AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #121 Skrevet 3. januar 2023 Min veninne som har alenemor, og i tillegg har en kneskade, tok forbrukslån og kjøpte bil. (Ikke noe kollektiv tilbud her). Slik kunne hun fortsette i jobben sin, og fremdeles kjøre barna til barnehage/skole/div. Smart? Nei. Men hun fikk ikke andre lån. Det er vel ca 3 år siden nå, og ingenting har «kollapset». Hun er snart ferdig å betale. Anonymkode: d4482...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #122 Skrevet 3. januar 2023 Adobyen skrev (1 minutt siden): «Jeg vethun har dårlig råd, og man kan bare søke opp registreringsnummeret på bilen og finne ut hvor mye lån du harpå den.». Huff, jeg synes at det er upassende snoking i andres privatliv. Muligheten for å sjekke heftelser på en bil, er vel ment som en sikkerhet for bilkjøper. Merkelig hobby å snoke på folk som har dårlig råd og spinne teorier på det ☹️ Haha ja virker som ts skal»ta» denne veninnen. Anonymkode: d4482...fb6
Thyra Skrevet 3. januar 2023 #123 Skrevet 3. januar 2023 Blåttvann skrev (2 timer siden): Har man ikke råd til noe så må man finne billigere løsninger, ikke dyrere løsninger. Hva omom det ikke finnes billigere løsninger? 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #124 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du (og flere) burde lese hovedinnlegget en gang til. Tråden gjelder ikke deg. Jeg spør de med LAV inntekt, og spesielt de med ekstrem lav AAP og minstesats uføretrygd. Ikke folk som kan betjene et lån på en bil til 800 000 kr. På minstesats AAP uten formue, så er 100 000 kr for en bil ekstremt mye. Derfor bruker jeg 100 000 kr som et eksempel. Orker ikke å gå å rette på alle som ikke har noe her i tråden i gjøre. Er vandt til at folk ikke evner å lese. Men du tar kaken og må bare rettes på, for du kjøper ikke bare en bil til nesten en million, men du har formue, fond, sekundær bolig etc. Tråden gjelder helt tydelig ikke deg. Ei bekjent, vil ikke kalle hun for ei venninne, har minstesats uføretrygd som meg og har heftelser på en bil til 50 000 kr. Bilen ble kjøpt i 2022, det er en gammel bil. Det er slike folk jeg snakker om, folk som kjøper biler de ikke har råd til i det hele tatt. Hun har selv sagt hun kjøpte den ut for 40 000 kr, det betyr at bilen kostet 90 000 kr, hun har kjøpt en bil hun ikke har råd til. I stede for å kjøpe en bil til 40 000 kr som hun faktisk har råd til. Jeg vet hun har dårlig råd, og man kan bare søke opp registreringsnummeret på bilen og finne ut hvor mye lån du har på den. Jeg viste hun løy, for hun lyver alltid om penger og det var som sagt enkelt å finne sannheten selv. -ts Anonymkode: f31bb...5e2 Heftelse er jo strengt tatt det som er igjen på lånet. Ufør og har to biler. Ene med lån på 230000 og andre 0. Om 5 år er også heftelsen der borte. Sjekke ut heftelse er kun noe jeg gjør når jeg kjøper bil. Om andre lyver til meg om penger er uvesentlig. Ikke meg det går utover at noen skryter på seg bedre økonomi enn det de egentlig har. Anonymkode: 2e5c5...fdd 1
Blåttvann Skrevet 3. januar 2023 #125 Skrevet 3. januar 2023 Thyra skrev (16 minutter siden): Hva omom det ikke finnes billigere løsninger? Som sagt, det funker som en midlertidig løsning, men alle skjønner at det ikke går i lengden. Hva er det du er uenig med meg i fiendtlig?
