Gå til innhold

Hvordan best lade bilen. Hvor viktig er det å ikke lade kalde batteri.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bilen er nå nedsnødd, nediset og iskald. Har stått noen dager.

Alternativ 1: Jeg kan plugge den i over natten, og kjøre det jeg skal. 

Alternativ 2: Jeg kan la bilen stå som den er til i morgen, kjøre en times tid, halv annen, og så plugge i. 

Jeg har blitt fortalt at det er lurt å lade om natten når strømmen er billigst. Jeg har også blitt fortalt at det lønner seg å lade når batteriet er varmt. Jeg forsto det siste er fordi det også bruker mindre strøm, ikke bare fordi det er det beste for batteriet.

Tidligere har vi drevet å ventet til strømmen er billig på natten med å plugge i, det har funket for oss. Så har jeg begynt å tenke at det kanskje ikke er det lureste, bilen blir jo iskald fra klokken 16:00 til klokken 23:00.

Så hva er det beste? Bruker vi mer strøm på å lade et kaldt batteri, enn et varmt? Hvor stor er den forskjellen? 

Anonymkode: eab08...e86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lade om natta, slik at batteriet er litt varmt når du skal bruke det.

Anonymkode: d53bc...ba2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Lade om natta, slik at batteriet er litt varmt når du skal bruke det.

Så damen på BMW som sier man må lade når bilen er varm for å få best effekt bare sier noe?

Ingen av dere forklarer hvorfor, så da forstår jeg like lite 😉

Men takk for svar altså, ikke meningen å høres sur ut 😊

Har googlet litt, og det spiller størst rolle på hurtiglading, og nesten ikke på hjemme lading. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så damen på BMW som sier man må lade når bilen er varm for å få best effekt bare sier noe?

Har googlet litt, og det spiller størst rolle på hurtiglading, og nesten ikke på hjemme lading. 

Jeg fikk forklart av de på kundeservice hos ladestasjonen at når man lader et kaldt batteri så lader det saktere, men at det er mest merkbart når du kommer kjørende og blir stående i ladekø til hurtiglader i -10 og batteriet kjøles fort ned. I din situasjon ville jeg uansett koblet den til over natten, det skader ikke batteriet eller noe, det er bare best å kjøre elbilen rett til lading og plugge i mens batteriet er varmt, men det er ikke alltid mulig så.

Anonymkode: 72061...68a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Beklager, tenkte at dette var veldig lett å google seg frem til. Grunnprinsippet er at et kaldt batteri sliter mer enn et passe varmt batteri til å gi fra seg eller ta til seg energi. Dvs. kjører du med iskaldt batteri, vil forbruket være større enn vanlig. Lader du et iskaldt batteri, vil det være noe mer tap også - men egentlig bare målbart ved hurtiglading. Det er uheldig å lade et skikkelig kaldt batteri med hurtiglader; du får ikke gode verdier slik og det sliter litt på kjemien i batteriet også. Men om du saktelader batteriet ditt om natta, vil den kontinuerlige, relativt lave ladestrømmen, bidra til at batteriet varmes opp litegrann. Det vil også si at det fungerer bedre, mer effektivt, og sparer deg for ladekostnader når du tar det i bruk ved å kjøre. Derfor er det lurt både økonomisk, for batteriet, og for bilen, og lade om natta, og gjerne like før du skal ut på tur. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det enkelt. Lader på natta uansett. Velger de billigste timene 

Anonymkode: 690f3...220

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...