Gå til innhold

Kaster opp når en har mensen? (Gjelder 12 år gammel datter)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Datteren min på 12 har nylig fått menstruasjon , og hatt 3 ordinære blødninger, ved alle gangene har hun kastet opp en av de første dagene/dagen før. 

Trodde første gangene det var sykdom da det var mye omgangssyke i omløp,  men da ingen andre har blitt syke, og da ikke forløper seg mer enn å kaste opp ,og slite med magen den ene dagen, så ser jeg jo en sammenheng nå. Hun er  nå snart på sin 4 menstruasjon ( tror jeg) og har i dag kastet opp.. 

Har og vært kvalm og uggen hele dagen, andre ganger har hun gått hjem fra skolen pga dette. 

Jeg selv fikk mensen som 11 åring, og hadde ganske store menstrusjonsmerter da, så glad jeg begynte med p piller som 15 åring. 

Hun går på en type medsin som og gjør henne sløv, sliten og litt kvalm, og har hodepine, eller om hva som er hva er usikkert da hennes sykdom også kan gi disse symptomene, men medsin har økt og bivirkninger har økt, så tror mye er pga medisiner , men har dog ikke kastet opp utenom når hun får menstruasjon. . 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er der noe å gjøre, vil det går over? Noen som har erfaringer med dette? 

Anonymkode: 768a8...489

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Datteren min på 12 har nylig fått menstruasjon , og hatt 3 ordinære blødninger, ved alle gangene har hun kastet opp en av de første dagene/dagen før. 

Trodde første gangene det var sykdom da det var mye omgangssyke i omløp,  men da ingen andre har blitt syke, og da ikke forløper seg mer enn å kaste opp ,og slite med magen den ene dagen, så ser jeg jo en sammenheng nå. Hun er  nå snart på sin 4 menstruasjon ( tror jeg) og har i dag kastet opp.. 

Har og vært kvalm og uggen hele dagen, andre ganger har hun gått hjem fra skolen pga dette. 

Jeg selv fikk mensen som 11 åring, og hadde ganske store menstrusjonsmerter da, så glad jeg begynte med p piller som 15 åring. 

Hun går på en type medsin som og gjør henne sløv, sliten og litt kvalm, og har hodepine, eller om hva som er hva er usikkert da hennes sykdom også kan gi disse symptomene, men medsin har økt og bivirkninger har økt, så tror mye er pga medisiner , men har dog ikke kastet opp utenom når hun får menstruasjon. . 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er der noe å gjøre, vil det går over? Noen som har erfaringer med dette? 

Jeg begynte på p piller pga menssmerter når jeg var ung, lite visste jeg at de 10 årene med psykisk lidelse (depresjon og angst) som jeg sleit med, var pga hormonene jeg puttet i meg… Så ville vært veldig forsiktig med det hvertall, vet om flere som har slitt psykisk og sluttet med p piller før de har forstått sammenhengen..

Anonymkode: f7797...887

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg begynte på p piller pga menssmerter når jeg var ung, lite visste jeg at de 10 årene med psykisk lidelse (depresjon og angst) som jeg sleit med, var pga hormonene jeg puttet i meg… Så ville vært veldig forsiktig med det hvertall, vet om flere som har slitt psykisk og sluttet med p piller før de har forstått sammenhengen..

TS her, ja jeg har ikke slitt ned minipiller selv,.men vil jo ikke at min datter skal begynne med det som 12 åring heller, men er så hemmende at henne skal være borte så mye jevnlig fra skolen og være så ute, når hun i tillegg sliter med mye slitenhet fra før.

AnonymBruker
Skrevet

TS her, ja jeg har ikke slitt ned minipiller selv,.men vil jo ikke at min datter skal begynne med det som 12 åring heller, men er så hemmende at henne skal være borte så mye jevnlig fra skolen og være så ute, når hun i tillegg sliter med mye slitenhet fra før.

Nå vet jeg ikke hva hun får for noe medisiner fra før men kan det være at den sykdommen hun har / medisinen hun tar gjør det værre under mensen ift kvalme ? Har hun mye smerter og blødninger eller er det mere normalt 👀

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre du har slitt så mye pga det. Godt det ble oppdaget. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 1 fraværsdag hver mnd da jeg var 12-14 år. Hadde sterke menssmerter og kastet opp. Husker jeg måtte ligge på magen i senga og konstant riste på beina for å få tankene over på noe annet.. Uff, unner ingen unge jenter dette. 

Det ble mye bedre av å begynne på p piller. Både smertene og kortere blødning. 

