Gå til innhold

Upopulær mening: Billån er like idiot som forbrukslån. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner du virkelig ikke hvorfor folk tar opp billån? Klarer du ikke sette sammen én og én?

Anonymkode: 16a49...0b6

Poenget er vel mer hvorfor folk tar for dyre billån. Har du ikke disponibel inntekt til å betale ned en bil til 600k innen rimelig tid, så blir ikke den situasjonen bedre av et lån. Hvis du kan bruke 100k i året på bil men bare ikke har 600k liggende så er det jo fair enough, men hvis du "aldri" hadde kunnet spare opp 600k for en bil, så har du bare ikke råd til en så dyr bil, og da får du ikke råd av å ta et lån.

Når det er sagt så er det stor forskjell mellom billån og forbrukslån da det er mye dyrere rente på forbrukslån og bil kan ofte være en nødvendighet for å komme seg til jobb avhengig av hvor du bor, men poenget med størrelsen blir fortsatt relevant.

Skrevet

1 er jeg tror mange tar opp dyre bil lån pga status...at de føler seg kul og kjøre rundt i en dyr Porsche eller bmw...de bryr seg bare om merke/ utseende etc.

2 mange må ta lån for å kjøpe bil...og hva slags bil kommer helt an på livsstilen... kanskje du har 2-3 barn og trenger en stor bil i forhold til bagasje,plass og sikkerhet. Mange som eks hadde tenkt å kjøpe el bil i år må du ut med ca 30.000 ekstra. Og så kommer det an på om du vil kjøpe ny bil( da med garanti og større sjanse for at ting går i stykker) eller eventuelt brukt og kanskje mye slitasje.

Hvor langt bilene har gått ..jo mindre dehat gått...jo dyrere ..jo mer.. billigere..men mer slitasje.

Så lenge man ikke vinner i lotto eller arvet store summer må man ta et lån 

AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (14 minutter siden):

Poenget er vel mer hvorfor folk tar for dyre billån. Har du ikke disponibel inntekt til å betale ned en bil til 600k innen rimelig tid, så blir ikke den situasjonen bedre av et lån. Hvis du kan bruke 100k i året på bil men bare ikke har 600k liggende så er det jo fair enough, men hvis du "aldri" hadde kunnet spare opp 600k for en bil, så har du bare ikke råd til en så dyr bil, og da får du ikke råd av å ta et lån.

Når det er sagt så er det stor forskjell mellom billån og forbrukslån da det er mye dyrere rente på forbrukslån og bil kan ofte være en nødvendighet for å komme seg til jobb avhengig av hvor du bor, men poenget med størrelsen blir fortsatt relevant.

Tidligere i tråden har vi diskutert billån til 100 000. 

Anonymkode: 3c171...5c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pendler 18 mil om dagen. Min gamle slitne dieselbil takler ikke lenger så lang kjøring. Så den ga jeg til min sønn. Mye bruksverdi igjen på bilen, men ingen salgsverdi.

Så kjøpte meg en brukt bmw, den er nå gjeldfri og har vært det i 6 mnd. Den skal inn på eu nå og bør gå igjennom og da har jeg den i alle fall i to år til. Denne er allikevel veldig dyr å kjøre med i forhold til den nye.

Tok opp lån for å kjøpe Tesla. Lån+ bomringen+ strøm er billigere enn bomringer + dieselutgifter på samme strekning  med bmw.

Lånet på Teslaen har 2,7% rente som er 0,4% høyere enn boliglånet mitt.

Det var billigere for oss å ta opp lånet på teslaen enn å ta opp lån for å pusse opp huset. Forbrukslånene er jo mye dyrere

Anonymkode: 72f3b...a89

• Liker 2
Skrevet
Helene skrev (12 timer siden):

Jeg eier bil. Har ikke en krone i billån. Som ts skriver, tilsvarer forbrukslån. 

NEI, billån og forbrukslån er IKKE det samme.
Forbrukslån er dyre lån som har høy rente fordi du har ingen sikkerhet å stille. 
Billån har verdien av bilen som sikkerhet og dermed gir långiver bedre betingelser og lavere rente.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg forstår de som er fattige og som MÅ ha bil i jobb, men bortsett fra de så må man nesten være litt ressurssvak for å kjøpe bil på kreditt.

Anonymkode: 9d149...926

Jeg har billån, men regner ikke meg selv som ressurssvak. Jeg eier 1100 da jordbrukseiendom, tre boliger, er høgskoleutdannet, eier et AS og er medeier i et annet AS, sitter i styret for et regnskapsbyrå og tjener 1,4 mill i året. Valgte billån på en bil til 500k fordi jeg ønsket å ha penger igjen til aksjeinvesteringer og investeringer i firmaene mine.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en venn som kjøpte ny Tesla (600k eller noe slikt), fullfinnansiert med lån. Altså det er merkelig nok at en voksen mann på 30 år ikke en gang har 200 - 300k på sparekontoen sin. Det som er enda verre er jo at man prioriterer en så dyr bil når man ikke eier nåla i veggen.

Anonymkode: 9d149...926

Det kan være at han har mange millioner i verdier, men at de pengene er investert i eiendom eller aksjer som gir bedre avkastning enn det et billån koster. Noen ganger lønner det seg å låne penger til bil, eller lease bil selv om du skulle har råd til å cache ut den bilen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skal man ha en elbil som ikke har helt elendig rekkevidde så må man nesten kjøpe en ny en siden de som er bare noen år gamle selges omtrent for nypris, og de som er eldre enn det har stort sett alt for dårlig rekkevidde.

Og for en ny helt basic liten elbil med grei rekkevidde og ladehastighet i dag koster det ca 400K

Anonymkode: ad615...6cc

Men du må faktisk ikke ha elbil. Du kunne kjøpt en dieselbil til en brøkdel av prisen som hadde kostet deg mye mindre i drift totalt fordi du hadde sluppet unna med 1/4 av lånet.

Vi skulle selvfølgelig gjerne hatt en elbil med nok rekkevidde, hadde vært helt topp det altså, men vi er ikke villige til å bruke latterlige 400k + renter på en bil når vi kan få en dieselbil som får oss fra a til b på akkurat samme måte som vi kan cashe ut på under 7 mnd.

Og at man liksom skal bruke en halv mill av egen lomme bare for å følge prinsippet "miljøvennlig" så kjøper jeg den virkelig ikke. Å kjøpe dyr elbil er et valg, ikke et behov.

Anonymkode: 2ecd6...4ed

AnonymBruker
Skrevet

Vi har billån fordi vi hadde lyst på ny bil (brukt, men ny for oss). Tok opp lån på hele summen, 400tusen. Fikk billån med sikkerhet i bolig, så lånet har nå en rente på 3,9%. Ville ikke bake den inn i boliglånet siden boligen er min, og bilen eier jeg og mannen sammen. Hadde jeg hatt billånet i boliglånet hadde vi sikkert brunt langt flere år på å betale den ned. Vi betaler nå 10000 i måneden. vi setter begge inn 10 tusen hver på «bilkontoen», som skal gå til vedlikehold og lån så her vokser summen raskt å vi ser for oss at vi betaler ut resten av lånet nå før sommeren. For vår del var dette en god løsning da vi måtte ha ny bil før babyen kom til verden og vi ønsket en nyere, finere og sikrere bil enn de vrakene vi har kjørt alle årene tidligere. 

Anonymkode: 51c28...065

Skrevet

Jeg tenker at det er ingenting galt i å låne penger til bil, eller hva det måtte være, så lenge man har kontroll på egen økonomi og klarer å betale tilbake lånene på avtalt tid. 

Om man er arbeidsledig, går på AAP, er ufør, milliardær eller hva det måtte være av livssituasjon spiller ingen rolle så lenge man har kontroll og ikke låner over evne.

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg har stort sett vært fornøyd med bruktbiler som har vært rundt 5 år og lite km, med eller uten litt lån. For meg er det kun en praktisk bruksting og ikke statussymbol eller investering.  Biler faller fort i verdi de første årene, men de har fortsatt mye nytteverdi igjen.

🚙 💰

AnonymBruker
Skrevet

TS fremviser ikke særlig refleksjonsevne over hvorfor folk har behov for en driftssikker bil, med medfølgende billån. Det er kanskje vanskelig å sette seg inn i hverdagen til f. eks. småbarnsfamilier med fulle jobber og barn som må kjøres og hentes i barnehage/på skolen og hit og dit, samtidig som man skal rekke å jobbe sine 8 tilmålte timer daglig.