Thyra Skrevet 3. januar 2023 #126 Skrevet 3. januar 2023 Blåttvann skrev (8 minutter siden): Som sagt, det funker som en midlertidig løsning, men alle skjønner at det ikke går i lengden. Hva er det du er uenig med meg i fiendtlig? Det jeg forsøker å si er at noen ganger finnes det ikke billigere løsninger. Bor man et sted uten kollektivtransport må man ha bil om man skal komme seg på jobb. Å si opp jobben eller flytte mer sentralt (og dermed større boutgifter) bedrer ikke økonomien. Ja, jeg vet at et billån man ikke kan betjene ikke funker i lengden. Men det funker heller ikke i lengden å skaffe seg dyrere bosted (og flytteutgifter) eller skaffe seg lavere inntekter (si opp jobben). 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #127 Skrevet 3. januar 2023 Jeg har billån på ca 80 000. Hadde gladelig gjort det igjen og igjen. Det er så verdt det å endelig ha bil her jeg bor. Har klart meg lenge uten og har prioritert sparing til bolig og nødvendig oppussing. Før tok det minst 1,5 hver vei til barnehage, skole, så jobb. Bytte buss, busser som ikke kommer når de skal, lenge å vente på neste buss.. unger ut i all slags vær for å gå, en i vogn fordi det er for langt å gå til barnehage.. i snøstorm og pissregn. Nei vet du hva, den bilen er verdt de ekstra kronene i renter for meg. Det er mitt liv (og nå er livskvaliteten betraktelig bedre og hverdagen så mye enklere). Og det er min økonomi, jeg klarer fint avdragene. Tar ikke opp større lån enn jeg klarer å betjene. Anonymkode: e63f6...876 1
Gjest Ms Baxter Skrevet 3. januar 2023 #128 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 23.42): Det som er enda dummere er å bake billånet inn i boliglånet og kjøpe bil med 30 års nedbetalingstid Anonymkode: 5d5fe...dee Men mye mindre rente, tok det selv i rammelånet (er snart ferdig), men uten bilen så hadde det bare vært ferdig 2-3år tidligere (m lånet på leilighet)….
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #129 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 23.40): Har du billån? Hvorfor? Hva med du på AAP og lav uføretrygd, hvorfor valgte du billån når du ikke råd til det? Og hvor stort lån tok du opp? Har eid 3 biler så langt, de to første på AAP og siste med uføretrygd som betalingsevne. 11 000 kr, 20 000 kr og 65 000 kr. Jeg har kun kjøpt bil jeg har råd til og har spart opp på siden samtidig. Solgte med noe profitt på begge bilene, ellers så har jeg kun spart opp til å kjøpe ny bil. Den jeg har nå har jeg tenkt å selge raskt, fordi den er verdt mye mer enn hva jeg kjøpte den for. Jeg forstår meg ikke på dere som kjøper en bil dere ikke har råd til. Spesielt dere med veldig lav inntekt, hvorfor? Hva er begrunnelsen? Hvis du ikke kan spare opp til bil, hvordan kan du betjene et unødvendig dyrt lån? Anonymkode: f31bb...5e2 Jeg har billån og betaler greit ned på det hver måned. 🤷♀️ Anonymkode: ef024...8cb
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #130 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 23.45): Bil kjøper man med cash. Har man ikke cash tar man bussen, sykler og går helt til man har spart nok cash til bilkjøp. Anonymkode: 27fe4...672 Du bor rett ved bussen og jobber dagtid på kontor, skjønner jeg? Jeg har 40 km én vei til en samfunnskritisk stilling, mye nattarbeid og på natta går det ikke buss. Anonymkode: 46d95...55b 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #131 Skrevet 3. januar 2023 Ms Baxter skrev (10 minutter siden): Men mye mindre rente, tok det selv i rammelånet (er snart ferdig), men uten bilen så hadde det bare vært ferdig 2-3år tidligere (m lånet på leilighet)…. Inflasjonen og lønnsøkningen spiser opp lånet, null stress 😏 Anonymkode: 46d95...55b
Gjest Ms Baxter Skrevet 3. januar 2023 #132 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Inflasjonen og lønnsøkningen spiser opp lånet, null stress 😏 Anonymkode: 46d95...55b Ikke så mye lønnsøkning her, er 40% ansatt i kommunen som sykepleier og resten ufør😆 men klager ikke, blir ferdig om 2 år, og er da gjeldsfri som 40åring. Er fornøyd m valget jeg tok ihvertfall.
Blåttvann Skrevet 3. januar 2023 #133 Skrevet 3. januar 2023 Thyra skrev (8 timer siden): Det jeg forsøker å si er at noen ganger finnes det ikke billigere løsninger. Bor man et sted uten kollektivtransport må man ha bil om man skal komme seg på jobb. Å si opp jobben eller flytte mer sentralt (og dermed større boutgifter) bedrer ikke økonomien. Ja, jeg vet at et billån man ikke kan betjene ikke funker i lengden. Men det funker heller ikke i lengden å skaffe seg dyrere bosted (og flytteutgifter) eller skaffe seg lavere inntekter (si opp jobben). Skjønner ikke hvorfor det har blitt et tema å flytte dyrere eller si opp jobben når man ikke har råd til bil. Man flytter jo billigere eller skaffer ny jobb. Det finnes nesten alltid billigere løsninger, men det er ikke alltid de man vil ta. Har man ikke råd til ting man vil ha så hjelper det ikke å ta opp dyre lån til tingene når situasjonen man står i ikke er midlertidig. Det blir bare en ond spiral. Føler vi går i ring her...
