Gå til innhold

Burde personleg økonomi innføres som obligatorisk fag i skolen ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja absolutt. Det er på høy tid.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det burde ha vært et tema på førerprøven og en del av førerprøven.

Anonymkode: b78de...b79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel noe foreldre kan lære egne barn. Skolen har jo snart ansvaret for alt. 

Anonymkode: f99f4...6fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ja!

Anonymkode: 38653...3bb

AnonymBruker
Skrevet

I teorien burde foreldrene lære ungene om økonomi, men dessverre har mange foreldre så liten kunnskap at de ikke kan lære ungene noe.

Anonymkode: bd715...3e4

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i alle fall om økonomi i løpet av ungdomsskolen. Men å sette opp ett slags "budsjett" gikk stort sett bare ut på å føre opp eventuelle lommepenger, eller dersom noen av elevene hadde en liten deltidsjobb ved siden av skolen. Eventuelle utgifter gikk vel ut på dersom noen kjøpe tegneserie-hefter som Donald Duck eller Fantomet, eller en brus og litt søtsaker / potetgull.    

Hvordan man for eksempel skulle betale skatt eller lignende, ble aldri nevnt i det hele tatt.. 

Anonymkode: f8a0b...683

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er vel noe foreldre kan lære egne barn. Skolen har jo snart ansvaret for alt. 

Anonymkode: f99f4...6fa

Det er eg i utgongspunktet einig i, men ikkje alle foreldre har god økonomisk sans, og difor heller ikkje så mykje godt å lære bort. 

At skulen skal ha dette ansvaret er fornuftig, fordi då når gode økonomiske råd ut til alle, og då spesielt til dei som ikkje får dette med seg heimeifrå.

Anonymkode: dfcb8...b91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som en lærer jeg kjenner sa "en må gå på tilrettelagt for å få økonomi på timeplanen".

Anonymkode: fb84e...bdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som en lærer jeg kjenner sa "en må gå på tilrettelagt for å få økonomi på timeplanen".

Anonymkode: fb84e...bdf

Hva er "å gå på tilrettelagt"? 

Anonymkode: ff589...c9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal alle ha faget, må det være på ungdomsskolen, og da vil mange ikke få med seg noe særlig av det. Derfor som en obligatorisk del av førerprøven. Den er ungdommene opptatt av å bestå, i motsetning til en del når det gjelder skole,  og de er også eldre. Eller som obligatorisk kurs/eksamen for alle som skal ha støtte av noe slag, særlig i ung alder (studielån, sosialhjelp, etc)

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Denne skjønte jeg ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Det har mine på en måte i 10.klasse. Ikke et rent fag, men et stort prosjekt hvor de skal ta utgangspunkt i lønnen de får fra yrket de har planlagt å søke utdanning til.

Så skal de finne reel bolig på finn.no og sette opp realistisk budsjett med alle utgifter og personlige ønsker. Alt skal med og være gjennomførbart.

Min lærte utrolig mye av dette.

Anonymkode: 92ae9...c4b

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Elevene lærer om økonomi i mattefag. 

Anonymkode: 43d4f...d0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har mine på en måte i 10.klasse. Ikke et rent fag, men et stort prosjekt hvor de skal ta utgangspunkt i lønnen de får fra yrket de har planlagt å søke utdanning til.

Så skal de finne reel bolig på finn.no og sette opp realistisk budsjett med alle utgifter og personlige ønsker. Alt skal med og være gjennomførbart.

Det var egentlig veldig smart!

Anonymkode: 82bcb...d29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du er klar over at mange aldri tar førerkort, eller?

Anonymkode: b18d9...b43

• Liker 3
Skrevet

Ja. Kunne erstatte blokkfløyteundervisningen 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt barn hadde et liknende prosjekt  i 8. klasse som gikk over et par uker. De tok utgangspunkt i studentøkonomi, bolig (hybel/ kollektiv), deltidsjobb i x antall timer, skatt osv.

Jeg tror de lærte veldig mye, mitt barn kom i hvert fall hjem svært engasjert og opplyst.

Anonymkode: b18d9...b43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var egentlig veldig smart!

Anonymkode: 82bcb...d29

Ja ble veldig imponert over hvor detaljert de måtte være. Skatten var ikke automatisk, så den måtte de regne ut og sette av hver måned. De måtte sørge for egen forsikring, spare i bsu og sette av til ferie hvis de ønsket det. Slike ting de aldri tenker over ellers.

Og ikke minst så de om det gikk an å leve av yrkesvalget sitt.

• Liker 2
Skrevet

Tror det er på høy tid. Ren praktisk hverdagsøkonomi.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...