Gå til innhold

Å velge megler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart selge leiligheten vår og er i den forbindelse i kontakt med tre meglere for å vurdere tilbud. Og det viser seg å være vanskelig!

Leiligheten er en to-roms loftsleilighet midt i oslo. Altså er målgruppen unge mennesker, som ønsker å bo sentralt i en flott leilighet.

megler 1 er en godt voksen dame med mange års erfaring. Hun er billig (fra banken), men også svært nøktern ift prisantydning. (vi ville ikke akseptert å selge til den prisen)

megler 2 er mann i midten av 30 årene, med god erfaring og mange tilsvarende salg bak seg. Han tipper leiligheten går for ihvertfall 300.000 over det megler 1 setter som prisantydning (det tror vi også ift hva vi har sett tilsvarende leiligheter går for). Han er også dyrere, men virker også mer "sulten" og har i større grad enn megler 1 samme syn som oss ift hvordan dette bør gjøres.

(megler 3 skal jeg prate med på fredag)

Hvor mye betyr det egentlig hvem som er megler? Skal man velge den billigste og regne med at salget går uavhengig av hvem megler er så lenge vedkommende er noenlunde kompetent (altså ikke 21 år gammel meglerassistent med vg under armen og snusen i baklomma), eller bør man velge en "hot shot megler"?

Noen erfaringer?

tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør etter personlige resultater, f.eks: Hvor mange saker hadde du i fjor? Og hvor mange endte i salg? Da får du en god pekepinn på selgers dyktighet. Jeg gjorde dette, og vi fikk en pris langt over forventet.

Du kan også spørre om megler har noen spesialområder, og se om det faller sammen med det som gjelder for din bolig. Er megler spesialist på å selge gårdsbruk, så kan det meget godt hende at h*n suger på å selge byleiligheter.

Skrevet

Ja, det kan ha en god del å si hvem som er megler. Men jeg tror det først og fremst går på personlige ferdigheter. Megleren bør være en god menneskekjenner og i tillegg omgjengelig og hyggelig. Menneskekjenner fordi han skal kunne lese kjøperne og vite hvordan han skal kommunisere med dem (særlig viktig i budrunden, en god megler presser prisen godt opp) og omgjengelig/flink rett og slett fordi jeg tror det er viktig hvordan megleren oppfører seg på visninga og ellers rundt kjøperne.

Men dette er jo ting jeg personlig legger vekt på da.

Når det gjelder å velge riktig megler så tror jeg det kan være greit å høre med andre folks erfaringer, hvem de ville anbefale og motsatt. Gå for all del ikke for billigste løsninga dersom du ikke føler at denne megleren er "riktig for deg". Da taper du fort penger i salget.

Skrevet

Jeg angrer i hvert fall ikke på at jeg valgte det du kaller en "hot shot megler"! Dyrt var det, men han klarte faktisk å selge leiligheten for langt mer enn hva andre meglere mente var takst i et "umulig" marked og det på under tre uker! (Andre leiligheter i bygget har ligget for salg i måndedsvis for så å bli solgt til langt under takst).

Han var "sulten" og jobbet virkelig med saken. Bl.a. vet jeg at han brukte han nettverket sitt aktivt.

Skrevet

Vi valgte den hyggelige megleren framfor den sleipe, og angrer på det den dag i dag.

Vår erfaring er i alle fall at akkurat når det gjelder megler, bør man velge etter andre kriterier enn man velger venner :forvirret:

Fru Nitha

Skrevet
Vi valgte den hyggelige megleren framfor den sleipe, og angrer på det den dag i dag.

Vår erfaring er i alle fall at akkurat når det gjelder megler, bør man velge etter andre kriterier enn man velger venner :forvirret:

Der er jeg uenig. Man gjør ikke verden til et bedre sted ved å velge en sleip megler, og det har vi alle ansvar for.

Det fins ett unevnlig eiendomsmeglerfirma jeg rett og slett aldri ville ha valgt verken å selge gjennom eller kjøpe av rett og slett fordi glattere, eklere folk enn dem fins neppe (smilefjes-som-grøsser)

Men trådstarter, er det mest penger dere ønsker å få, velg nettopp dem, de såkalte hot-shotsene.

Skrevet

Når vi solgte vårt rekkehus, valgte vi megler etter magefølelsen. Vi ville ha en megler vi følte oss komfortabel med, som ikke virket sleip og som vi hadde tillit til. Han var ikke den rimeligste, men i denne prosessen var det veldig viktig å ha noen vi likte. Og det var veldig velykket.

Som kjøper er det mest ålreit å forholde seg til en som virker proff, men samtidig ikke for sleip.

Når det gjelder prisantydning, så er det jo veldig rart at det varierer så mye da. Det rimer jo ikke i det hele tatt, men håper dere får en viss anelse når 3. mekleren har gjort sun vurdering.

Skrevet
Man gjør ikke verden til et bedre sted ved å velge en sleip megler, og det har vi alle ansvar for.

Du har helt rett. Når det gjelder å selge leilighet, som vi forhåpentlig skal gjøre en gang i livet, tenkte vi mer på å få mest mulig egenkapital framfor å gjøre verden til et bedre sted.

Vi ville heller aldri valgt de som åpenbart ikke har peiling, og vi hadde fire alternativer som ga tilbud. Men vår megler var dessverre så lite pågående at folk hadde kjøpt andre ting innen hun ringte dem tilbake, og vi vet fra folk som var på visning at hun var veldig passiv og hadde lite å si når folk spurte om helt opplagte ting. Hun gjorde rett og slett en dårlig jobb.

Derfor angrer vi på at vi ikke valgte en som vi vet er mer pågående og selgerminded. For alt vi vet kan han godt føle stor omsorg for verden selv om han er en god selger. :kgblunk:

Skrevet (endret)

Jeg har testa den sleipe varianten, både ved kjøp og salg, og det var IKKE hyggelig... Altså, de var hyggelige nok, men jeg stolte bare ikke på de etterhvert!!! Hverken som kjøper eller selger! Og det med tillit er faktisk ganske viktig syns jeg... Og når regninga kom tilslutt var det plutselig MASSE ekstra mikmak som vi krangler om enda...

PS, jeg skjønte ikke at de var sleipe før vi hadde valgt de når vi skulle selge, ellers hadde jeg ikke valgt de..

Endret av Nivea
Skrevet

Men får ikke de sleipe meglerne dårlig rykte hos kjøperne etter hvert? Hvem vil kjøpe et hus av en sleiping hvor man ikke aner om taksten er rett?

Skrevet

Vi hadde to meglere det sto om. En sleip og en snill (urolig at det skal være slik?). Vi gikk for den snille typen og har ikke angret et sekund. Han sleipe fikk vi helt opp i vranghalsen. Han var grådig, skulle ha mye mer penger i egen lomme og tok alt som en selvfølge. Vi fulgte våre hjerter og gikk for den snille. Jeg tror at grådighet ikke fører med seg noe godt.

Skrevet

Det er to viktige regler når man velger megler:

1. Velg en megler du tåler trynet på, det er avsindig mange sleske meglere der ute, synes du megleren er tillitsvekkende gjør nok kjøperen det også.

2. Ikke bruk Notar.

Skrevet

VIl tro den leiligheten selger seg selv så godt som , men allikevel er det jo greit med en megler som er litt pågående. Men selvsagt skal vedkommende være tillitsvekkende.

Jeg hadde villet valgt den som kommer fra det mest annerkjente firmaet. I Oslo tror jeg faktisk det teller litt.

Sjekk hvem av de som faktisk stiller på visningen også.

Ta det litt på magefølelsen - hvem viser mest entusiasme når de ser på leiligheten - dvs. klarer å by den fram best mulig på visninger også.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Sjekk hvem av de som faktisk stiller på visningen også.

Ta det litt på magefølelsen - hvem viser mest entusiasme når de ser på leiligheten - dvs. klarer å by den fram best mulig på visninger også.

Veldig enig i dette. Har selv vært på utrolig mye visninger i det segmentet i Oslo og har en liste bak øret over meglere det overhodet ikke er aktuelt å bruke - enten fordi de er totalt uinteressert på visning eller fordi de tipper over andre veien og er så glatte at jeg får frysninger på ryggen. Så mitt råd er å faktisk gå på noen visninger kun for å sjekke ut megleren og be om å få kortet til de du liker. Drømmemegleren min er ganske offensiv, men samtidig ikke et råskinn som kjører over folk. At han viser evne til å lytte er en viktig del av rollen.

Og til den lengre oppe her som skrev at en har et ansvar for å gjøre verden til et bedre sted også når en selger bolig og derfor bør unngå de mest offensive meglerne selv om det ofte er deisse som oppnår best pris. Mener du virkelig at du er villig til å gå glipp av hundre tusen (eller mer) fordi du velger melger ut fra at du vil gjøre verden til et bedre sted? Seriøst? Jeg er enig i at vi alle har et ansvar for å gjøre verden til et bedre sted, men når jeg skal selge leiligheten min, så er jeg faktisk interessert i å få mest mulig for den.

Skrevet

Hei, og takk for mange gode svar.

Megler nr 3 var en skuffelse, så vi ender nok med nr to, som har en meget god record og viste spontan (?) entusiasme over leiligheten.

På mandag skal jeg dobbeltsjekke kostnadene med ham (har laget vakkert regneark ;) ) før vi signerer avtale.

Dette blir spennende!

Tingeling

Skrevet

Husk at du kan spare en del ved å prute på kostnadene... :) Ikke godta den avtalen megleren gir deg med en gang.

• 5 uker senere...
Skrevet
Det er to viktige regler når man velger megler:

1. Velg en megler du tåler trynet på, det er avsindig mange sleske meglere der ute, synes du megleren er tillitsvekkende gjør nok kjøperen det også.

2. Ikke bruk Notar.

Akkurat som jeg skulle sagt det sjøl (bare at jeg var for feig i mitt første innlegg :sur: ). Men alt ondt her i verden skal en dag bli synlig

Skrevet
Informasjonsansvarlig i Notar, Eivind Rodem, sier til NRK at Notar er uenig i vedtaket og at vedtaket er fattet på bakgrunn av saker som ikke er ferske, men ligger tilbake i tid.

Står det nederst i artikkelen...

Enn det, at de inrømmer at dette har pågått over tid...

Og at de er så dumme å ikke innse at de driter på draget jevnlig...

-Ble selv lurt trill rundt av Notarmelger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...