Thyra Skrevet 3. januar 2023 #134 Skrevet 3. januar 2023 Blåttvann skrev (39 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor det har blitt et tema å flytte dyrere eller si opp jobben når man ikke har råd til bil. Man flytter jo billigere eller skaffer ny jobb. Det finnes nesten alltid billigere løsninger, men det er ikke alltid de man vil ta. Har man ikke råd til ting man vil ha så hjelper det ikke å ta opp dyre lån til tingene når situasjonen man står i ikke er midlertidig. Det blir bare en ond spiral. Føler vi går i ring her... Hva om det ikke finnes billigere sted å bo? Og om det bare var for alle å skaffe seg en ny bedre betalt jobb, hadde det vel ikke vært folk i lavtlønnsyrker... Det finnes faktisk en del steder i Norge som er så grisgrendte at det å dra på jobb forutsetter at man har bil. Det er ikke mulig å finne en ny jobb i gangavstand. Og bor du på et slikt sted, er det neppe noen billigere boliger å finne om man flytter litt mer sentralt for å slippe å kjøre bil til jobb. Det finnes nesten alltid billigere løsninger, ja. Der sa du det. Nesten. Og nei, det er ingen god løsning å ta opp lån man ikke klarer å betjene. Men hva gjør man? Til sammenligning så jeg akkurat på nyhetene at 1 av 4 studenter bruker kredittkort på nødvendige utgifter. Ingen løsning på sikt. Men enkelte har ikke noe valg. 3
Blåttvann Skrevet 3. januar 2023 #135 Skrevet 3. januar 2023 (endret) Thyra skrev (21 minutter siden): Hva om det ikke finnes billigere sted å bo? Og om det bare var for alle å skaffe seg en ny bedre betalt jobb, hadde det vel ikke vært folk i lavtlønnsyrker... Det finnes faktisk en del steder i Norge som er så grisgrendte at det å dra på jobb forutsetter at man har bil. Det er ikke mulig å finne en ny jobb i gangavstand. Og bor du på et slikt sted, er det neppe noen billigere boliger å finne om man flytter litt mer sentralt for å slippe å kjøre bil til jobb. Det finnes nesten alltid billigere løsninger, ja. Der sa du det. Nesten. Og nei, det er ingen god løsning å ta opp lån man ikke klarer å betjene. Men hva gjør man? Til sammenligning så jeg akkurat på nyhetene at 1 av 4 studenter bruker kredittkort på nødvendige utgifter. Ingen løsning på sikt. Men enkelte har ikke noe valg. Jeg sa aldri bedre betalt jobb, jeg sa annen jobb. Dette blir for kverulerete for meg ass....... jeg sa jo for mange innlegg siden, og i hvert innlegg siden, at det ikke gjelder i absolutt alle tilfeller. Så hvorfor utheve det vi er enige om? For studenter er det absolutt midlertidig for de fleste jo, de skal jo ut i jobb etter studiene. Endret 3. januar 2023 av Blåttvann
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #136 Skrevet 3. januar 2023 Blåttvann skrev (4 minutter siden): Jeg sa aldri bedre betalt jobb, jeg sa annen jobb. Dette blir for kverulerete for meg ass....... jeg sa jo for mange innlegg siden, og i hvert innlegg siden, at det ikke gjelder i absolutt alle tilfeller. Så hvorfor utheve det vi er enige om? For studenter er det absolutt midlertidig for de fleste jo, de skal jo ut i jobb etter studiene. Men å starte arbeidslivet med et stort forbrukslån er vel ikke akkurat optimalt. Anonymkode: 529b8...d13
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #137 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 23.59): 1: Hvordan kan de betjene et lån men ikke spare? 2: Hvordan kan de betjene et lån men ikke spare? Du må ikke ha en bil til 100 000 kr med en gang. Jeg hadde en billig "gammel", 2000 modell, kjøpt i 2014. Aldri måtte reparere noe som helst på de 3 årene jeg hadde den. Jeg byttet ut vindusviskerne da, fordi jeg sleit dem ut om vinteren på grunn av dårlig tålmodighet da de var ned iset, om det gjelder som reparasjon. Bilen ble kjøpt av onkel som kjører den fortsatt. Han måtte bytte batteri i fjor fordi han kjørte den ikke på flere måneder midt på vinteren, så batteriet døde. Noe som er en selvfølge når en bil står nedsnødd ubrukt i 2-3 måneder. Han skiftet bremseklosser/skiver eller hva det nå heter i samme slengen. Ellers så har han ikke gjort noen reparasjoner på bilen. Hvordan er det store utgifter på 10 år? -ts Anonymkode: f31bb...5e2 Forstår fremdeles ikke hva du er laget av, men av, men 1; Har ikke råd å spare så mye jeg ønsker fordi jeg har billån. Men, har ikke så mye jeg trenger å spare til, så det går fint 2; Det samme som nr 1?!? Ellers vil jeg si at bil til 100.000,- ikke er en bil jeg ønsker min familie med barn skal