Anonymkode: 77235...8c9

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke hva hun får for noe medisiner fra før men kan det være at den sykdommen hun har / medisinen hun tar gjør det værre under mensen ift kvalme ? Har hun mye smerter og blødninger eller er det mere normalt 👀

Ts her: Hun har epilepsi,  kan være medisinene gjør det verre,  vet ikke. Blødninger er normalt, og hun klager ikke så mye på feks mage/ryggsmerter slik jeg hadde mye når jeg fikk mensen selv.. Men hun har generelt mye vondt /verk i kroppen. Og hodepine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her: Hun har epilepsi,  kan være medisinene gjør det verre,  vet ikke. Blødninger er normalt, og hun klager ikke så mye på feks mage/ryggsmerter slik jeg hadde mye når jeg fikk mensen selv.. Men hun har generelt mye vondt /verk i kroppen. Og hodepine. 

Huff 😕 hun får ikke migrene ved mensen da? Jeg blir kvalm og kaster opp ved migrene, med oppkast kun første dagen (1 gang)…  Ville nok uansett tatt det opp med legen siden hun har epilepsi også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å bli syk, kaste opp, innimellom feber også, av menssmertene. Og begynte derfor på p-sprøyte tidlig. Oppdaget etter 10 år da jeg sluttet på den at drt vsr fen som hadde gjort meg deperimert hele tenårene… Så vær forsiktig med hormoner.

Anonymkode: a3605...fd3

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Få hun til en kvinnelege og utred for endometriose. Sterke menssmerter skal ikke avfeies med å bare være menssmerter, oppkast og smerter er ikke sånn det skal være 

Anonymkode: f32a6...52c

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Få hun til en kvinnelege og utred for endometriose. Sterke menssmerter skal ikke avfeies med å bare være menssmerter, oppkast og smerter er ikke sånn det skal være 

Anonymkode: f32a6...52c

Hun har jo ikke sterke smerter. 

• Liker 2
Skrevet

Migrene ved mensen er vanlig, både dagene før  og i starten.  Og mange kaster opp ved migrene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kastet opp hver gang jeg hadde mensen i over 10 år.  Hos meg var de nok de uvanlig sterke smertene som trigget kroppen til å gjøre det. Har ikke kastet opp de gangene jeg ikke har hatt veldig vondt. 

Anonymkode: f1f81...97e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer mye hormonelt med kroppen hennes som mulig kan gjøre at hennes medisiner virker anderledes? Les pakningsveiledningen nøye evt spør på apoteket om de vet noe og dra til legen og be om hjelp.

Anonymkode: 7eb5a...b00

• Nyttig 1
Skrevet

Det er nok veldig lurt å snakke med lege siden hun også bruker andre medisiner.

Om hun kaster opp pga smerter er det Naproxen som gjelder. Det er veldig mye mer effektivt enn andre smertestillende som Paracet og Ibux mot menssmerter, og det demper også blødningen noe. Det er best å ta før smertene kommer, med det samme man skjønner at mensen er på gang (de som er veldig plaget tar på forhånd men det er jo ikke lett når man ikke er rutinert og kjenner egen syklus).

Det er trist mange unge jenter som plages helt unødig bare fordi de ikke er klar over hva som er best smertelindring fordi det snakkes for lite om. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidvis slitt med det samme. Det er hormoner + smerter. 

Det at mamma tok meg til lege, og at vi deretter begynte med p-piller, samt tok Naproxen så snart smertene meldte seg var en enorm befrielse. Her blir p-pillen brukt som medisin, og kan derfor være helt riktig selv om det føles feil å gi noe som for de fleste primært blir brukt som prevensjonsmidler. 

Ikke bare slapp jeg kvalme og mageproblemer. Men jeg slapp styrtblødninger og alle bekymringene som kommer med dette. Og fungerte igjen mye bedre på skolen disse dagene. 

Anonymkode: f6647...e7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig plaget med oppkast i forbindelse med mensen i tenårene! Hadde vondt, men det var langt ifra ekstreme smerter. Så prøvde jeg akupunktur og siden har jeg ikke spydd når jrg har hatt mensen!

Anonymkode: b4dbd...3d9

Skrevet

Ja, jeg gjorde det som din 12 åring gjør nå, pluss at sykdommen hun har strever jeg og med. Nå er ikke jeg barn akkurat, men jeg vet jeg kastet opp da jeg hadde sterke mens smerter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kastet opp hver gang jeg hadde mensen siden jeg var 13, noen ganger ved eggløsning også. Kunne kaste opp selv om jeg ikke hadde smerter. Fikk diagnosen endometriose i en alder av 29 år. Prøvd p-piller og alt mulig av smertestillende frem til da. Fikk kikhullsopperasjon og hormonspiral og ble såå mye bedre og sluttet å kaste opp. Nå har jeg litt vondt av og til. 

Håper dere finner noe som hjelper🥰

Anonymkode: aab5e...0e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan hun ha migrene?

Og at hun får anfall av dette ved mens?
Men når hun nevner hodepine og verk i kropp så ville jeg tatt en tur til legen pg bedt om vurdering av spesialisten ifbm epilepsien.

Dette er ikke innen normalen for menstruerende ungdom/kvinner. 

Kan være endometriose også, og da er prevensjon første aktuelle behandling. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...