dropper Pepsi max, men har ikke noe ambisjon om å slutte med den kosen som har null kalorier. Spis litt frukt for sukker-abstinensene kanskje? Og kaffe vil vel gi samme behov som colaen vil jeg tro..

Jeg drikker ikke kaffe, drikker te på jobb (uendret før/under slanking).
Cola zero er som Pepsi Max, uten sukker. Har ikke sukker abstinenser tror jeg, med mindre hodepinen er sukker abstinenser? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Venn deg til en ny vane om gangen. Og dropp helgesnopingen, det gjør bare at ubehaget og suget kommer tilbake. 

Det vil si at du nå spiser som før, selv om det er usunt. Men dropp all snoping og sukker som ikke er en naturlig del av måtidet. Du vil få gode effekter av det alene, og det vil være lettere å få til da det er det eneste du bruker viljestyrke på. 

Når den nye vanen sitter godt etter en del uker, da kan du begynne å tenke grønnere, grovere og mindre. 

Jeg spiser egentlig ganske sunt i hverdagene når jeg kutter ut godteri. Og det går helt fint, jeg liker grønnsaker. Er hodepinen som er problemet. Men kanskje jeg skal droppe å kutte ut brus (cola zero), heller kutte godteri og passe på porsjonsmengde.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også vondt i hodet når jeg endrer kosthold. Hjelper alltid med sjokolade, så har funnet ut at hodepinen min skyldes mangel på sukkeret. Gikk på lavkarbo i 6 mnd og da ble hodepinen borte etter ca tre uker mener jeg å huske. Man må bare stå i det. Får også hodepine om jeg kutter Pepsi Max. 

Anonymkode: 2a99f...41f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser egentlig ganske sunt i hverdagene når jeg kutter ut godteri. Og det går helt fint, jeg liker grønnsaker. Er hodepinen som er problemet. Men kanskje jeg skal droppe å kutte ut brus (cola zero), heller kutte godteri og passe på porsjonsmengde.

Når spiser du vanligvis godteri? Er du en sånn typisk ettermiddags-snoker som blir litt slapp ved 15–16-tiden og som tar seg noen kjeks og litt sjokolade for å få opp energien? I så fall, prøv å bytte det ut med en brødskive, en neve nøtter eller en naturell yoghurt, slik at kroppen din faktisk får litt næring og ikke bare tomme kalorier. 

Anonymkode: 043d7...50f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når spiser du vanligvis godteri? Er du en sånn typisk ettermiddags-snoker som blir litt slapp ved 15–16-tiden og som tar seg noen kjeks og litt sjokolade for å få opp energien? I så fall, prøv å bytte det ut med en brødskive, en neve nøtter eller en naturell yoghurt, slik at kroppen din faktisk får litt næring og ikke bare tomme kalorier. 

Anonymkode: 043d7...50f

Jepp, ettermiddags snoker før jeg lager middag, og på kvelden hvis jeg jobber på PC-en. Burde kanskje heller ta en brødskive.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jepp, ettermiddags snoker før jeg lager middag, og på kvelden hvis jeg jobber på PC-en. Burde kanskje heller ta en brødskive.

Jeg tar en Yt protein sjokoladepudding etter jobb. Pluss en vitaminbjørn og C-vitamin brusetablett. Sammen med et glass Pepsi max er dette nok for å dekke søtsug og snacksebehov for meg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er abstinensene etter cola zero. Det går over etter noen uker! Bruk ibux så lenge 

Anonymkode: f8b63...381

Ingen grunn til å kutte ut Cola Zero, siden det ikke er kalorier i den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, jabx said:

Ingen grunn til å kutte ut Cola Zero, siden det ikke er kalorier i den.

Man kan få ganske vondt i hodet av koffeinabstinenser også.

Anonymkode: 99bb4...f2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tar en Yt protein sjokoladepudding etter jobb. Pluss en vitaminbjørn og C-vitamin brusetablett. Sammen med et glass Pepsi max er dette nok for å dekke søtsug og snacksebehov for meg.

Problemet med en slik strategi er at du kun har funnet et substitutt, altså gir du fortsatt kroppen hva den skriker etter, og opprettholder suget hver ettermiddag. Noe som igjen kan føre til at du en dag vil velge noe annet igjen, og det vil skli tilbake til gamle vaner. 

Det beste er å venne kroppen fullstendig av med å crave noe søtt utenom måltidene. Tøft en periode, ja, men så en vanvittig befrielse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Problemet med en slik strategi er at du kun har funnet et substitutt, altså gir du fortsatt kroppen hva den skriker etter, og opprettholder suget hver ettermiddag. Noe som igjen kan føre til at du en dag vil velge noe annet igjen, og det vil skli tilbake til gamle vaner. 

Det beste er å venne kroppen fullstendig av med å crave noe søtt utenom måltidene. Tøft en periode, ja, men så en vanvittig befrielse. 

Ja nei jeg bare svarte for å gi et råd. Er hverken overvektig eller har lyst til å slutte med all kos. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...