Selv hadde jeg en gammel bil uten lån, for godt over 10 år siden. Så måtte jeg reparere den for 23 000,-. Jeg tenkte det var billigere enn å kjøpe ny bil. Kun noen måneder senere måtte jeg reparere den på nytt, denne gangen for 14 000 kr. Jeg hadde jo allerede brukt såpass mye på bilen at jeg ikke kunne la de 23 000,- jeg allerede hadde betalt gå i vasken, så jeg reparerte den. Under et år senere måtte den på nytt repareres i 20 000 kroners klassen. Denne gangen var jeg i tvil, men jeg hadde jo allerede brukt SÅ mye penger på den dumme bilen. Så jeg reparerte den. Da den en stund senere havarerte i et lyskryss i sentrum og nektet å settes i gir ga jeg opp, og kjøpte ny bil -Med billån. Ikke hadde jeg nok penger til en driftssikker bil oppspart som ung og nyutdannet, og jeg bodde på et sted uten offentlig transport som kunne få meg til jobb og tilbake igjen til rett tid. 

I dag har jeg både bolig et mer sentralt sted med fungerende kollektivtransport og to nedbetalte biler. Tviler på at jeg hadde hatt noen av delene dersom jeg hadde mistet jobben for 10+ år siden fordi jeg ikke klarte å komme meg på jobb til rett tid. 

Anonymkode: fb87a...118

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, har ikke billån, men jeg kan skjønne de som må ta opp billån. Det jeg derimot ikke skjønner der de som bruker flere hundrede tusen kr på bil når man får en helt fin og trygg familiebil til under 200 000 kr.

Vi kjører en 12 år gammel stasjonsvogn med plass til 3 barn (2 i baenesete) og betalte vel under 140 000 kr. Det er en driftssikker og drivstoffvennlig bil. Vi tjener rundt 1,5 mill i året til sammen men har virkelig ikke behov for å kjøpe dyrere bil bare fordi det skal se så flott ut. Det eneste vi savner er rattvarme og å kunne sette igang motorvarmer med app, men det løser vi med hansker og å sette på motorvarmer manuelt. Det er med andre ord ikke behov som ikke kan løses, og dette tror jeg gjelder de fleste hvis de bare er ærlige med seg selv.

Anonymkode: 2ecd6...4ed

Og jeg skjønner ikke folk som bruker penger på røyk, kaffe, café og sydenturer. Vi bruker ufattelig mye tid i bil, og velger å bruke mer penger enn vi trenger for å ha god komfort, og fordi det er gøy. Vi kjøper forsåvidt ikke nye klær før vi trenger heller. Jeg vet at vi prioriterer annerledes enn mange andre, men det synes jeg er helt greit.

Anonymkode: f670d...c14

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Kipling said:

Poenget mange prøver å få frem i tråden, er at som med alle andre type investeringer, så finnes det ikke noe blankt fasit for hvorvidt det er god eller dårlig. Folk med dårlig råd kan ta opp billån om de tjener på det, folk med god råd kan ta opp billån om de tjener på det. Dersom noen lever i en fast tro om at billån aldri lønner seg, så vitner jo egentlig bare det om begrenset finansiell kunnskap. 

Greit nok, man kan ikke kreve at hvermannsen skal sitte på kunnskapen som en siviløkonom har - men det er greit å vite at ingen investering nødvendigvis er lik, og at forskjellige forutsetninger resulterer i forskjellige utfall.

Skrevet (endret)
Adobyen skrev (17 minutter siden):

Jeg har stort sett vært fornøyd med bruktbiler som har vært rundt 5 år og lite km, med eller uten litt lån. For meg er det kun en praktisk bruksting og ikke statussymbol eller investering.  Biler faller fort i verdi de første årene, men de har fortsatt mye nytteverdi igjen.

🚙 💰

Det er sant. Selv kjøper jeg gjerne en litt nyere bruktbil, sånn 2-5 år gammel, og kjører dem til de er stort sett utbrukt. Det betyr at jeg ofte har bilene lenge, som regel 10-15 år, før jeg bytter dem ut, men mindre det skjer noe helt spesielt.

Nå har jeg en 2005-modell Toyota Prius som jeg kjøpte i 2007 da den var 2 år gammel. Den har nå gått over 350 000km og begynner å vise tegn til slitasje. Vurderer å bytte den nå fordi den begynner å ruste og vedlikeholdskostnadene øker for mye.

Så har jeg en Lexus som var 5 år gammel da jeg kjøpte den i 2017. Nå har den gått 180 000km, men den er fortsatt nesten som ny, så kan sikkert ha den i minst 10 år til.

Endret av aksase
AnonymBruker
Skrevet

Ja, enig. Om man må ta opp lån for å kjøpe ny bil er det ganske idiotisk.

Her har vi alltid kjøpt etter evne, og også delt bil så langt det lar seg gjøre. Så sparer vi til ny bil, og kjøper den uten lån. 

Det er jo mye smartere å spare først og selv få avkastning på pengene, så kjøpe. Enn å ta lån, og i stedet måtte betale renter til banken. Da kaster man jo temmelig mye penger rett ut vinduet gjennom et langt liv. 

Anonymkode: 0f33f...ce9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bra for deg👌Jeg måtte ta lån for å kjøpe bil så jeg slapp å si opp jobben. Bor på bygda her det går en buss i timen; kanskje to.

Anonymkode: d4482...fb6

Jeg har alltid trengt bil, og tidvis bodd på bygda selv :) har aldri hatt dyre biler, dyreste kostet 60k.

At du bor på bygda betyr ikke du må ta opp lån for å kjøpe bil. I ditt tilfelle skjønner jeg at du måtte, men ville likevel kjøpt noe rimelig så det kan betales ned i løpet av noen måneder. 

Anonymkode: b05a7...2e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det som er enda dummere er å bake billånet inn i boliglånet og kjøpe bil med 30 års nedbetalingstid

Anonymkode: 5d5fe...dee

Man tar billån med tre års nedbetaling med sikkerhet i bolig og til samme rente som boliglån. 

AnonymBruker
Skrevet

Men kan jo ta min egen mor som eksempel på hvor galt det kan gå når man på død og liv skal holde seg unna gjeld. Hun er delvis ufør, og har ikke verdens beste lønn. Kjører rundt i en 20 år gammel bil, og brukte i fjor 35000 kr på reparasjoner. 10000 kr året før. Nå må hun bytte clutch, som koster 25000 kr. Til sammen har hun brukt 70000 kr på en bil som kanskje er verdt maks 5000 kr. 

Hun har råd til å betjene billån, og men velger å pisse bort pengene sine på et gammelt vrak - ene og alene fordi hun hater å ta opp lån. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men kan jo ta min egen mor som eksempel på hvor galt det kan gå når man på død og liv skal holde seg unna gjeld. Hun er delvis ufør, og har ikke verdens beste lønn. Kjører rundt i en 20 år gammel bil, og brukte i fjor 35000 kr på reparasjoner. 10000 kr året før. Nå må hun bytte clutch, som koster 25000 kr. Til sammen har hun brukt 70000 kr på en bil som kanskje er verdt maks 5000 kr. 

Hun har råd til å betjene billån, og men velger å pisse bort pengene sine på et gammelt vrak - ene og alene fordi hun hater å ta opp lån. 

Men hvorfor ikke kjøpe ny bil til 25 000, istedenfor å bytte clutch på en 20 år gammel bil som er verdt så lite?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så hvordan har de da råd til å betjene et billån om de ikke kan spare og betale ut bilen ved kjøp? 
-ts

Anonymkode: f31bb...5e2

Vet ikke hvor du ligger mentalt, men jeg har råd til å spare til bil, men det vil da ta meg flere år. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden da? Gå 3 mil hver vei til jobb og samme hjem igjen? Gå 1 mil til/fra butikken? Fortell meg gjerne :) Ikke alle steder det går busser som passer med jobb, barnehage, lege osv…

Anonymkode: 0342e...830

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor ikke kjøpe ny bil til 25 000, istedenfor å bytte clutch på en 20 år gammel bil som er verdt så lite?

Som sikkert får store utgifter siden den er gammel og billig… i tillegg til å aldri vite om du kommer deg fram! 

Anonymkode: 0342e...830

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...