Gå til innhold

Upopulær mening: Billån er like idiot som forbrukslån. 

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du billån? Hvorfor? 
Hva med du på AAP og lav uføretrygd, hvorfor valgte du billån når du ikke råd til det? Og hvor stort lån tok du opp?

Har eid 3 biler så langt, de to første på AAP og siste med uføretrygd som betalingsevne. 
11 000 kr, 20 000 kr og 65 000 kr. 
Jeg har kun kjøpt bil jeg har råd til og har spart opp på siden samtidig. Solgte med noe profitt på begge bilene, ellers så har jeg kun spart opp til å kjøpe ny bil. Den jeg har nå har jeg tenkt å selge raskt, fordi den er verdt mye mer enn hva jeg kjøpte den for. 
Jeg forstår meg ikke på dere som kjøper en bil dere ikke har råd til. Spesielt dere med veldig lav inntekt, hvorfor? Hva er begrunnelsen? Hvis du ikke kan spare opp til bil, hvordan kan du betjene et unødvendig dyrt lån? 

Anonymkode: f31bb...5e2

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som er enda dummere er å bake billånet inn i boliglånet og kjøpe bil med 30 års nedbetalingstid

Anonymkode: 5d5fe...dee

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du virkelig ikke hvorfor folk tar opp billån? Klarer du ikke sette sammen én og én?

Anonymkode: 16a49...0b6

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg eier bil. Har ikke en krone i billån. Som ts skriver, tilsvarer forbrukslån. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert fordi de trenger en bil og ikke kan betale kontant.

Anonymkode: 7e2cf...469

• Liker 13
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Bil kjøper man med cash.

Har man ikke cash tar man bussen, sykler og går helt til man har spart nok cash til bilkjøp.

Anonymkode: 27fe4...672

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Helene said:

Jeg eier bil. Har ikke en krone i billån. Som ts skriver, tilsvarer forbrukslån. 

Nei, forbrukslån er mye dyrere.

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke billån, fordi jeg aldri har eid en bil.

Enig i at billån er idiotisk. Som en annen bruker sier, så er det også idiotisk å bake det inn i et boliglån med lang nedbetalingstid.

Anonymkode: f567c...b3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bil kjøper man med cash.

Har man ikke cash tar man bussen, sykler og går helt til man har spart nok cash til bilkjøp.

Du vet ikke best for alle, selv om du åpenbart tror det. Billån er nest gunstigst etter boliglån. Er mange grunner til å trenge en bil.

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan vel stave ut hvorfor noen må ta ut billån:

1) De bor på steder der du er helt avhengig av bil. Ekstremt mange Nordmenn ute på landet, eller små steder uten noen form for kollektivtransport. 

2) Dersom du ikke har oppspart 100k-300k til å kjøpe en bil med kontanter, så må du ta opp lån. 

Jeg vil si at det er ti ganger dummere å kjøpe én bånn i bøtta bruktbil etter den andre. Da risikerer du å pisse bort penger på reparasjoner. 

Du tar heller opp billån på en nyere bil, enn å kjøpe 15-20 år gammel bruktbil som blir å koste 2-3 ganger så mye etter alle reparasjonene. 

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bil kjøper man med cash.

Jada. Lett å si når man bor mange mil unna jobben og det ikke er noe kollektivtilbud man kan benytte.

Fint syklevær her i Viken siste ukene.

Anonymkode: 3770a...cbf

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, forbrukslån er mye dyrere.

Enig. Det går ikke an å sammenligne billån og forbrukslån 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor henge ut de på AAP og uføre?

Billån på AAP; her vet man jo ikke nødvendigvis hvor i livet man havner. Gjør tilgang på bil det lettere å komme/fortsette i arbeidslivet?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan vel stave ut hvorfor noen må ta ut billån:

1) De bor på steder der du er helt avhengig av bil. Ekstremt mange Nordmenn ute på landet, eller små steder uten noen form for kollektivtransport. 

2) Dersom du ikke har oppspart 100k-300k til å kjøpe en bil med kontanter, så må du ta opp lån. 

Jeg vil si at det er ti ganger dummere å kjøpe én bånn i bøtta bruktbil etter den andre. Da risikerer du å pisse bort penger på reparasjoner. 

Du tar heller opp billån på en nyere bil, enn å kjøpe 15-20 år gammel bruktbil som blir å koste 2-3 ganger så mye etter alle reparasjonene. 

Koster ikke så mye å reparere hvis du ikke velger Mercedes, bmw eller Audi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sikkert fordi de trenger en bil og ikke kan betale kontant.

Så hvordan har de da råd til å betjene et billån om de ikke kan spare og betale ut bilen ved kjøp? 
-ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner du virkelig ikke hvorfor folk tar opp billån? Klarer du ikke sette sammen én og én?

Og fordi de prioriterer bil fremfor andre ting. Folk er forskjellige, ulike behov ..... ulike prioriteringer.  Men at billån er altfor dyrt, det kan jeg være enig i.

Anonymkode: 45128...190

AnonymBruker
Skrevet
PepsiMinus skrev (2 minutter siden):

Hvorfor henge ut de på AAP og uføre?

Billån på AAP; her vet man jo ikke nødvendigvis hvor i livet man havner. Gjør tilgang på bil det lettere å komme/fortsette i arbeidslivet?

Henge ut? Jeg er selv ufør og har hatt AAP i 8 år. 
Tror du jeg hadde kjøpt bil til 11 000kr på full inntekt? Det tok også år å spare opp nok til å kjøpe en bil til 20 000kr. Fordi jeg hadde så lav inntekt. 
-ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så hvordan har de da råd til å betjene et billån om de ikke kan spare og betale ut bilen ved kjøp? 
-ts

Har du overhodet sett på billån? Eller satt opp et regnestykke?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Henge ut? Jeg er selv ufør og har hatt AAP i 8 år. 
Tror du jeg hadde kjøpt bil til 11 000kr på full inntekt? Det tok også år å spare opp nok til å kjøpe en bil til 20 000kr. Fordi jeg hadde så lav inntekt. 
-ts

Beklager, det virket slik i spørsmålet som at det var et stikk mot de på aap og ufør. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde bil, fikk totalt motorhavari. Valget stod mellom å ta opp lån for å kjøpe ny eller miste jobben

Anonymkode: 25cd0...63e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...