AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Hvordan fungerer egentlig rangering av studievalgene mtp. Sjanse for å komme inn. La oss si jeg putter psykologi på førstevalg og akkurat ikke møter grensa der og rettsvitenskap på andrevalg og der er jeg innenfor grensen. Blir det sånn at jeg har mindre sjanse for å komme inn på rettsvitenskap enn noen som puttet det på førstevalg? Hvis det gir mening. Eller vil min eventuelt høyere poengsum være det som til syvende og sist teller, ikke rangering av valg? Anonymkode: 54bd1...662
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Er vel poengsummen din som gjelder. Feks: kommer du ikke inn på medisin som er ditt førstevalg, men har høyere poengsum i juss som er andrevalg enn Kari som har juss som førstevalg, så kommer du da inn på juss. Tror jeg😅 Anonymkode: 3e899...d35 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Hele poenget er at snitte ditt avgjører om du kommer inn på studie eller ikke. Har du Psykologi på første valg men du dekker ikke karakter kravet så kommer du ikke inn på psykologi, deretter sjekkes det om du dekker karakter kravet til andrevalget ditt, osv osv. At du har rettsvitenskap som andrevalg har ikke noe å si, har du nok snitt til å komme inn på rettsvitenskap så blir du innvilget, uansett hvor på listen du har rettsvitenskap. Det du må passe på derimot er om du kommer inn på studievalg som er høyere på listen enn rettsvitenskap, eller andre studieretninger som du egentlig vil inn på. Jeg tror alle valg faller bort hvis du takker nei til første valget dersom du skulle få plass. Anonymkode: 51aa4...41e 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vel poengsummen din som gjelder. Feks: kommer du ikke inn på medisin som er ditt førstevalg, men har høyere poengsum i juss som er andrevalg enn Kari som har juss som førstevalg, så kommer du da inn på juss. Tror jeg😅 Anonymkode: 3e899...d35 Er jo det jeg lurer på, har lest meg ihjel på sidene og i loven om rangering og diverse men finner ingenting. Psykologi er jeg et poeng unna og regner igrunn med at det ikke går ned, men kan jo hende noen sier nei og jeg kan være heldig mtp. Venteliste. Jus er andrevalg og der er jeg over poenggrensen ifjor. Har lyst til å putte psykologi på førstevalg fordi jeg har mest lyst, men vil samtidig være litt realistisk også. Blir dumt å forpurre mulighetene til andrevalget også på en måte. Anonymkode: 54bd1...662
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan fungerer egentlig rangering av studievalgene mtp. Sjanse for å komme inn. La oss si jeg putter psykologi på førstevalg og akkurat ikke møter grensa der og rettsvitenskap på andrevalg og der er jeg innenfor grensen. Blir det sånn at jeg har mindre sjanse for å komme inn på rettsvitenskap enn noen som puttet det på førstevalg? Hvis det gir mening. Eller vil min eventuelt høyere poengsum være det som til syvende og sist teller, ikke rangering av valg? Anonymkode: 54bd1...662 Nei. Rangering av valg har ingenting å si, for hvilken sannsynlighet du har for å komme inn. Det er din poengssum som teller. Valgene du skriver opp er som en ønskeliste, så om du ikke har høy nok poengssum til første valget, kommer du inn på andre valget - så lenge du har høy nok poengssum. Hvis du setter deg på venteliste på første valget, og kommer inn. Så faller de andre ønskene bort. Anonymkode: 096ed...302 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #6 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Rangering av valg har ingenting å si, for hvilken sannsynlighet du har for å komme inn. Det er din poengssum som teller. Valgene du skriver opp er som en ønskeliste, så om du ikke har høy nok poengssum til første valget, kommer du inn på andre valget - så lenge du har høy nok poengssum. Hvis du setter deg på venteliste på første valget, og kommer inn. Så faller de andre ønskene bort. Anonymkode: 096ed...302 Okei takk! Vet ikke hvor realistisk å komme inn via venteliste er når man er 1 poeng unna, men skader med andre ord ikke å prøve . Anonymkode: 54bd1...662
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Okei takk! Vet ikke hvor realistisk å komme inn via venteliste er når man er 1 poeng unna, men skader med andre ord ikke å prøve . Anonymkode: 54bd1...662 Det skader absolutt ikke å prøve og det er det mange folk gjør. Det kan også være at poengsummen går ned og sjansen for at du kommer inn øker betraktelig. Anonymkode: 51aa4...41e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Okei takk! Vet ikke hvor realistisk å komme inn via venteliste er når man er 1 poeng unna, men skader med andre ord ikke å prøve . Anonymkode: 54bd1...662 Bare å sette på venteliste, skader jo ikke. Jeg var ett poeng unna i fjor (Oslo, høst, som var førstevalg), og havnet på rundt nr 80(og noe) på ventelista. Men poengsummen for i år kan jo ha gått ned. Eller opp. Eller stille, det er jo sånt man ikke vet, så bare prøv. Anonymkode: dd78d...20a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er jo det jeg lurer på, har lest meg ihjel på sidene og i loven om rangering og diverse men finner ingenting. Psykologi er jeg et poeng unna og regner igrunn med at det ikke går ned, men kan jo hende noen sier nei og jeg kan være heldig mtp. Venteliste. Jus er andrevalg og der er jeg over poenggrensen ifjor. Har lyst til å putte psykologi på førstevalg fordi jeg har mest lyst, men vil samtidig være litt realistisk også. Blir dumt å forpurre mulighetene til andrevalget også på en måte. Anonymkode: 54bd1...662 Men er rettsvitenskap noe du virkelig vil studere? Om psykologistudier er drømmen, så går det an å velge årsstudium i psykologi og ta opp fag for å komme inn etterpå. Anonymkode: 4f5fe...dd3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er rettsvitenskap noe du virkelig vil studere? Om psykologistudier er drømmen, så går det an å velge årsstudium i psykologi og ta opp fag for å komme inn etterpå. Anonymkode: 4f5fe...dd3 Psykolog er ikke nødvendigvis drømmen, men jeg syns det virker interessant. Syns og rettsvitenskap virker veldig interessant også. Argumentere for og mot, bruke tidligere dommer og lovtekster for å fremme en sak. Tror ærlig talt jeg kunne trivdes med begge. Hvis jeg skulle blitt psykolog tror jeg målet hadde blitt å bli sakkyndig i retten. Det virker også veldig interessant. Anonymkode: 54bd1...662
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå