Gå til innhold

Upopulær mening: Billån er like idiot som forbrukslån. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bil kjøper man med cash.

Har man ikke cash tar man bussen, sykler og går helt til man har spart nok cash til bilkjøp.

Anonymkode: 27fe4...672

interresant filosofi hvis man MÅ ha bil i forbindelse med jobb…😏 

TS - jg er uføre og har veldig lite lyst på noe billån, men om jeg skulle gjort det så ville det vært utelukkende pga jobben (ikke valgfritt med bil)

Per nå deler jeg bil med familiemedlem og det går jo, men er trassi og tungvint. alternativet er jo å si opp deltidsjobben noe jeg har vurdert flere ganger nettopp pga bil kaoset.😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan vel stave ut hvorfor noen må ta ut billån:

1) De bor på steder der du er helt avhengig av bil. Ekstremt mange Nordmenn ute på landet, eller små steder uten noen form for kollektivtransport. 

2) Dersom du ikke har oppspart 100k-300k til å kjøpe en bil med kontanter, så må du ta opp lån. 

Jeg vil si at det er ti ganger dummere å kjøpe én bånn i bøtta bruktbil etter den andre. Da risikerer du å pisse bort penger på reparasjoner. 

Du tar heller opp billån på en nyere bil, enn å kjøpe 15-20 år gammel bruktbil som blir å koste 2-3 ganger så mye etter alle reparasjonene. 

Anonymkode: 16a49...0b6

1: Hvordan kan de betjene et lån men ikke spare?
2: Hvordan kan de betjene et lån men ikke spare? Du må ikke ha en bil til 100 000 kr med en gang. 

Jeg hadde en billig "gammel", 2000 modell, kjøpt i 2014. Aldri måtte reparere noe som helst på de 3 årene jeg hadde den. Jeg byttet ut vindusviskerne da, fordi jeg sleit dem ut om vinteren på grunn av dårlig tålmodighet da de var ned iset, om det gjelder som reparasjon. 
Bilen ble kjøpt av onkel som kjører den fortsatt. Han måtte bytte batteri i fjor fordi han kjørte den ikke på flere måneder midt på vinteren, så batteriet døde. Noe som er en selvfølge når en bil står nedsnødd ubrukt i 2-3 måneder. 
Han skiftet bremseklosser/skiver eller hva det nå heter i samme slengen. Ellers så har han ikke gjort noen reparasjoner på bilen. Hvordan er det store utgifter på 10 år?

-ts

Anonymkode: f31bb...5e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du billån? Hvorfor? 
Hva med du på AAP og lav uføretrygd, hvorfor valgte du billån når du ikke råd til det? Og hvor stort lån tok du opp?

Har eid 3 biler så langt, de to første på AAP og siste med uføretrygd som betalingsevne. 
11 000 kr, 20 000 kr og 65 000 kr. 
Jeg har kun kjøpt bil jeg har råd til og har spart opp på siden samtidig. Solgte med noe profitt på begge bilene, ellers så har jeg kun spart opp til å kjøpe ny bil. Den jeg har nå har jeg tenkt å selge raskt, fordi den er verdt mye mer enn hva jeg kjøpte den for. 
Jeg forstår meg ikke på dere som kjøper en bil dere ikke har råd til. Spesielt dere med veldig lav inntekt, hvorfor? Hva er begrunnelsen? Hvis du ikke kan spare opp til bil, hvordan kan du betjene et unødvendig dyrt lån? 

Hvorfor går du ut ifra at man automatisk har dårlig råd/ ikke råd til bil hvis man går på aap eller er uføretrygdet?🙄

Anonymkode: 34617...fe6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Måtte kjøpe en bil raskt da den jeg hadde var helt opprustet under. Tok opp lån på 75.000 og hadde resten i egenkapital. Betalt ned det lånet på 2 år i tillegg til at jeg da har kjøpt meg bolig det siste året. Har ganske bra lønn så det har ikke vært problematisk. :)

Anonymkode: a5a60...7f0

Skrevet

Et billån får en til 7% effektiv rente, mens forbrukslån ligger rundt 13% effektiv rente.  Så forskjell er det

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner du virkelig ikke hvorfor folk tar opp billån? Klarer du ikke sette sammen én og én?

Folk tar opp billån fordi de vil ha super flotte biler, og også fordi reperasjoner og vedlikehold av bil er svindyrt. Det å vedlikeholde eldre biler er like dyrt som å ha billån, og dette sammenhold med at folk strekker seg så langt de klarer for å ha finest mulig bil. 

Bil er viktig for folk

Anonymkode: 607be...f5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skjønner du virkelig ikke hvorfor folk tar opp billån? Klarer du ikke sette sammen én og én?

De fleste skjønner det nok, men det er fortsatt uforståelig at folk kan være så dumme at de låner til bil. Kjøper du f.eks en bil til 100000 og betaler på den i 5 år, så koster  bilen deg ca. 140000. Da har du hvertfall betalt for mye for bilen du har kjøpt!

Anonymkode: 04d3b...587

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi renta var 0,25 %, og jeg hadde lyst på akkurat den bilen. Jeg finnes ikke interessert i bil og vil ha en som er enkel, med høy komfort. Brukte sparepengene på andre ting. Har ingen problemer med å betale med litt over max aap 🤷‍♀️

Anonymkode: e4748...cf2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste skjønner det nok, men det er fortsatt uforståelig at folk kan være så dumme at de låner til bil. Kjøper du f.eks en bil til 100000 og betaler på den i 5 år, så koster  bilen deg ca. 140000. Da har du hvertfall betalt for mye for bilen du har kjøpt!

Anonymkode: 04d3b...587

Så hva gjør man hvis man er 100% avenging av bil, men ikke har egenkapital?

Anonymkode: 25cd0...63e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg ikke har 300K I baklomma? Og fordi jeg ikke gidder og kjøpe en drittbil til 40K som det stadig er noe galt med.

Den bilen jeg har nå kjøpte jeg for 200K i 2008 og det er den beste bilen jeg har hatt.

Kjøper jeg ny vet jeg hva jeg får, kjøper jeg en bil med 4 eiere før meg, er det heller tvilsomt.

Anonymkode: 340e2...657

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si du må pendle 50 km hver vei, 260 dager i uken for å komme på jobb. Det blir 26000 km / året. Du har lyst å kjøpe elbil, da bensinbilen du kjøper nå er nokså dyr i drift, og 15 år gammel. Problemet er at du ikke har 500000 kr å bruke på en bil, da du har pusset opp huset. 

Alternativ 1: Du kan spare opp til å kjøpe bilen i kontanter, men det blir å ta tre år. Ila. disse tre åra har du kjørt minst 78000 km, og betalt i snitt 25 kr / literen. Si bilen kjører på 0.5L / mil, da har du kjøpt 3900 liter bensin, som har kostet deg 97500 kr. Også kommer det oljeskifte, reparasjoner, osv. Du havner nok sikkert rundt 150000 kr etter tre år. Kanskje har bilen du skulle kjøpe blitt enda dyrere etter 3 år. 

Alternativ 2: Du kjøper elbilen til 500000 kr, 5 års lån med 6%-7% effektiv rente. Etter 5 år har du betalt ned bilen, og hele lånet har kostet deg rundt 600000 kr (gitt at du har 0 kr i egenkapital). Lader bilen gratis på jobb. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi valgte å kjøpe en ny bil med 7 års garanti, for å slippe flere toppakninger som ryker, registerreimer som sliter og eksospotter som faller fra hverandre. 

Det koster oss 400 kr i mnd i renten på billånet, det er det vel verdt for å slippe reparasjonskostnader

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår de som er fattige og som MÅ ha bil i jobb, men bortsett fra de så må man nesten være litt ressurssvak for å kjøpe bil på kreditt.

Anonymkode: 9d149...926

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som kjøpte ny Tesla (600k eller noe slikt), fullfinnansiert med lån. Altså det er merkelig nok at en voksen mann på 30 år ikke en gang har 200 - 300k på sparekontoen sin. Det som er enda verre er jo at man prioriterer en så dyr bil når man ikke eier nåla i veggen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår de som er fattige og som MÅ ha bil i jobb, men bortsett fra de så må man nesten være litt ressurssvak for å kjøpe bil på kreditt.

Si du har 500000 kr, og har følgende valg: 

A) Sette alle pengene på indeksfond som i snitt gir 8% årlig avkastning, og fullfinansiere bil med lån på 6% over 5 år.  

B) Bruke alle pengene på bil, null kroner i investeringer. 

Hvilket valg gir best avkastning? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

1: Hvordan kan de betjene et lån men ikke spare?
2: Hvordan kan de betjene et lån men ikke spare? Du må ikke ha en bil til 100 000 kr med en gang. 

Jeg hadde en billig "gammel", 2000 modell, kjøpt i 2014. Aldri måtte reparere noe som helst på de 3 årene jeg hadde den. Jeg byttet ut vindusviskerne da, fordi jeg sleit dem ut om vinteren på grunn av dårlig tålmodighet da de var ned iset, om det gjelder som reparasjon. 
Bilen ble kjøpt av onkel som kjører den fortsatt. Han måtte bytte batteri i fjor fordi han kjørte den ikke på flere måneder midt på vinteren, så batteriet døde. Noe som er en selvfølge når en bil står nedsnødd ubrukt i 2-3 måneder. 
Han skiftet bremseklosser/skiver eller hva det nå heter i samme slengen. Ellers så har han ikke gjort noen reparasjoner på bilen. Hvordan er det store utgifter på 10 år?

-ts

Har det falt deg inn at noen ønsker bil til 100 000. Så lenge man har mulighet til å betjene lånet, så er jo det et valg hver enkelt tar.

En bil til 100 000 er heller ikke en dyr bil, spør du meg.

Endret av Tutte
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en venn som kjøpte ny Tesla (600k eller noe slikt), fullfinnansiert med lån. Altså det er merkelig nok at en voksen mann på 30 år ikke en gang har 200 - 300k på sparekontoen sin. Det som er enda verre er jo at man prioriterer en så dyr bil når man ikke eier nåla i veggen.

Det er ganske mye penger uansett alder å ha på «sparekonto» også bare blåse på bil 

Anonymkode: 7e2cf...469

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

La oss snu på det, la oss si at han har200-300k på sparekonto, men smart som han er gidder han ikke og tømme sparekonto for og kjøpe når han kan låne pengene.

Jeg driter egentlig i om jeg må ta opp billån, det er bare penger, jeg kunne sikkert vært fornuftig og betalt ned gjeld, men folk skifter jo ut kjøkkenet sitt som noen skifter sokker.

Anonymkode: 340e2...657

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har du billån? Hvorfor? 
Hva med du på AAP og lav uføretrygd, hvorfor valgte du billån når du ikke råd til det? Og hvor stort lån tok du opp?

Har eid 3 biler så langt, de to første på AAP og siste med uføretrygd som betalingsevne. 
11 000 kr, 20 000 kr og 65 000 kr. 
Jeg har kun kjøpt bil jeg har råd til og har spart opp på siden samtidig. Solgte med noe profitt på begge bilene, ellers så har jeg kun spart opp til å kjøpe ny bil. Den jeg har nå har jeg tenkt å selge raskt, fordi den er verdt mye mer enn hva jeg kjøpte den for. 
Jeg forstår meg ikke på dere som kjøper en bil dere ikke har råd til. Spesielt dere med veldig lav inntekt, hvorfor? Hva er begrunnelsen? Hvis du ikke kan spare opp til bil, hvordan kan du betjene et unødvendig dyrt lån? 

Kjøpte fabrikkny bil til 360 000 som ufør. Betalte 150 000 kontant, resten lån, altså jeg lånte 210 000. Null problem.

Anonymkode: 9f82b...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke råd til, eller interesse av å bruke alle sparepengene mine på bil. Hadde jeg ikke bodd på bygda i Nordnorge hadde jeg ikke giddet å ha bil i det hele tatt. 

Ergo, jeg kjøper en relativt dyr bil med lån, en såpass ny bil at jeg ikke trenger å kjøre på verksted annenhver månede. Selger igjen før den mister for mye verdi. 

Grei måte å gjøre det på, uten store tap. For å eie en bil vil alltid være et tapsprosjekt.

Anonymkode: 15b8f...8e9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...