kjøre rundt i! Ønsker litt mer kollisjonssikker bil enn det! Samtidig er det greit med en bil som er innenfor garantitid; jeg har ikke nerver, økonomi eller tid til en bil som må på verksted hele tiden. Vi har hatt alle biltyper; Volvo, Skoda, Toyota, Ford, VW, Nissan, Peugeot, og har hatt utgifter på alle…. ingen garanti, og som sagt; jeg liker at ting er forutsigbart og ikke være redd for neste utgift! Forstår ikke hvorfor enkelte henger seg opp i billån…. Vi har forresten billån på ene bilen. Tok opp lån med pant i huset, og har samme rente som på huslånet. Vi får dog en egen regning på selve billånet, slik at vi ikke betaler over 20-30 år, men på 3 år med boliglånsrente. Tenk så dumme vi er, TS Anonymkode: 0342e...830
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #138 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 1.1.2023 den 23.40): Har du billån? Hvorfor? Hva med du på AAP og lav uføretrygd, hvorfor valgte du billån når du ikke råd til det? Og hvor stort lån tok du opp? Har eid 3 biler så langt, de to første på AAP og siste med uføretrygd som betalingsevne. 11 000 kr, 20 000 kr og 65 000 kr. Jeg har kun kjøpt bil jeg har råd til og har spart opp på siden samtidig. Solgte med noe profitt på begge bilene, ellers så har jeg kun spart opp til å kjøpe ny bil. Den jeg har nå har jeg tenkt å selge raskt, fordi den er verdt mye mer enn hva jeg kjøpte den for. Jeg forstår meg ikke på dere som kjøper en bil dere ikke har råd til. Spesielt dere med veldig lav inntekt, hvorfor? Hva er begrunnelsen? Hvis du ikke kan spare opp til bil, hvordan kan du betjene et unødvendig dyrt lån? Anonymkode: f31bb...5e2 Har ikke billån selv, men ser ikke at det skal være utelukkende feil? Kan du kjøpe en ny bil med lån som du innfrir etter 5-6 år så hvorfor ikke heller gjøre det istedet for å kjøre rundt i et gammelt vrak som koster mer enn billpnsrenten i reparasjoner? Anonymkode: 20930...0ad
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #139 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Forstår fremdeles ikke hva du er laget av, men av, men 1; Har ikke råd å spare så mye jeg ønsker fordi jeg har billån. Men, har ikke så mye jeg trenger å spare til, så det går fint 2; Det samme som nr 1?!? Ellers vil jeg si at bil til 100.000,- ikke er en bil jeg ønsker min familie med barn skal kjøre rundt i! Ønsker litt mer kollisjonssikker bil enn det! Samtidig er det greit med en bil som er innenfor garantitid; jeg har ikke nerver, økonomi eller tid til en bil som må på verksted hele tiden. Vi har hatt alle biltyper; Volvo, Skoda, Toyota, Ford, VW, Nissan, Peugeot, og har hatt utgifter på alle…. ingen garanti, og som sagt; jeg liker at ting er forutsigbart og ikke være redd for neste utgift! Forstår ikke hvorfor enkelte henger seg opp i billån…. Vi har forresten billån på ene bilen. Tok opp lån med pant i huset, og har samme rente som på huslånet. Vi får dog en egen regning på selve billånet, slik at vi ikke betaler over 20-30 år, men på 3 år med boliglånsrente. Tenk så dumme vi er, TS Anonymkode: 0342e...830 Kan jeg spørre hvilken bil du har🫣Ønsker meg alt du skriver👀👀 Anonymkode: d4482...fb6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #140 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår fremdeles ikke hva du er laget av, men av, men 1; Har ikke råd å spare så mye jeg ønsker fordi jeg har billån. Men, har ikke så mye jeg trenger å spare til, så det går fint 2; Det samme som nr 1?!? Ellers vil jeg si at bil til 100.000,- ikke er en bil jeg ønsker min familie med barn skal kjøre rundt i! Ønsker litt mer kollisjonssikker bil enn det! Samtidig er det greit med en bil som er innenfor garantitid; jeg har ikke nerver, økonomi eller tid til en bil som må på verksted hele tiden. Vi har hatt alle biltyper; Volvo, Skoda, Toyota, Ford, VW, Nissan, Peugeot, og har hatt utgifter på alle…. ingen garanti, og som sagt; jeg liker at ting er forutsigbart og ikke være redd for neste utgift! Forstår ikke hvorfor enkelte henger seg opp i billån…. Vi har forresten billån på ene bilen. Tok opp lån med pant i huset, og har samme rente som på huslånet. Vi får dog en egen regning på selve billånet, slik at vi ikke betaler over 20-30 år, men på 3 år med boliglånsrente. Tenk så dumme vi er, TS Anonymkode: 0342e...830 Hvordan har dere fått til det ? Betale ned på 3 år med boliglånsrente? Anonymkode: ef024...8cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå